تصمیماتی که خرج روی دست گوگل و فیسبوک گذاشت
مجازیست بینالملل-کمیسیون رقابت و مصرفکننده استرالیا، قانونی را تصویب میکند که براساس آن رسانههای بزرگ نظیر گوگل و فیسبوک را مجبور به پرداخت هزینه بابت انتشار اخبار رسانههای استرالیایی میکند.
این دستورالعمل شرکتهای رسانهای را ملزم میکند ارزش و اعتباری را که از کاربران فیسبوک و گوگل به خاطر دیده شدن مطالبشان کسب میکنند، لحاظ نمایند.
کمیسیون رقابت و مصرفکننده استرالیا به طور خاص بر قدرت در حال رشد سریع گوگل و فیسبوک تمرکز کرده است. این کمیسیون درمورد دو موضوع فناوری تبلیغات و اپاستورهای موبایل در حال تحقیق است که گزارشهای آن به ترتیب در ژانویه و مارس منتشر خواهد شد.
هفته گذشته گوگل، این دستورالعمل را غیرقابل اجرا اعلام کرد و به ضرورت اطلاعرسانی دو هفتهای به ناشران درمورد برخی تغییرات در الگوریتمها و شیوهنامههای داخلی اشاره نمود.
راد سیمز رئیس کمیسیون رقابت و مصرفکننده استرالیا:
- ما فکر میکردیم که آنها (گوگل) از این قانون رضایت داشته باشند، بنابراین بسیار متعجب شدیم که آنها همچنان از این موضوع شکایت دارند.
- قوانینی که باعث میشود استرالیا اولین کشوری در جهان باشد که گوگل و فیسبوک را مجبور به پرداخت هزینه بابت انتشار اخبار میکند، برای بقای صنعت رسانه، عادلانه و حیاتی است.
- صادقانه بگویم، ما هرگز فکر نمیکردیم که موضوع ارزش و اعتبار تا این حد مهم باشد، زیرا اگر این پلتفرمها نبودند، قضاوت ما این است که مردم به هر حال مستقیماً به وبسایت رسانههای خبری میرفتند.
- اما ما به اهمیت موضوع ارزش و اعتبار پیبردهایم بنابراین منصفانه بود که آن را بررسی کنیم و در نهایت ما به یک دستورالعمل عادلانهی مورد توافق طرفین نیاز داریم. و من فکر میکنم تبادل ارزش و اعتبار دوطرفه به این هدف دست یابد.
- گزارشها درباره ارزشگذاری بیش از حد و اولویت دادن به اپلیکیشنهای مرتبط با گوگل و فیسبوک در اپاستورهای موبایلی مسیر آینده بازار را روشن میکند و اینکه رگولاتوری تمرکز بر اطلاعات را در سال ۲۰۲۱ نیز ادامه خواهد داد.
- من امیدوارم که نه تنها استرالیا ، بلکه شرکتهای خارج از کشورمان نیز از آنچه ما به آن دست پیدا خواهیم کرد بهرهمند شوند.
/ رویترز/