۱۰ونیم میلیون بازدید یکتا در ۱۷ رسانه

مجازیست- مسابقه فینال لیگ قهرمانان آسیا، که ۲۹ آذر ماه برگزار شد، به دلیل شیوه استقبال مردم برای مشاهده فوتبال نقطه عطفی از نظر مصرف رسانه‌ای در کشور محسوب می‌شود. رسانه های صوت و تصویر فراگیر با همراهی رسانه ملی توانستند نیازهای مخاطبان مختلف با شیوه مصرف رسانه‌ای متفاوت را پوشش دهند. ولی این مسئله با چالش‌هایی نیز همراه بود. از یک سو همدستی کنفدراسیون فوتبال آسیا با تحریم‌کنندگان ملت ایران و استناد بی‌سابقه به تحریم‌های داخلی آمریکا (اوفک) برای ارائه نکردن سیگنال به رسانه‌های کشور که با هدف قطع دسترسی معمول به تصاویر پخش بازی انجام شده بود و از سوی دیگر ساعت برگزاری این مسابقه که در ساعات میانی روز زمان‌بندی شده بود، پیش‌بینی یک تجربه متفاوت را برای سازمان صدا و سیما و رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایجاد کرده بود. این شرایط منجر به شکل‌گیری یک اتحاد بر مبنای منافع ملی برای تأمین نیازهای کاربران و مخاطبان فوتبال‌دوست شد.

مسئله مهم در این بین ظرفیت کاربری رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر برای پخش همزمان مسابقه فوتبال در بستر اینترنت و شبکه ملی اطلاعات بود. بر همین مبنا این رسانه‌ها همه امکانات و ظرفیت خود را تا ظهر روز شنبه آماده کردند و از سوی دیگر سازمان صدا و سیما، که در مسابقه قبلی نماینده کشورمان در لیگ قهرمانان آسیا، سیگنال خود را در اختیار رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر قرار داده بود، در این دیدار حساس نیز سیگنال خود را برای استفاده کاربران فضای مجازی در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر فراهم کرد.
آمارهای جمع‌آوری‌شده توسط سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر حاکی از ثبت رکوردهای جدیدی در استفاده از این رسانه‌هاست که در بخش های زیر به آنها پرداخته می‌شود.

رسانه‌های مشارکت‌کننده در پخش فوتبال

۱۷ رسانه صوت و تصویر از طریق ۲۹ کانال در این روز نسبت به پوشش مسابقه اقدام کردند که در ادامه به آنها اشاره می‌شود.
۱٫تلوبیون ۲٫تیوا ۳٫آپارات ۴٫ آیو ۵٫لنز ۶٫روبیکا ۷٫آنتن ۸٫فام ۹٫سروش پلاس ۱۰٫تماشاخانه ۱۱٫تلویدیو ۱۲٫دیلی فوتبال ۱۳٫کاناپه ۱۴٫فوتبالی ۱۵٫آی گپ ۱۶٫ارمغان راه طلایی ۱۷٫سپهر

ثبت رکورد جدید در ارائه خدمات به کاربران

آمارهای ساترا حاکی از آن است که تعداد ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار کاربر یکتا از طریق رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر این بازی را مشاهده کردند. از سوی دیگر حداکثر میزان بازدید همزمان در این رسانه ها به عدد ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار رسید.

نتیجه‌گیری

همکاری شکل‌گرفته بین رسانه ملی و رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در روز ۲۹ آذر، به عنوان تجربه‌ای متفاوت در پوشش رویدادهای ملی ثبت شد. این تجربه نشان داد رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر به عنوان رسانه‌های مکمل رسانه ملی در برآوردن نیازهای نوظهور کاربران تا چه میزان اهمیت دارند.

هر چند عده‌ای به دنبال ایجاد دو قطبی‌های کاذب بین رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر با رسانه ملی بودند، همکاری رسانه‌های داخلی در این روز نقطه زرینی بر سپهر رسانه‌ای کشور ثبت شد. البته تکمیل نشدن شبکه ملی اطلاعات و خلأهایی که همچنان در این حوزه وجود دارد، در طول پخش بازی منجر به مشکلاتی در کیفیت تصاویر دریافتی برای کاربران شد که امید است این تجربه منجر به اصلاحات و تکمیل اقدامات در این زمینه شود.

عملکرد این روز می‌تواند به عنوان مبنایی برای تصمیم‌گیری‌ها و الگویی در خلق وقایع مشابه توسط رسانه‌های کشور در حراست و حفاظت از مرزهای رسانه‌ای جمهوری اسلامی تلقی شود.

/روابط عمومی ساترا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول