فیس‌بوک در جدال لفظی با اپل، بیانیه دوم خود را منتشر کرد

مجازیستچهارشنبه‌ی گذشته، فیس بوک تبلیغاتی در روزنامه‌های بزرگ ایالات متحده‌ی آمریکا مبنی‌بر اجرای قابلیت‌های حریم خصوصی اپل منتشر کرد. در تبلیغات یادشده‌ی این شرکت، رسانه‌های اجتماعی خود را به‌عنوان قهرمان مشاغل کوچک معرفی می‌کند و با محور قراردادن مشاغل کوچک، قصد دارد آن‌ها را به‌عنوان قربانیانی به‌نمایش بگذارد که ظاهرا درگیر جنگ بین غول‌ها شده‌اند.

با ادامه‌ی موضوع دفاع از مشاغل کوچک، غول رسانه‌های اجتماعی یکی دیگر از تبلیغات تمام‌صفحه‌ی خود را در نشریات منتشر و ادعا کرده است اپل می‌کوشد اینترنت را به‌شیوه‌‌ای نادرست تغییر دهد؛ زیرا پیشگیری از ردیابی آگهی در iOS 14 به مشاغل کوچک آسیب می‌زند.

اعتراض فیس بوک به این واقعیت مربوط می‌شود که سیستم‌عامل‌ iOS سال آینده برنامه‌ها را مجبور می‌کند برای ارائه‌ی تبلیغات، از کاربر اجازه بگیرند و انتظار می‌رود اکثر کاربران از این امر امتناع کنند. این بدان‌معنی است که برنامه‌ها نمی‌توانند به‌راحتی تبلیغات شخصی کنند. گفتنی است تبلیغات منعکس‌کننده‌ی علایق کاربر درآمد بیشتری برای توسعه‌دهندگان برنامه در‌مقایسه‌با تبلیغات عمومی به‌همراه دارد.

فیس بوک با کمک برنامه‌هایش داده‌های بسیاری از کاربران جمع‌آوری می‌کند؛ بنابراین، برچسب‌های جدید حریم خصوصی اپل تأثیر بسزایی بر کاهش درآمد فیس بوک خواهد گذاشت. فیس بوک پیش‌بینی می‌کند ۶۰ درصد از درآمدش به‌دلیل تغییرات یادشده کاهش خواهد یافت. اپل نیز به تبلیغات فیسبوک واکنش نشان داده و به‌نوعی با این بیانیه عصبانیت فیس بوک را دوچندان کرده است. اپل می‌گوید:

شرکت‌هایی مانند فیس بوک از ادامه‌ی ردیابی کاربران استقبال می‌کنند؛ به‌شرطی که این کاربران نیز در این زمینه آن‌ها را یاری کنند. معتقدیم این ساده‌انگاری دربرابر کاربرانمان است. کاربران باید بدانند چه زمانی داده‌هایشان در برنامه‌ها و وب‌سایت‌های دیگر جمع‌آوری و به‌اشتراک گذاشته می‌شود و آن‌ها باید حق انتخاب داشته باشند. شفافیت ردیابی برنامه‌ها در iOS 14 به تغییر رویکرد فیس بوک در ردیابی کاربران و ایجاد تبلیغات هدفمند نیازی ندارد؛ زیرا این قابیلت‌ها به‌سادگی به کاربران امکان انتخاب می‌دهند.

فیس بوک در دومین بیانیه‌اش بیان می‌کند اپل با قوانین اپ استور به مشاغل کوچک آسیب خواهد زد. اعلامیه‌ی دوم و تمام تأکیدات فیس بوک به‌شرح زیر است:

اپل قصد دارد با به‌روزرسانی اجباری، نرم‌افزاری ارائه دهد که اینترنت را تغییر خواهد داد. از وب‌سایت‌های آشپزی یا وبلاگ‌های ورزشی دلخواهتان استفاده کنید که اغلب رایگان هستند؛ زیرا در آن‌ها تبلیغات نشان داده می‌شود. تغییرات اپل توانایی شرکت‌ها را در اجرای تبلیغات شخصی محدود می‌کند؛ ازاین‌رو، آن‌ها برای تأمین هزینه‌های زندگی باید هزینه‌ی اشتراک یا خریدهای درون‌برنامه‌ای را افزایش دهند. این امر باعث می‌شود اینترنت بسیار گران شود و محتوای رایگان باکیفیت کاهش یابد. فراتر از آسیب‌رساندن به برنامه‌ها و وب‌سایت‌ها، بسیاری از جامعه‌ی تجارت کوچک می‌گویند این تغییر برای آن‌ها نیز ویرانگر خواهد بود و این در زمانی است که آن‌ها با مشکلات زیادی رو‌به‌رو هستند.

براساس مطالعه‌ی جدید Deloitte، تقریبا ۴۴ درصد از مشاغل کوچک و متوسط در زمان همه‌گیری ویروس کرونا، تبلیغات شخصی خود را در شبکه‌های اجتماعی آغاز کرده یا افزایش داده‌اند. داده‌های ما نشان می‌دهد بدون تبلیغات شخصی‌شده متوسط تبلیغات مشاغل کوچک به‌ازای هر دلار خرج‌شده از درآمد، بیش از ۶۰ درصد کاهش خواهد یافت. محدود‌کردن چگونگی استفاده از تبلیغات شخصی بر شرکت‌های بزرگ‌تری مانند ما [فیس بوک] تأثیر می‌گذارد؛ اما این تغییرات برای کسب‌وکارهای کوچک ویرانگر خواهد بود و به مسائل بسیاری خواهد افزود که اکنون با آن رو‌به‌رو هستند. مشاغل کوچک شایسته‌ی توجه هستند و ما نگرانی‌های شما را می‌شنویم و در‌کنارتان هستیم.

غول شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده است از سیستم IDFA اپل استفاده نمی‌کند و درحال‌حاضر، مشخص نیست فیس بوک واقعا این تبلیغ جدید را اجرا می‌کند یا خیر؛ اما احتمالا به‌زودی متوجه خواهیم شد. تغییراتی که فیس بوک به آن‌ها اشاره می‌کند، برچسب‌های جدید حریم خصوصی اپ استور و گزینه‌ی جدیدی در iOS 14 است که از ردیابی برنامه‌ها بدون اجازه‌ی کاربران در سراسر وب جلوگیری می‌کند.

حال فیس بوک در جدال لفظی با اپل، در بیانه‌ای با عنوان «ما در برابر اپل برای حمایت از کسب‌وکارهای کوچک در همه جا ایستاده‌ایم»، به‌طور خاص یادآوری می‌کند که چگونه تغییرات اپل مانع از ارائه‌ی تبلیغات مناسب به مشتری می‌شود. بلومبرگ با استناد به بیانیه‌ی فیس بوک می‌گوید:

  • محدود کردن چگونگی استفاده از تبلیغات شخصی بر شرکت‌های بزرگ‌تر مانند ما [فیسبوک] تأثیر می‌گذارد؛ اما این تغییرات برای کسب‌وکارهای کوچک ویرانگر خواهد بود.

به‌طور کلی ردیابی تبلیغات، این امکان را برای ارائه‌دهندگان تبلیغات فراهم می‌کنند تا بداند افراد چه کالاهایی را از چه مکان‌هایی به‌صورت آنلاین خریداری می‌کنند و در نهایت باعث می‌شود تبلیغات مرتبط با آن را در یک آگهی یا یک بازی‌ ارائه دهند. برای تسهیل شناسایی مشتری و جلوگیری از انتشار اطلاعات شخصی، اپل برچسب‌های شناسایی تصادفی دستگاه موسوم به Identifier for Advertisersا(IDFA) را در سیستم‌عامل iOS 14 ارائه می‌دهد و این امکان را برای شرکت‌ها فراهم می‌کند که بدون کسب اطلاعات شخصی کاربر، اثربخشی تبلیغات را ردیابی کنند.

غول شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده است که از سیستم IDFA اپل استفاده نمی‌کند. فیس بوک احتمالا این تصمیم را بر اساس آنچه قبل از راه‌اندازی سیستم IDFA برای داده‌های کاربر جمع‌آوری می‌کند، اتخاذ کرده است؛ زیرا استفاده از قابلیت یادشده و انطباق با شرایط خدمات اپل، جمع‌آوری اطلاعات فیس بوک از کاربران را به‌طرز چشمگیری کاهش می‌دهد. دیو ونر، مدیر مالی فیس بوک، در ماه جولای ۲۰۲۰ (تیر ۱۳۹۹) گفت قابلیت جدید اپل ضربه‌ی بزرگی به فیسبوک خواهد زد و iOS 14 ارائه‌ی تبلیغات را برای فیس بوک و سایر شرکت‌ها سخت‌تر خواهد کرد.

غول شبکه‌های اجتماعی انتظار دارد iOS 14 در حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد به درآمد آگهی‌دهندگان ضربه وارد کند. علاوه بر این، فیس بوک مدعی است که برخی از کاربران iOS 14 هیچ تبلیغی از طریق برنامه‌ی Audience Network نمی‌بینند یا در بهترین حالت، تبلیغاتی که ارتباط کم‌تری با موضوع دارند مشاهده می‌کنند. فیس بوک می‌گوید:

  • در فیس بوک، مشاغل کوچک در هسته‌ی اصلی تجارت ما قرار دارد. بیش از ۱۰ میلیون کسب‌وکار ماهانه از ابزارهای تبلیغاتی ما برای یافتن مشتری‌ جدید، استخدام کارمند و تعامل با انجمن‌های خود استفاده می‌کنند. بسیاری از افراد در مشاغل کوچک نگرانی‌هایی درباره‌ی به‌روزرسانی اجباری نرم‌افزار اپل دارند و این امر توانایی کسب‌وکارها را برای اجرای تبلیغات شخصی و دستیابی مؤثر به مشتریانشان محدود می‌کند.
  • بر اساس مطالعه‌ی جدید Deloitte، چهل و چهار درصد از مشاغل کوچک و متوسط در زمان همه‌گیری ویروس کرونا، تبلیغات شخصی خود را در شبکه‌های اجتماعی آغاز کرده یا افزایش داده‌اند. داده‌های ما نشان می‌دهد که بدون تبلیغات شخصی‌شده، متوسط تبلیغات مشاغل کوچک به ازای هر دلار خرج‌شده از درآمد، بیش از ۶۰ درصد کاهش خواهد یافت. محدود کردن چگونگی استفاده از تبلیغات شخصی بر شرکت‌های بزرگ‌تری مانند ما [فیس بوک] تأثیر می‌گذارد؛ اما این تغییرات برای کسب‌وکارهای کوچک ویرانگر خواهد بود و به چالش‌های بسیاری که اکنون با آن رو‌به‌رو هستند اضافه خواهد کرد. مشاغل کوچک شایسته توجه هستند. ما نگرانی‌های شما را می‌شنویم و در کنار شما هستیم.

اپل در جولای ۲۰۲۰ (تیر ۱۳۹۹) از قابلیت جنجالی ATT رونمایی کرد و از آن زمان، ویژگی یادشده با بحث و جدل‌ زیادی مواجه بوده است. وقتی این قابلیت فعال باشد، هر برنامه‌ای که روی آیفون یا آیپد اجرا می‌شود، قبل از دسترسی به داده‌های خاصی که می‌تواند برای ردیابی در سایر برنامه‌ها استفاده شود، باید از کاربران اجازه‌ی دسترسی بگیرد. این داده‌ها «شناسه برای تبلیغ‌کنندگان» نامیده می‌شوند و صنعت تبلیغات از این می‌ترسد که با آمدن ATT، کاربران اجازه‌ی دسترسی به سرویس‌ها ندهند و این امر با‌لطبع به درآمد آن‌ها در شخصی‌سازی تبلیغات آسیب شدیدی می‌زند.

غول فناوری کوپرتینو قرار بود قابلیت ATT را تا پایان سال ۲۰۲۰ در سیستم‌عامل‌هایش اجرایی کند؛ اما انتشار آن را تا اوایل سال ۲۰۲۱ به ‌تأخیر انداخت تا فرصت بیشتری برای ایجاد تغییرات لازم در اختیار توسعه‌دهندگان قرار دهد.

/زومیت/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول