کدام VOD راحت‌تر است؟

مجازیستموج مهاجرت به دنیای آنلاین در یک سال گذشته از قرارهای کاری گرفته تا خرید روزانه زندگی همه‌ ما را تحت تاثیر قرار داده است. به جرات می‌توان گفت شیب گذر به زندگی دیجیتال در ۱۰ سال گذشته هیچ‌گاه به تندی چیزی که در یک سال گذشته تجربه کردیم نبوده است. در این میان، Video On-demand Services یا سرویس‌های اشتراک و تماشای ویدئو، از آن دست سرویس‌هایی بودند که با توجه به شرایط پیش آمده در دوران کرونا مورد توجه ویژه مردم قرار گرفتند.

حالا تستادی، پلتفرم آنلاین بررسی کاربردپذیری کسب‌وکار‌های دیجیتال، به سراغ بررسی این سرویس‌ها رفته تا میزان کارایی و کاربردپذیری آن‌ها را مشخص کند. ۴ سرویس پرطرفدار فیلیمو، نماوا، بازار و لنز برای این آزمون انتخاب شده‌اند. تستادی بر مبنای استاندارد جهانی تست کاربرد‌پذیری، معتقد است ۵ کاربر رندوم برای انجام این آزمون کافی است. در این گزارش اشاره شده که برای انجام این تست نیاز به یک سناریوی ثابت برای اجرا روی هر ۴ سرویس است و نقطه مشترک بین هر ۴ سرویس فوق، امکان جست‌وجوی فیلم و سریال، افزودن به لیست علاقه‌مندی‌ها و تماشای آنلاین آن است.

جست‌وجو و انتخاب فیلم براساس ژانر و رتبه‌بندی آن، جست‌وجوی فیلم براساس نام بازیگر، اضافه کردن فیلم مورد نظر به لیست علاقه‌مندی‌ها، حذف فیلم از لیست مورد علاقه و بررسی نحوه خرید اشتراک برای تماشای فیلم انتخاب شده از جمله وظایفی بودند که بر عهده کاربران گذاشته شده بود. پس از طرح چند سوال از کاربران و تست‌های انجام شده، تستادی یافته‌های کلی از این تست را به شرح زیر دسته‌بندی کرده است.

سانسور، دلیل عمده کاربران برای پیشنهاد ندادن این سرویس‌ها به دیگران است. از سوی دیگر تنوع و دوبله بودن فیلم‌ها و سریال‌های خارجی برای طیف مخاطب میانسال از نظر کاربران نکته مثبتی است. اکثر کاربران برای افزودن و حذف فیلم در لیست مورد علاقه‌ها با مشکل مواجه بودند. تستادی مواردی همچون امکان جست‌وجوی سریع، عملکرد منناسب الگوریتم نمایش نتایج جست‌وجو و امکان جست‌وجوی پیشرفته را از تاثیرگذارترین دلایل رضایت کاربران در مرحله تصمیم‌گیری برای استفاده از این سرویس‌ها اعلام کرده است. همچنین آنطور که تستادی اعلام کرده، به نظر می‌رسد کسانی که کاربران همیشگی این سرویس‌ها نیستند، در صورت وجود بسته‌های متنوع‌تر، به خرید و استفاده از این سرویس‌ها وسوسه خواهند شد.

نظرات کاربران در بخش‌های مختلف را به شکل درصدی در مجموعه زیر مشاهده می‌کنید:

کاربران در این سرویس‌ها در بخش‌های جست‌وجو، دسته‌بندی، و عملکرد فیلترها با مشکل یا ابهام مواجه شدند. جزئیات مقایسه‌ای بیشتر در جدول زیر نشان داده شده است:

بر اساس اعلام تستادی، فاکتورهای این جدول با توجه به جزئیات و بخش‌هایی که از نظر کاربران در فرآیند استفاده حائز اهمیت بوده و یا با ابهام و سردرگمی بیشتری در مواجهه با آن روبرو شده‌اند تقسیم‌بندی شده است.

ثبت‌نام و ساخت حساب کاربری، امکانات فیلتر و جست‌وجو و دسترسی به لیست علاقه‌مندی‌ها، نمونه‌هایی از مشکلات کاربران در استفاده از این سرویس‌ها بود است. آنطور که در این گزارش آمده، کاربران در ورود برخی اطلاعات شخصی خود تعلل می‌کردند و دلیل نیاز به ورود این اطلاعات برایشان قابل درک نبود. در نهایت فرآیند ثبت نام در نگاه آنان پیچیده و زمان‌بر به نظر می‌رسید. از طرفی معماری دسته‌بندی محتوا در تمامی وبسایت‌ها به‌صورت منسجم برنامه‌ریزی نشده ات و کاربران در دسترسی به این قسمت دچار ابهام می‌شدند. همچنین اکثر کاربران در یافتن و دسترسی به لیست علاقه‌مندی‌ها پس از آزمون‌ و خطا توانستند به این قسمت دسترسی پیدا کنند و آیکون‌های به کار رفته برایشان قابل حدس نبود.

تست‌‌ کاربردپذیری روشی موثر برای ارزیابی عملکرد وب‌سایت، اپلیکیشن و یا سایر محصولات است. این کار از راه تماشای رفتار کاربری واقعی که در تلاش است تا کارهایی مشخص را انجام دهد امکان‌پذیر است. هدف از این تست مشخص شدن بخش‌هایی از محصول است که احتمال دارد کاربران را گیج یا دچار ابهام کند. در نهایت این کار فرصتی برای ارتقا تجربه‌ کاربری ایجاد می‌کند.

می‌توانید برای مطالعه جزییات تست‌های انجام شده، ویژگی‌های کاربران و مشکلات ایجاد شده، گزارش کامل این تست را از اینجا بخوانید.

/پیوست/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول