شاد فقط برای آموزش

مجازیست-محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در حاشیه آیین تجلیل از دانش‌آموزان پژوهشگر و فناوران برگزیده که در وزارت آموزش و پرورش برگزار شد:

  • در پاسخ به اینکه آیا افزایش پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی را در دستور کار دارید؟ باید بگویم که ما در نگاه اول در صدد هستیم که در تمام مناطق آموزش و پرورش سراسر کشور پژوهشگاه داشته باشیم و هدف آرمانی ما این است که هر مدرسه ما یک مدرسه پژوهنده و کارکرد اصلی مدرسه، پژوهش باشد که در جهت این هدف برنامه ریزی شده و آن را توسعه خواهیم داد.
  • برای توسعه پژوهش در آموزش و پرورش در درجه اول نیازمند آن هستیم که دانش‌آموزان ما با مفهوم پژوهش آشنا شوند، توانایی لازم برای انجام پژوهش را داشته باشند، بتوانند اطلاعات مورد نیاز را جمع آوری و طبقه بندی کنند و از معلوماتشان به مجهولات پی ببرند و آسیب شناسی کنند. این مورد جزو قابلیت‌هایی است که در برنامه ریزی درسی ما منظور شده است.
  • رویکردی را در سال جاری به صورت آزمایشی پیگیری می‌کنیم که رویکرد مساله محور در برنامه ریزی درسی برخی پایه‌های تحصیلی است گفت: امر پژوهش در همه مدارس ما هم در قالب برنامه ریزی درسی و هم در قالب فعالیت‌های فوق برنامه و همراهی با پژوهش سراها با جدیت دنبال می‌شود.
  • در پاسخ به این پرسش که آیا آموزش و پرورش امکان برگزاری امتحان نهایی در سه پایه تحصیلی متوسطه دوم را در راستای حذف کنکور دارد؟باید تاکید کنم که مدتی است کارشناسان ورزیده ای از وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم تحقیقات در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال بررسی موضوع هستند تا بهینه‌ترین راه را برای برگزاری کنکور به نحوی که با اضطراب کمتری توام باشد و توانایی تفکیک و طبقه‌بندی مناسب تر دانش‌آموزان را داشته باشد، انتخاب کنند.
  • یکی از نکاتی که همکاران ما در برگزاری آزمون سه سال پیاپی داشتند این بود که نوعی بازتولید همین کنکور می‌شود و ممکن است در سال‌های مختلف استمرار پیدا کند اما در هرصورت ما تابع تصمیم‌گیری هستیم که در شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت می‌گیرد و به هر نتیجه ای برسند مبنای عمل ما قرار خواهد گرفت.
  • درباره ایجاد برخی کانال‌های غیراخلاقی و فسادانگیز در شبکه شاد نیز باید اشاره کنم که فساد که نبوده، به این تعبیر مطرح نکنید. افرادی برخی کانال‌های سرگرمی‌را ایجاد کرده بودند که به محض شناسایی تعطیل شد؛ زیرا کارکرد اصلی شاد، آموزش است و روی شاد کار دیگری نمی‌کنیم.
  • متقاضیان بسیاری وجود دارند که می‌خواهند روی شاد کار اقتصادی کنند اما فعلا تنها کارکرد شاد را آموزشی می‌دانیم. تمام کسانی که روی شاد فعال هستند احراز هویت شده اند و معلمین، مدیران و دانش‌آموزان هستند و از سالم ترین محیط‌ها برای کار و فعالیت آموزشی است.
  • همانطور که گفته شد ممکن است کسی که یک زمانی به صورت قراردادی با آموزش و پرورش فعالیت داشته به شاد دسترسی داشته و کانالی ایجاد کرده که آن موارد شناسایی شده به سرعت حذف شده اند و همه کسانی که در شاد هستند قابل اعتماد هستند و احراز هویت شده‌اند.
  • درباره بازماندگی از تحصیل در سال تحصیلی جاری، ما به تمام مدارس ماموریت دادیم که برای تمام دانش‌آموزان اطلس یادگیری داشته باشند. یعنی تمام دانش‌آموزان که در سال‌های قبل و یا امسال ثبت نام کرده اند باید وضع تحصیلی شان مشخص باشد و اینکه از چه طریق آموزش می‌بینند.
  • اگر دانش‌آموزی جامانده باشد حتما پیگیری می‌کنیم و همکاران ما موطف هستند با خانواده ارتباط بگیرند. مصمم هستیم امسال دانش‌آموزی از چرخه آموزش دور نماند.
  • طی سال‌های گذشته بازماندگی از تحصیل حدود ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار نفر مشخص شده بوده که برای آموزش آنها اقدام کرده ایم، اما مساله برخی ترک تحصیل کرده‌ها، عدم دسترسی به آموزش نیست بلکه برخی به دلیل بیماری، معلولیت، شرایط اقتصادی و … از مدرسه باز می‌مانند که جمعی از نهادهای حمایتی را گرد هم آوردیم و کمک می‌کنیم کسی از تحصیل محروم نماند.

/ایسنا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول