ادعای فیس بوک علیه قابلیت‌های‌ حریم خصوصی اپل، تلاشی خنده‌آور است

مجازیستصنعت تبلیغات سال‌ها است که به داده‌های کاربران برای ارائه‌ی تبلیغات هدفمند تکیه دارد و فیس بوک یکی از غول‌های این صنعت محسوب می‌شود. اگر اخبار چند وقت اخیر را دنبال کرده باشید، قطعا می‌دانید که غول شبکه‌های اجتماعی و اپل، جدال لفظی را برای تخریب یکدیگر شروع کرده‌اند و به‌نوعی از ضربه زدن به هم دریغ نمی‌کنند.

چندی پیش، فیس بوک تبلیغاتی ضد قابلیت‌های حریم خصوصی اپل در روزنامه‌های بزرگ ایالات متحده‌ی آمریکا منتشر کرد. در تبلیغات یادشده، این شرکت رسانه‌های اجتماعی خود را به‌عنوان قهرمان مشاغل کوچک معرفی می‌کند و با محور قرار دادن مشاغل کوچک، قصد دارد آن‌ها را به‌عنوان قربانیانی به نمایش بگذارد که ظاهرا درگیر جنگ غول‌ها شده‌اند. حال بنیاد حریم الکترونیکی (EFF) حمله‌ی فیس بوک به اقدامات ضد ردیابی اپل را «یک کارزار خنده‌آور» عنوان کرده است و می‌گوید این امر درواقع اقدامی علیه مشاغل کوچکی است که فیسبوک آن‌ها را محور قرار داده و ادعا می‌کند که قصد حمایت از آن‌ها دارد.

فیس بوک با کمپین‌های پیاپی و تحت فشار قرار دادن غول فناوری کوپرتینو، می‌کوشد نظر اپل برای ارائه‌ی قابلیت‌های حریم خصوصی و به تبع آن، محدود کردن ردیابی تبلیغات را تغییر دهد؛ البته باید به این نکته اشاره کرد که فیس بوک بارها انتقاداتی از طرف تیم کوک و اپل دریافت کرده است و گفته می‌شود اپل با جدیت قابلیت‌های یادشده را در نیمه‌ی نخست ۲۰۲۱ به iOS و iPadOS اضافه خواهد کرد.

اکنون EFF که نهادی غیر انتفاعی و متمرکز بر حریم خصوصی محسوب می‌شود، وارد جدال دو غول فناوری شده و جانب اپل را گرفته است. در مقاله‌ای که روز جمعه‌ی گذشته در وب‌سایت EFF منتشر شد، این بنیاد می‌گوید مبارزات فیس بوک، عمدتا متشکل از حمله‌های رسانه‌ای است که ادعا می‌کند تغییر حریم خصوصی اپل برای مشاغل کوچک مضر است؛ اما درواقع عکس این رخ خواهد داد. EFF می‌گوید به ‌جای محافظت از حریم خصوصی، فیس بوک با تلاشی خنده‌آور می‌کوشد توجه‌ کاربران را از سوابق ضعیف، رفتار ضد رقابتی و مسائل مربوط به حریم خصوصی‌اش دور کند و اقدامات حامی حریم خصوصی را که برای تجارتش ویرانگر خواهد بود، از بین ببرد.

چندی پیش، اپل ویژگی ATT را به‌عنوان قابلیتی در iOS و آیپد OS رونمایی کرد و به‌نوعی می‌توان گفت دلیل تمامی این جدال‌ها همین ویژگی عنوان می‌شود. EFF قابلیت یادشده را تحسین کرده است؛ زیرا در این سیستم، برای ردیابی کاربر ابتدا باید از او اجازه گرفته شود که قدرت انتخاب برای کاربر فراهم می‌کند.

علاوه بر این، دانش بیشتری در مورد برنامه‌ها به کاربران ارائه می‌دهد، به محافظت از کاربران در برابر سوءاستفاده‌های احتمالی کمک شایانی می‌کند و در نهایت، به کاربر امکان می‌دهد بهترین تصمیمات را برای خود اتخاذ کنند. EFF در این باره می‌گوید:

  • این ویژگی قدمی دیگر در مسیر درست است و با دادن دانش به کاربران برای کنترل داده‌های شخصی، سوءاستفاده‌های احتمالی را کاهش می‌دهد. مبارزات فیس بوک علیه این قابلیت مربوط به مشاغل کوچک نمی‌شود، بلکه درواقع مربوط به این است که چه کسانی از عادی‌سازی تبلیغات با نظارت روی آن‌ها بهره‌مند می‌شوند و فیسبوک و دیگر کارگزاران داده، در پشت پرده چه از دست خواهند داد.

تاکنون تصور می‌شد تبلیغات هدفمند که به ردیابی داده‌ی کاربران متکی هستند، درآمد بیشتری در مقایسه با تبلیغات بدون هدف دارند؛ اما EFF ادعا می‌کند که درآمد حاصل‌شده به سازندگان محتوا یا توسعه‌دهندگان برنامه تعلق نمی‌گیرد؛ در عوض، بیشتر درآمد از تبلیغات هدفمند به جیب شرکت‌های بزرگ و دلالان داده سرازیر می‌شود. همچنین گفته می‌شود تعداد انگشت‌شماری از شرکت‌ها بازار تبلیغات آنلاین را کنترل می‌کنند و مشاغل کوچک نمی‌توانند به‌طور مؤثر با آن‌ها به رقابت بپردازند.

  • این امر تا حدی به دلیل تبلیغ خود صنعت تبلیغات و توهم برتری تبلیغات هدفمند بر سایر روش‌های دستیابی به مشتری است که به نوبه‌ی خود ارزش تبلیغات غیر هدفمند را کم و بی‌ارزش جلوه می‌دهد. EFF بار دیگر قابلیت ATT را قدمی روبه‌جلو یاد می‌کند و می‌گوید:وقتی شرکتی کار درستی برای کاربران انجام دهد، EFF در کنار آن‌ و در مقابل شرکت‌هایی که کار اشتباهی انجام می‌دهند، خواهد ایستاد. در اینجا، اپل حق دارد و فیسبوک راه اشتباهی برگزیده است.

به‌ دنبال پست وبلاگ فیس بوک و دو آگهی آن مبنی بر صدمات جبران‌ناپذیر قابلیت‌های حریم خصوصی اپل که در روزنامه‌های ایالات متحده آمریکا منتشر شد، تیم کوک، مدیرعامل اپل، در توییتی توپ را به زمین فیس بوک انداخت؛ محتوای توییت یادشده بدین شرح است:

  • ما معتقدیم کاربران باید در داده‌هایی که درباره‌ی آن‌ها و نحوه استفاده آن‌ها جمع‌آوری می‌شود، حق انتخاب داشته باشند. فیسبوک می‌تواند مانند گذشته کاربران را در برنامه‌ها و وب‌سایت‌ها ردیابی کند؛ اما در برنامه‌ی شفافیت ردیابی iOS 14، برای این امر فقط باید از کاربران اجازه بگیرد.

فیس بوک با کمک برنامه‌هایش، داده‌های بسیاری از کاربران جمع‌آوری می‌کند؛ بنابراین برچسب‌ حریم خصوصی اپل تأثیر بسزایی بر کاهش درآمد فیسبوک خواهد گذاشت. غول شبکه‌های اجتماعی انتظار دارد iOS 14 در حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد به درآمد این شرکت ضربه وارد کند.

بر اساس اخبار منتشرشده، پیش‌بینی می‌شود قابلیت شفافیت ردیابی تبلیغات در اوایل سال ۲۰۲۱ به iOS 14 وارد شود. این بدان معنی است که وقتی این قابلیت فعال باشد، هر برنامه‌ای که روی آیفون یا آیپد اجرا می‌شود، قبل از دسترسی به داده‌های خاصی که می‌تواند برای ردیابی در سایر برنامه‌ها استفاده شود، باید از کاربر اجازه‌ی دسترسی بگیرد و کاربران می‌توانند درخواست شرکت‌ها را قبول کنند یا آن را نپذیرند. همچنین غول فناوری کوپرتینو برچسب‌های IDFA را در اپ استور ارائه داده است. این برچسب‌ها این امکان را فراهم می‌کنند که کاربر قبل از بارگیری برنامه، نوع و هدف داده‌های جمع‌آوری‌شده را مشاهده کند.

/زومیت/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول