هوشمندسازی مدارس با ۱۵ میلیارد تومان باید تمام شود

مجازیستایجاد شبکه هوشمندسازی مدارس از سال ۹۱ در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت و سال آینده سال پایانی برای تکمیل این پروژه در نظر گرفته شده است. طبق برآوردهای صورت گرفته در لایحه بودجه برای پیاده‌سازی و اجرای این پروژه در مجموع ۱۰۰ میلیارد و ۵۳۷ میلیون تومان هزینه شده است. رقمی که هر چند به نظر زیاد به نظر می‌رسد؛ اما خروجی مشخصی نداشته است.

نقصان آموزش مجازی در آموزش و پرورش پس از شیوع ویروس کرونا خود را نشان داد، پس از تعطیلی گسترده مدارس در اسفندماه ۹۸ و از سرگیری کلاس‌های درس به صورت مجازی از اردیبهشت ماه سال ۹۹ مشخص شد که هر چند در بودجه‌های سنوات گذشته به صورت مرتب ردیفه بودجه‌ای به هوشمندسازی مدارس اختصاص یافته؛ اما به صورت خاص از سوی آموزش و پرورش و مدارس کشور فعالیتی برای آموزش مجازی یا آماده‌سازی محتوای درسی به صورت الکترونیکی صورت نگرفته است.

در حال‌حاضر آموزش مجازی وزارت آموزش و پرورش به شبکه دانش‌آموزی شاد خلاصه می‌شود که از فروردین ماه سال جاری و با شیوع ویروس کرونا استفاده از آن توسط مدارس در دستور کار قرار گرفت. اما بررسی بودجه سال آینده نشان می‌دهد که دولت هیچ بودجه مشخصی هم برای توسعه این شبکه در نظر نگرفته است. این در حالی است که پیش از این احمد لاشکی، معاون حقوقی و امور مجلس آموزش و پرورش، به صورت ضمنی درخواست در نظر گرفتن بودجه برای این شبکه را داده بود:

  • با بررسی مفاد برخی از مواد قانون بودجه ۹۹ می توان برای تامین بودجه شبکه دانش‌آموزی شاد در سال تحصیلی جدید راهکار لازم ارائه داد.

به نظر می‌رسد در نظر نگرفتن بودجه مشخص از سمت دولت برای شبکه دانش آموزی شاد، برای این باشد که هزینه راه‌اندازی آن توسط همراه اول تامین می‌شود.

در این زمینه سیدحسن الحسینی، مسئول برنامه شبکه آموزش دانش‌آموزی شاد:

  • وزارت آموزش و پرورش هزینه‌ای برای شاد نکرده و این شبکه از سوی اپراتور اول ایجاد شده است.

با این وجود در بودجه سال آینده وزارت آموزش پرورش برای ایجاد شبکه هوشمندسازی مدارس ۱۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شده، مبلغی که نسبت به امسال ۵ میلیارد تومان بیشتر خواهد بود. طبق ارقام منتشر شده در لایحه بودجه از سال ۹۱ ایجاد شبکه هوشمندسازی مدارس در برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش ذکر شده و سال آینده آخرین سال اجرای این پروژه پیش‌بینی شده است. در مجموع برای ایجاد شبکه هوشمندسازی مدارس ۱۰۰ میلیارد و ۵۳۷ میلیون تومان هزینه شده است.

همچنین به صورت خاص و در ردیفی مجزا برای وزارت آموزش پرورش در راستای گسترش فناوری ارتباطات و اطلاعات دراین وزارتخانه، ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. این بودجه به صورت خاص صرف توسعه دولت‌الکترونیکی در وزارت آموزش و پرورش می‌شود. بودجه این بخش نیز نسبت به امسال در حدود ۵۰۰ میلیون تومان افزایش داشته است. امسال برای توسعه دولت‌الکترونیکی در این وزارتخانه ۳ میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود.

پروژه هوشمندسازی مدارس توسط وزارت آموزش و پرورش در حالی تاکنون به نتیجه دلخواه نرسیده که مهر ماه سال جاری نیز شبکه هوشمند مدارس با نام شبکه «دانا» با همکاری اپراتورهای بزرگ کشور و با سرمایه‌گذاری ۱۸۰ میلیارد تومانی راه‌اندازی شد.

شبکه دانا براساس امضا تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان فناوری اطلاعات و وزارت آموزش و پرورش در حاشیه الکامپ ۹۸ راه‌اندازی شد. براساس این تفاهم‌نامه قرار بود بعد از فراهم شدن زیرساخت‌های این شبکه اختصاصی، لایه محتوا توسط آموزش و پرورش تکمیل و لایه خدمات آن نیز با همکاری دو وزارتخانه و همچنین مشارکت بخش خصوصی توسعه پیدا کند. پروژه‌ای که در نهایت در مهر ماه امسال و بعد از مقاومت‌های بسیار از سمت وزارت آموزش و پرورش به اجرا گذاشته شد.

با توجه به گستردگی مدارس در سطح کشور به نظر می‌رسد اگر وزارت آموزش پرورش خواهان پیاده‌سازی هماهنگ آموزش مجازی در کشور است، باید بیش از آنچه در بودجه کشور پیش‌بینی شده برای این بخش هزینه کند.

در غیر اینصورت سال آینده نیز مانند امسال باید برای توسعه آموزش مجازی علاوه بر اینکه بر کمک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای رایگان کردن هزینه اینترنت شبکه شاد حساب کند، برای توسعه این شبکه و تولید محتوای مناسب برای عرضه روی این شبکه باید از ردیف‌های دیگر بودجه‌ای استفاده کند.

/پیوست/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول