اپلیکیشن اختصاصی گوگل برای مطالعات پزشکی

مجازیستگوگل چهارشنبه‌ی گذشته اعلام کرد که اپلیکیشن تحقیقاتی جدیدی را برای گوشی‌های اندرویدی منتشر کرده است. این اپلیکیشن که گوگل هلث استادیز (Google Health Studies) نام دارد به تمامی کسانی که دستگاه اندرویدی دارند امکان می‌دهد در مطالعات پزشکی شرکت کنند. نخستین مطالعه‌ای که ازطریق Google Health Studies انجام می‌شود، بیماری‌های تنفسی نظیر آنفولانزا و کووید ۱۹ را بررسی می‌کند.

مشارکت‌کنندگان در مطالعات پزشکی از اپلیکیشن جدید گوگل برای گزارش هرگونه علائم تنفسی استفاده خواهند کرد. همچنین کاربران باید کارهایی را که به‌منظور حفاظت از خود دربرابر ابتلا به بیماری تنفسی انجام داده‌اند در اپلیکیشن وارد کنند. به‌علاوه کاربر باید مشخص کند که آزمایش ابتلا به ویروس کرونا یا آنفولانزا را داده است یا خیر.

اپلیکیشن Google Health Studies داده‌های دموگرافیک نظیر سن و جنسیت و نژاد کاربران را جمع‌‌آوری می‌کند. گوگل در بیانیه‌ی مطبوعاتی جدید خود می‌نویسد: «محققان حاضر در این مطالعه می‌توانند با بررسی داده‌ها، ارتباط بین تحرک (نظیر تعداد سفرهایی که هر نفر به‌صورت روزانه به خارج از خانه انجام می‌دهد) و پخش کووید ۱۹ را بفهمند».

بر اساس آنچه گوگل اعلام می‌کند، اپلیکیشن Health Studies داده‌ها را ازطریق تکنیکی تحت عنوان یادگیری پراکنده (Federated Learning) برای محققان ارسال می‌کند. این تکنیک به‌جای این‌که اطلاعات را از هر شرکت‌کننده به‌صورت جداگانه دریافت کند، روندهای مشخصی را که در بین داده‌های متعلق‌به چند دستگاه دیده می‌شوند جمع‌آوری می‌کند.

 Health Studies پاسخ مستقیم گوگل به اپلیکیشن Research اپل که مخصوص دستگاه‌های مبتنی‌بر سیستم‌عامل iOS است محسوب می‌شود. سال گذشته‌ی میلادی، اپل ازطریق اپلیکیشن Research تحقیقاتی به‌نسبت گسترده روی چرخه‌ی قاعدگی، ارتباط تحرک و سلامتی قلب و همچنین قدرت شنیداری انسان انجام داد. اپل همچنین به محققان امکان می‌دهد ازطریق مجموعه‌ابزار ResearchKit، اپلیکیشن‌های اختصاصی خودشان را برای آیفون بسازند.

مطالعاتی که بر بستر Google Health Studies انجام می‌شوند دارای همان نقصی هستند که برای دیگر محصولات پوشیدنی تجاری دیده می‌شود: در این روش صرفا کسانی در مطالعه شرکت می‌کنند که دستگاه اندرویدی داشته باشند. داده‌های تجمیع‌شده روشی مناسب برای محافظت از حریم خصوصی کاربران هستند، اما همزمان باعث می‌شوند که محققان نتوانند نگاهی کاملا همه‌جانبه به اطلاعات بیاندازند.

آمار نشان می‌دهد که کاربران گوشی‌های اندرویدی درآمد متوسط کمتری نسبت‌به دارندگان گوشی‌های آیفون دارند و همین موضوع می‌تواند مزیتی برای اپلیکیشن Health Studies باشد. جان براونستین،‌ یکی از مدیران ارشد نوآوری در بیمارستان کودکان بوستون که با گوگل روی مطالعه‌ی جدید همکاری می‌کند، به رسانه‌ی Stat News گفت:

  • «اندروید احتمالا [نسبت‌به آیفون] داده‌های متنوع‌تری را در خود دارد. ما از این‌که توانایی استفاده از این داده‌ها را داریم، بسیار هیجان‌زده‌ایم».

/زومیت/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول