اگر نمی‌توانید ما حذف می‌کنیم

مجازیست بین‌الملل-نیک سوزور، عضو استرالیایی هیئت نظارت فیس‌بوک:

  • هیئت نظارت فیس‌بوک بررسی محتوای فیس‌بوک نسبت به توطئه‌های تقلب در انتخابات یا سخنان نفرت‌انگیز چشم‌پوشی نمی‌کند.
  • نهاد مستقلی که توسط فیس‌بوک برای بررسی تصمیمات حذف محتوا ایجاد شده است، در نهایت باید به این مسئله بپردازد که چگونه می‌توان سیاستمدارانی مانند دونالد ترامپ را که به ارسال اطلاعات غلط در فضای مجازی می‌پردازند، کنترل کنند.
  • تصمیمی که می‌گیریم قرار نیست فقط پرونده‌ای خاص که پیش روی ماست را از بین ببرد، بلکه به ما کمک خواهد کرد که از فیس‌بوک بخواهیم سیاست یا روند کاری خود را به طور کلی تغییر دهد.
  • وقتی مسئله رسیدگی به اطلاعات غلط ارسال شده توسط سیاستمدارانی از جمله دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، درباره تقلب در انتخابات باشد، احتمالاً امر نظارت مشکل‌ساز خواهد بود. در حال حاضر فیس‌بوک به جای حذف پست، برچسب‌های هشداردهنده را روی این نوع پست‌ها قرار می‌دهد.
  • تنها راه مدیریت مواردی که فیس‌بوک تصمیم گرفته آنها را حذف نکند این است که فیس‌بوک آن موارد را به ما ارجاع دهد.
  • واضح است که افراد مختلف در کشورهای مختلف دنیا این پست‌ها را می‌بینند. ما نسبت به این واقعیت که اطلاعات نادرست سیاسی و سخنان نفرت‌انگیز مسئله مهمی است، چشم پوشی نمی‌کنیم. ما در این موارد کوتاه نخواهیم آمد.

هیئت نظارت نهادی است که توسط فیس‌بوک راه‌اندازی شده تا در مواردی که ناظران محتوای فیس‌بوک، پستی را حذف کرده ولی کاربران معتقدند که نباید حذف می‌شد، بررسی نمایند.

هیئت نظارت برای فیس‌بوک تصمیمات لازم را اتخاذ می‌کند، به این معنا که اگر هیئت مدیره بگوید که پستی که حذف شده لازم است بازیابی شود، آن پست باید برگردد.

در این ماه، هیئت نظارت بیست نفره – متشکل از دانشگاهیان، وکلا، سیاستمداران و روزنامه نگاران از سراسر جهان – شش مورد اول را که طی ۹۰ روز آینده باید بررسی شود، اعلام کرده‌اند.
یکی از این موارد مربوط به پست دو سال قبل می‌باشد که یک نقل قول ادعایی از جوزف گوبلز، وزیر تبلیغات آلمان نازی است. این پست که به صراحت، عواطف و غرایز را جایگزین عقلانیت نموده و عدم اهمیت حقیقت را نشان می‌دهد، توسط فیس‌بوک به دلیل نقض سیاست خود در مورد افراد و سازمان‌های خطرناک حذف شده است. کاربری که پست را مجدداً به اشتراک گذاشته است، به این دلیل درخواست تجدیدنظر کرده که از نظر او، ترامپ از الگوی فاشیستی مشابهی پیروی کرده است.
مسئولیت هیئت نظارت محدود به محتوایی است که توسط فیس‌بوک حذف شده است.

پنج عضو هیئت نظارت، شش مورد را از بین ۲۰،۰۰۰ درخواست، برای بررسی انتخاب کرده‌اند. سپس ۱۵ عضو دیگر هیئت نظارت به سه گروه تقسیم شده و هر گروه دو مورد از این شش مورد انتخابی را بیشتر بررسی خواهند کرد.

/گاردین/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول