فیلتر شبکه های اجتماعی با وزارت ارتباطات نیست

مجازیست-محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات وزیر ارتباطات در دورهمی یلدایی استارتاپ ها که به صورت مجازی برگزار شد:

  • بارها گفته‌ام مسئول فیلترینگ در کشور کمیته تعیین مصادیق و دستگاه قضایی است.
  • نمی‌دانم چرا تلگرام باید هنوز در کشور فیلتر باشد، اظهارنظر من درباره رفع فیلتر آن از ابتدا شفاف بود و البته هزینه‌های زیادی برای من داشت. ولی واقعیت این است که یکجاهایی وقتی وزیری را مسئول می‌دانیم باید در نظر گرفت که آن وزیر حیطه عملکردش قانون است.
  • من آنچه باید بگویم را گفته‌ام. گفته‌ام که این فرآیند از دید من منطقی نیست. وظیفه دارم پیگیری کنم و پیگیری هم خواهم کرد. ولی وقتی سیکل تصمیم‌گیری جای دیگری است و به من و هر وزیر دیگر ارتباطی ندارد چه بگویم. بارها گفته‌ام مسئول فیلترینگ در کشور کمیته تعیین مصادیق و دستگاه قضایی است.

نظر جهرمی درباره لایو اینستاگرام پسر۱۴ساله

  •  واقعیت این است که یکجاهایی وقتی وزیری را مسئول می‌دانیم باید در نظر گرفت که آن وزیر حیطه عملکردش قانون است. امروز مثلاً ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشرشده که یک پسری صحبت‌های ناشایستی را مطرح می‌کند که با انتشار آن شروع کرده‌اند به وزیر ارتباطات فحش دادن.
  • آیا وزیر ارتباطات مسئول فرهنگ و تربیت است یا مسئول فیلتر؟ وزیر ارتباطات در اصل مسئول وصل اینترنت است. اگر عده‌ای خواستار فیلتر کردن شبکه اجتماعی هستند باید بدانند مسئولش وزیر ارتباطات نیست و باید مطالبه خود را جای دیگری دنبال کنند. همچنین اگر یک خانواده‌ای در نظام تربیتی مشکل دارد ربطی به وزیر ارتباطات ندارد.
  • من آنچه باید بگویم را گفته‌ام. گفته‌ام که این فرآیند از دید من منطقی نیست. وظیفه دارم پیگیری کنم و پیگیری هم خواهم کرد. ولی وقتی‌ سیکل تصمیم‌گیری جای دیگری است و به من و هر وزیر دیگر ارتباطی ندارد چه بگویم. بارها گفته‌ام مسئول فیلترینگ در کشور کمیته تعیین مصادیق و دستگاه قضایی است.

همراهی دولت و نهادها با استارتاپ‌ها

  • استارتاپ بناست تخریب خلاق کند و سنت‌هایی که دیگر کارکرد ندارند را از بین ببرد و ساختار جدید ایجاد کند؛ اما در برابر این تخریب خلاق مقاومت وجود دارد و بیشترین حجم مقاومت هم از دستگاه اجرایی است. ما مصوبه گرفتیم و امروز دیگر دولت شاکی استارتاپ‌ها نیست و کسب‌وکاری را نمی‌بندد.
  • روز قبل از اینکه از دولت مصوبه بگیریم ۱۲۸ شرکت حوزه حمل نقل با یک شکایت وزارت راه تعطیل کرده بودند که امروز چنین شکایت‌هایی جمع شده است. پس ما در این حوزه تلاش کردیم هزینه هم داده‌ایم و من خوشحالم که اکوسیستم استقرار پیداکرده است.
  • زمانی برقراری ارتباطات از دیدگاه امنیتی یک تهدید محسوب می‌شد اما امروز قطع ارتباطات تهدید امنیتی محسوب می‌شود. این تغییر پارادایم است.
  • با توجه به اینکه زمانی نهادهای انقلابی به مخالفت با استارتاپ ها بر میخواستند، برخی جریان ها سال ۹۶ علیه استارتاپ‌ها شب‌نامه پخش می‌کردند و آن‌ها را عامل نفوذ می‌خوانند و حتی استارتاپ ویکندها را برهم می‌زدند اما امروز می‌بینیم که نهادهای انقلابی هم در راستای نهضت استارتاپی و راه‌اندازی وی سی حرکت می‌کنند و خودشان پا پیش گذاشتند و بوِزه کرونا این آشتی را جدی تر کرد.
  • یک روزی خیلی‌ها مخالف VOD ها بودند، اما می‌بینیم که آن‌ها امروز ویدئوهایی با آش و شکلات درست می‌کنند و بر بستر VOD های کشور آن را توزیع می‌کنند. چون به این جمع‌بندی رسیده‌اند که ساختار سنتی دیگر کار نمی‌کنند و باید در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی حضورداشته باشند.

پیگیری جدی اتصال تمام روستاها به اینترنت

  • درباره وضعیت نامناسب تحصیل دانش‌آموزی در سیستان بلوچستان که به دلیل نبود اینترنت باید بگویم وقتی نتوانم خواسته مردم را تأمین کنم خجالت می‌کشم؛ اما الزاماً با پول داشتن همه‌چیز درست نمی‌شود در کنار پول باید عقل هم وجود داشته باشد.
  • برنامه ششم توسعه به وزارت ارتباطات تکلیف کرده است تا پایان برنامه ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار را به اینترنت پرسرعت وصل شود. وقتی وزیر شدم کمتر از ۴ هزار روستا اینترنت داشتند. در ابتدای دولت تدبیر و امید تقریباً تعداد روستاهای متصل صفر بود. یادتان هست که چه های‌وهویی راه افتاد که چرا اینترنت را به روستاها می‌برید. الان فضا این است که چرا ۹۵ درصد روستاها متصل هستند و این عدد به ۱۰۰ درصد نرسیده است.
  • بنابراین مشکل خیلی جدی در ارتباط با کیفیت اینترنت نداریم؛ اما یک مسئله را باید بپذیریم که ما زیرساخت توسعه اینترنت خانگی‌مان در کشور خوب نیست. زیرساخت موبایلمان خیلی خوب است منتها اتفاقی که می‌افتد بار کمبودهای شبکه ثابت روی موبایل می‌آید و این باعث می‌شود که شبکه موبایل دچار افت می‌شود.

/عصر آی.سی.تی/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول