اینستاگرام بزرگترین رقیب دیجی‌کالا

مجازیست-حمید محمدی، مدیرعامل دیجی‌کالا در گفت‌وگو با پیوست:

  • نه فقط در ایران بلکه در تمام دنیا خرده‌فروشی‌های آنلاین با رشد قابل توجهی همراه بوده‌اند. به گفته محمدی دیجی‌کالا نسبت به سال‌های گذشته، امسال رشد سال‌به‌سال بالاتری را تجربه کرده است.
  • امسال شرایط بسیار سختی بود، حدود ۳۰ درصد از نیروهای خود را به دلایل مختلفی از جمله ترس از کرونا و درگیری با این بیماری از دست داده بودیم، سیستم دریافت و تحویل کالا به دلیل محدودیت‌های تردد با مشکل جدی روبه‌رو شده بود در شرایطی که تقاضا ۲ برابر شده بود و باید به نیاز مردم پاسخ می‌دادیم. نهایتا در فروردین ماه با تمام سختی‌هایی که این کار داشت، حدود هزار نفر نیرو استخدام کردیم و در اردیبهشت ماه بر اوضاع مسلط شدیم.
  • ما در تمام ماه‌های سال با رشد بی‌وقفه روبه‌رو بودیم. مبلغ خالص فروش دیجی‌کالا از ابتدای سال ۹۹ تا اول آبان ۹۹ نسبت به بازه مشابه در سال گذشته، ۱۶۰ درصد افزایش داشته و تعداد کالای فروخته شده هم ۱۴۹ درصد افزایش داشته است. اما در ماه‌های اخیر میزان این رشد با کاهش روبه‌رو شده است.»
  • فکر می‌کردیم بازار خودرو سالم است اما وقتی متوجه این موضوع شدیم که بازار خودرو بازار سالمی نیست از حضور در آن انصراف دادیم.

اینستاگرام بزرگ‌ترین رقیب دیجی‌کالا در بازار خرده‌فروشی آنلاین

  • یکی از شاخص‌هایی که میزان توسعه‌یافتگی خرده‌فروشی آنلاین با آن سنجیده می‌شود شاخص E-Retail به Retail است. یعنی میزان خرده‌فروشی الکترونیکی به کل میزان خرده‌فروشی کشور. این شاخص در ایران آمار مستندی ندارد؛ اما گزارش‌ها و آمار‌هایی که از منابع مختلفی مثل بانک مرکزی، شاپرک، رقبا و آمار‌های تحقیقی دیجی‌کالا بدست آوردیم، نشان می‌دهد این شاخص در ایران در نهایت ۲ درصد است.»
  • از این ۲ درصد حدود یک درصد آن روی اینستاگرام (حدود ۱۲۰ هزار صفحه کسب‌وکار در اینستاگرام تخمین زده شده حضور فعال دارند) و تلگرام هستند. با آن که سایز بزرگی دارد اما خیلی توزیع شده و تکه تکه است. حدود یک درصد دیگر آن در اختیار دیجی‌کالا و فروشگاه‌های دیگر خرده‌فروشی کلاسیک است که آخرین آمار مرکز توسعه تجارت الکترونیک نشان می‌دهد حدود ۴۱ هزار فروشگاه اینترنتی که دارای اینماد هستند فعالیت می‌کنند.
  • بازار بسیار شلوغی است اما در مورد کیفیت و ابعاد رقبا، می‌توان گفت بازیگران با ابعاد خیلی بزرگ کم هستند. اکثر بنگاه‌های اقتصادی بزرگ دستی بر آتش خرده‌فروشی دارند.
  • گروه گلرنگ که فروشگاه‌های اکالا را در اختیار دارد، گروه گلستان که مدیسه را دارد، راکت‌اینترنت که بامیلو را در اختیار داشت و اکنون اسنپ مارکت را دارد و دیوار که بخش فروشگاه‌های خود را ایجاد کرده، هر کدام از این فروشگاه‌ها از بازار سهم دارند اما این را هم نمی‌توان انکار کرد که سهم دیجی‌کالا از بازار سهم بزرگی است.
  • بزرگ‌ترین رقیب دیجی‌کالا بازار آفلاین با سهم ۹۸ درصدی است. سهم بازار خرده‌فروشی آنلاین در کشور‌های دیگر را بسیار بیشتر از ایران اعلام است، سهم ۲ درصدی بازار خرده‌فروشی آنلاین در ایران باید به حداقل ۵ درصد برسد.
  • دومین رقیب بزرگ دیجی‌کالا ، اینستاگرام به عنوان یک مارکت‌پلیس بزرگ است.
  • ۲۳ میلیون بازدید در طول ۳ روز و تعداد ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار کالاهای فروخته شده از آمار‌های کمپین شب یلدای دیجی‌کالا است

جلب رضایت دو سویه

  • هویت دیجی‌کالا یا هر پلتفرم مارکت‌پلیس(بازارگاه) دیگری که ‌نوعی پلتفرم‌های دوسویه هستند این است که بین عرضه و تقاضا توازن و تعادل برقرار کند و بهترین تجربه را برای مشتری و تامین‌کننده ایجاد کند. چالش خیلی بزرگی که پلتفرم‌های دوسویه دارند این است که چطور این تعادل را برقرار کنند و رضایت هر دو طرف را تا حد امکان جلب کرد.
  • اقتصاد ایران افسارگسیخته و به شدت متلاطم شده است و  خارج از کنترل نه تنها دیجی‌کالا، مشتری‌ها یا فروشندگان بلکه خارج از اختیار دولت است. از طرفی حدود سه سال پیش ممنوعیت واردات روی بسیاری از دسته‌بندی‌های بزرگ کالایی مانند پوشاک و لوازم خانگی اعمال شد که در نتیجه آن عرضه کالا دچار مشکل شد. از طرف دیگر اقتصاد تورمی قیمت‌ها را بالا برد و در نتیجه قاچاق رونق مجدد گرفت. کالای قاچاق هم که امکان عرضه رسمی روی پلتفرم‌های مانند دیجی‌کالا را ندارد. این یعنی سمت عرضه کاملا مختل است و هرکسی که کالا داشته باشد پادشاهی می‌کند که البته این پادشاه دیجی‌کالا نیست بلکه فروشندگان و صاحبان کالا هستند که روی دیجی‌کالا عرضه می‌کنند
  • در حال حاضر ۱۱۶ هزار تامین‌کننده کالا را روی دیجی‌کالا وجود دارد اما از طرف دیگر در سمت تقاضا با کاهش شدید قدرت خرید روبه‌رو هستیم. در برخی از دوره‌ها بعضی از کالاها مانند پوشک، مرغ، روغن و غیره کمیاب می‌شوند که لزوما هم برخلاف گفته برخی از مسئولان همه توجهات سمت احتکار کالا نیست.  دلیل اصلی آن کم شدن برخی از کالاها این است که وقتی عرضه محصول کم می‌شود سمت تقاضا، احساس نگرانی می‌کند و در نتیجه تقاضا چندین برابر و کالا کمیاب می‌شود.

ماجرای احتکار ماسک

  • شاید تا پیش از مساله کرونا بسیاری از مردم مانند خود من حتی یک بار هم از ماسک استفاده نکرده بودند، اما به یک باره به دلیل شیوع کرونا و ایجاد یک تقاضای شدید موجودی ماسک تمام شد و نیاز به تولید مجدد بود. تولید هم یک پروسه زمان‌بری است. ما می‌توانستیم فروش محصول ماسک را متوقف کنیم یا این که بگذاریم با مکانیزم بازار عرضه شود.
  • مبلغ خالص فروش دیجی‌کالا از ابتدای سال ۹۹ تا اول آبان ۹۹ نسبت به بازه مشابه در سال گذشته، ۱۶۰ درصد افزایش داشته است
  • برای آن که پایین‌ترین قیمت ممکن را به مصرف کننده بدهیم، کاملا داوطلبانه، کمیسیون فروش را برای گروه محصولات بهداشتی به صفر رساندیم. همچنین ۲۰۰ هزار عدد ماسک را پیش از این که تعزیرات چیزی اعلام کند تهیه کرده بودیم و با همان سود صفر درصد به فروش رساندیم. اما همچنان با تمامی این تلاش‌ها میزان تقاضا بسیار بیشتر از عرضه بود و در نهایت قیمت تعادلی بالا می‌رفت. در هر صورت این کار بهتر از عرضه نکردن محصول بود.
  • یک روز برای بازرسی به مرکز پردازش آمدند و گفته شد که ما ۵ میلیون ماسک در این مرکز احتکار کردیم. چند روز قبل هم دستورالعملی آمد که فروش ماسک را ممنوع اعلام کردند و ما هم فرآیند سفارش جدید برای ماسک را متوقف کردیم. تمامی موجودی ما ۳۴ هزار عدد ماسک بود که همگی سفارشات تایید شده و آماده ارسال به مشتریان بود. بازرسان هم با مراجعه به مرکز پردازش، سفارشات مردم را بدون آن که شمارش کنند ضبط کردند و از سمت صداوسیما و چند کانال داخلی و خارجی، عدد ۵ میلیون و حتی ۱۱ میلیون ماسک گزارش شد.
  • این اتفاق و پرونده‌ای که ایجاد شد بیش از یک ماه دیجی‌کالا را در دوران پیچیده‌ای که وجود داشت درگیر کرد و این یک اشتباه بسیار بزرگ بود.

۵۰ میلیون تومان قیمت گوشی

  • در بزرگ‌ترین شعبه از هایپرمارکت‌های کشور بین ۱۵ تا ۲۰ هزار تنوع کالایی عرضه می‌شود، در حالی که در حال حاضر بیش از ۳ میلیون تنوع کالایی در دیجی‌کالا وجود دارد که توسط ده‌ها هزار فروشنده مختلف عرضه می‌شود. مسئولیت ما به عنوان پلتفرم این است که سازوکاری را قرار دهیم که بهترین تجربه خرید و فروش به مشتریان و فروشندگان را تضمین کند. یکی از این تضمین‌ها قیمت است. گوشی‌ ۵۰ میلیون تومانی که مثال زدید به دلیل آن که بالای ۳۰۰ دلار قیمت دارد جزو کالاهایی است که واردات آن به‌صورت قانونی و رسمی ممنوع است. اگر وارد می‌شود به‌صورت مسافری و تک وارد می‌شود و رقابتی برای فروش آن بین فروشندگان وجود ندارد که قیمت آن هم رقابتی لحاظ شود.
  • بای‌باکس مانند یک بازار است. بازاری که عرضه کننده‌های آن سعی می‌کنند کالای بهتری را با قیمت پایین‌تری عرضه و مشتری را جذب کند. برای مثال همین ماسک در دیجی‌کالا توسط بیش از ۳۰ عرضه‌کننده عرضه می‌شود و قیمتی که وجود دارد نصف قیمت مصوب است. این در حقیقت تاثیر رقابت است. الگوریتم با‌ی‌باکس باتوجه به قیمت پیشنهادی عرضه‌کننده، میزان موجودی، میزان رضایت مشتری، مدت زمان ارسال و مواردی از این دست، بهترین فروشنده یک محصول را پیشنهاد می‌کند. بای‌باکس با این روش کمک می‌کند تا پایین‌ترین قیمت و همزمان بهترین کیفیت خدمات به مشتریان پیشنهاد داده شود.
  • کالاهایی که در سامانه ۱۲۴ ثبت شده‌اند و همچنین کالاهایی که برچسب قیمتی روی خود کالا درج شده است مکانیزم‌هایی هست که به هیچ فروشنده‌ای اجازه عرضه با قیمت بیشتر را نمی‌دهد. با قیمت کمتر می‌توانند بفروشند اما با قیمت بیشتر به هیچ عنوان امکان ثبت ندارد. آنجایی که رقابت هست، قیمت هم کنترل شده است. آنجایی که رقابت نیست، چاره‌ای نداریم جز این که قیمت عرضه‌کننده را قبول کنیم. برای کالاهایی که قیمت مصوب ندارند ما بسنده می‌کنیم به بازخورد مشتریان از خرید کالا و صددرصد هم به این بازخورد‌ها رسیدگی می‌شود.

تخفیف‌های فیک فروشندگان

  • کمپین ۹۹۹۹ به مدت ۳ روز از ۷ تا ۹ آذرماه برگزار شد و در ساعات پیک کمپین حدود ۲۹۰ هزار کاربر همزمان روی سایت و اپلیکیشن داشتیم که رکورد حضور کاربر همزمان در دیجی‌کالا زده شد. ۲۳ میلیون بازدید در طول ۳ روز ثبت شد. تعداد کل کالاهای فروخته شده در این ۳ روز ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار عدد بود. ۵۱۴ هزار کاربر یکتا کسانی بودند که در این ۳ روز کالا خریداری کردند. متوسط فروش فروشندگان فعال در این ۳ روز حدود ۱۷ میلیون تومان بوده و متوسط تخفیفی که در هر سفارش اعمال شده ۱۴۳ هزار تومان بوده است.
  • گفته می‌شود دیجی‌کالا یا فروشندگان در کمپین‌های مختلف قیمت کالاها را بالا می‌برند و سپس روی آن تخفیف اعمال می‌کنند تا حس حراج به کاربران منتقل شود. این ادعا هم درست و هم نادرست است. این کمپین‌ها با مشارکت بیش از ۱۰۰ هزار فروشنده اتفاق می‌افتد و در شرایطی که چیزی به عنوان قیمت در بازار وجود ندارد و میزان عرضه و تقاضا هم با هم اختلاف زیادی دارد، این اتفاق می‌افتد. بزرگ‌ترین چالش ما هم در کمپین‌های فروش، پایش و رصد همین تخفیف‌های نادرست است.
  • در این میان برخی از این ادعا‌ها مقایسه سیب و گلابی است و بعضی هم مقایسه سیب و سیب است. آن مقایسه‌هایی که درست است، کالاهای جدید است که  اخیرا ما برای کمپین یلدا از پذیرش کالای جدید در کمپین خودداری کردیم. نهایتا تنها چیزی که می‌تواند بهترین قیمت‌گذاری را تعیین کند، رقابت سالم است.

کمیسیون‌های ۲۵ درصدی

  • تا آنجایی که من می‌دانم ما کمیسیون ۲۵ درصد نداریم. کمیسیون دیجی‌کالا روی گروه‌های محصولی متفاوت است. مثلا روی گروه کالایی که خیلی رقابتی است و قیمت آن بالاست مانند گوشی و لپ‌تاپ، کمیسیون‌ها کم است و با کمیسیون‌های حدودا ۲ یا ۳ درصد مواجه هستیم. اما در گروه‌های محصولی مانند پوشاک ۱۵ درصد است. این موارد جزو بالاترین کمیسیون‌ها هستند.
  • به چند دلیل، در گروه پوشاک از محصولات حاشیه سود کسب‌وکار بالاتر است. به این کالاها اصطلاحا «Long tail» گفته می‌شود. یعنی تعداد زیادی کالا که در مقادیر کم به فروش می‌رسند. فروش این نوع کالا به این صورت نیست که یک کامیون از یک محصول بیاوری و با حاشیه سود کم در یک مدت زمان کم بفروشی. این کالاها، کالاهایی هستند که مدت زمان زیادی در زنجیره‌ی عرضه می‌ماند و برای اینکه فروش آن اقتصادی باشد باید با حاشیه‌ سود بالا به فروش برسد.
  • موضوع دیگری که به کمیسیون ارتباط دارد این است که کالاهای مختلف با توجه به سایز، وزن و شرایط عملیات توزیع و فروششان، هزینه‌های متفاوتی دارد و نیاز است که کمیسیون بیشتری دریافت شود تا به واسطه‌ آن هزینه‌های توزیع و فروش را کاور کند.» مدیرعامل دیجی‌کالا خود این سوال را مطرج کرد که اصلا چرا دیجی‌کالا این کمیسیون را می‌گیرد؟
  • به عنوان مثال چند ماهی است که مدل پردازش و ارسال توسط فروشنده را راه‌اندازی کردیم و روی این بخش کمیسیونی دریافت نمی‌کنیم، چرا که هزینه عملیاتی آنچنانی نداریم. به نوعی برای بزرگتر کردن این نوع از پردازش و ارسال سوبسید می‌دهیم. بنابراین اگر جایی می‌بینید کمیسیون وجود دارد، قسمت عمده‌ آن صرف هزینه ارسال می‌شود. با این حال از این شیوه استقبال چشم‌گیری نشد چون هزینه‌های ارسال برای خود فروشنده بسیار زیاد است.
  • هزینه‌های فروش در دیجی‌کالا برای فروشنده‌ها شامل چند بخش است. یک بخش کمیسیون فروش است که رابطه‌ مستقیم با قیمت داشته و با یک عددی محاسبه می‌شود. قسمت بعد به هزینه‌های پردازش و ارسال مربوط می‌شود که شامل دریافت، انبارش، جمع‌آوری، بسته‌بندی و تحویل کالا می‌شود. بعضا هزینه‌ ارسال برای بعضی از کالاها تا چندصد هزار تومان است. مثلا برای دورترین روستای کشور یک کالای حجیم و سنگین، هزینه‌ زیادی را دربر می‌گیرد.

مشکلات فروشنده‌ها و نارضایتی مدیرعامل

  • تعداد فروشنده‌ها زیاد است و حجم تعامل به دلیل موضوعات مختلفی که هرروز به وجود می‌آید خیلی زیاد است. درواقع تعاملی که یک خریدار با دیجی‌کالا دارد خیلی با تعامل مشتریان متفاوت است. حجم بسیار زیادی ایمیل، تماس و پیام از طرف فروشندگان دریافت می‌شود.
  • این موضوع یکی از مشکلات دیجی‌کالا است که سعی می‌کنیم آن را بهبود دهیم. شخصاً معتقدم یکی از نقاط قابل ارتقا این موضوع است. اما نیاز به خیلی چیزها مانند تکنولوژی، منابع و البته آموزش دارد. ما فکر می‌کنیم بهترین راه‌حل راحت کردن کار فروشندگان این است که باهم به تفاهم برسیم تا نیاز به تماس‌ نداشته باشند و برای این کار باید سیستم یا ابزار در اختیار فروشندگان بگذاریم.
  • تسویه با فروشندگان جزو شاخصه‌های عملکردی جدی ماست و روی آن خیلی حساس هستیم. فکر می‌کنم که در طول سه یا چهار سال گذشته فقط دوبار تاخیر اتفاق افتاده است. مواردی که تاخیر یک یا چند روزه در تسویه حساب‌ها بوده‌ به دلیل مشکلات فنی بوده نه دلایل مالی؛ که هربار اعلام و عذرخواهی شده است. تا جایی که من می‌دانم در یک سال گذشته همچین مشکلی نداشتیم و اگر باشد در حد یک یا دو روز با اعلام و آمادگی بوده است.
  • بازه‌های تسویه حساب دیجی‌کالا بلند است و تسویه حساب آنی نداریم چون تسویه آنی در پلتفرم‌های مارکت‌پلیس امکان‌پذیر نیست. به این دلیل که حوزه‌های مختلف، کالاهای مختلفی دارد و این‌ها باید تجمیع شده و عملیات پردازش، کمیسیون و جرایم روی آن‌ها انجام و نهایتا در قالب یک صورت حساب کامل پرداخت شود.
  • پلتفرم‌های مارکت‌پلیس معمولا برای آن که فروشنده کالا را موجود داشته باشد یک زمان امنی را در نظر می‌گیرند که یک دهم درصد فروشندگان ما مشمول این موضوع می‌شوند. این موضوع هم یک جور ضمانت حسن انجام تعهدات آن هم نه در قبال دیجی‌کالا بلکه در قبال مشتری است.
  • در تلاشیم تا با همکاری چند نهاد مالی و بانکی، فروشندگان بتوانند با یک کلیک، مبلغ مانده حسابشان را به صورت آنی دریافت کنند که برای این کار، نهاد مالی یا بانک، مبلغ ناچیزی را به‌عنوان کارمزد دریافت می‌کند. امیدواریم در چند هفته آینده بتوانیم آن را اجرایی کنیم.

    افیلیت یک روش تولید محتوا و ارسال ترافیک سالم به پلتفرم است. سیستم افیلیت یک کانال مارکتینگ بسیار کارآمدی است و ما هم این سیستم را داشتیم. البته با این که سیستم خوبی است اما یک سری کاستی‌هایی داشت. ما تا حدی سعی کردیم با افیلیتورها به یک زبان مشترک برسیم. به‌زودی به این سیستم برمی‌گردیم و از هر افیلیتوری که بتواند به روش سالم تولید محتوا کند دعوت می‌کنیم.

ماجرای آزار جنسی

  • اعترافات تکان‌دهنده‌ای در مورد افرادی بوده که بیش از یک سال است که در دیجی‌کالا حضور ندارند. این اتهامات آزار کلامی جنسی یا به عبارت بهتر آزار کلامی بوده که البته نه برای ما و نه در هیچ‌جای دنیا پذیرفته نیست.
  • با آن که من خیلی در توییتر فعال نیستم اما از همان ساعات اولیه که این موضوع را شنیدم شخصاً مسئولیت این موضوع را قبول و تمام تیم دیجی‌کالا را درگیر این موضوع کردم. ما از تمام کسانی که از دیجی‌کالا رفته بودند، دعوت کردیم تا اگر کوچک‌ترین نشانه‌ای از این آزار‌ها وجود دارد در یک محیط کاملا امن با ما در میان بگذارند.
  • پیش از این موضوع هم دیجی‌کالا سیستم سوت‌زنی را با هزینه زیاد راه‌اندازی کرد برای آن که در موارد این چنینی که فرد از کانال‌های ارتباطی عادی قابلیت بیان کردن ماجرا را ندارد، بتواند از این طریق به‌صورت کاملا ناشناس حتی برای ادمین سیستم، این موارد را در میان بگذارند.
  • ما تحقیق زیادی در این زمینه انجام دادیم تا بفهمیم استانداردها در این مورد چیست. این موارد که یک طرف آن شخص گزارش‌دهنده و طرف دیگر فرد متهم است موارد بسیار پیچیده‌ای است. در خصوص آزار‌های کلامی این پیچیدگی بیشتر می‌شود چرا که شکل صددرصد قابل قضاوتی وجود ندارد. نهایتا برای آن که امنیت فضای کار را برای خانم‌ها بالا ببریم چاره‌ای نیست جز آن که فرض را بر درستی این ادعاها بگذاریم. اما به نظر من در این روش ممکن است در حق افراد اجحاف شود. مهم‌ترین کاری که سازمان‌ها باید در این زمینه انجام دهند، آموزش بیشتر، آیین‌نامه‌های شفاف و روشن و کنار گذاشتن تعارفات برای مشخص کردن حد و حدود حق طرفین است.

بایا رقیب دیجی‌کالا؟

  • بایا، باتوجه به حجم فعالیتی که دارند صددرصد رقیب هستند. اما نمی‌توانم اظهار نظر خاصی در مورد آن‌ها کنم چرا که هنوز چیزی غیر از تبلیغات تلویزیونی نیست. شاید بعد از لانچ نهایی این پلتفرم بهتر بشود در موردش صحبت کرد. البته کسب‌وکار‌های خرده‌فروشی رقابتی ماراتنی دارند. چه بسا بسیاری از تازه‌واردهایی که با تبلیغات و سرمایه زیاد وارد این حوزه شدند و بعد از چندسال اثری از آن‌ها دیده نمی‌شود. در نهایت سرمایه، تبلیغات و قدمت خیلی در این مورد دخیل نیستند و هر کسب‌وکاری که بتواند در جلب رضایت مشتری موفق‌تر عمل کند برنده است.
  •  شاید درک بعضی از سرمایه‌گذاری‌های دیجی‌کالا در حوزه‌های جدید برای مخاطب سخت باشد چرا که استراتژی نهایی و اتفاقی که در اکوسیستم چندبخشی در آینده می‌افتد را ندیده‌اند.
  • در حوزه خرده‌فروشی یک سری حوزه‌های مکمل وجود دارد که به توسعه این بخش کمک می‌کند. فین‌تک‌ها نمونه خوبی از این حوزه‌های مکمل هستند. فین‌تک‌ها از این جهت که ابزار‌های پرداختی مناسب‌تر، کیف‌پول، اعتبار، و خرید اقساطی را در اختیار مشتری که قصد خرید آنلاین دارد می‌گذارند، کمک خوبی به خرده‌فروشی‌ها هستند.
  • هوش مصنوعی در بسیاری از زمینه‌های کاری ما مانند پیشنهاد محصول، پردازش تصاویر بارگذاری‌شده، بهبود عملکرد جست‌وجو و غیره کاربرد حیاتی دارد. همین شد که دیجی‌نکست را برای بهبود حوزه هوش مصنوعی و سرمایه‌گذاری‌های جانبی ایجاد کردیم. البته ما فقط روی کسب‌وکار‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کنیم که به کسب‌وکار اصلی ما یعنی خرده‌فروشی کمک کنند. درحال حاضر هیچ علاقه‌ای به ورود به حوزه‌های دیگر نداریم.

دیجی‌کالا روی تابلوی دوم فرابورس

  • ما از حدود ۳ سال پیش مقدمات کار پذیرش و ورود به بورس را شروع کردیم که به‌هیچ‌عنوان هم تحت تاثیر اتفاقات یک سال اخیر بازار بورس نبود. کسب‌وکار‌هایی که بزرگ می‌شوند از یک جایی به بعد باید مبالغ جذب سرمایه را خرج کار‌های زیرساختی کنند. تامین این مبالغ بزرگ از محل بخش خصوصی به شدت سخت است. جذب سرمایه‌گذار خارجی هم به علت‌ حساسیت‌هایی که وجود دارد و همینطور تحریم‌ها امکان‌پذیر نیست. در حال حاضر منطقی‌ترین و امکان‌پذیرترین روش جذب سرمایه برای کسب‌وکار‌های با سایز بزرگ و کشوری، جذب سرمایه از طریق بازار سرمایه است. از طرفی، کسب‌وکار‌هایی که بزرگ می‌شوند و می‌خواهند خود را برند ملی صدا بزنند، باید مشارکت ملی داشته باشند و مردم را در منافع آن کسب‌وکار شریک کنند.
  • از چندین ماه گذشته به شکل جدی تمامی مدارک را تکمیل کردیم و قدم به قدم برای ورود به تابلوی دوم فرابورس آماده شدیم. در حال حاضر تمامی مدارک را تحویل دادیم، صورت‌های مالی حسابرسی شده و مستنداتی که بنا بر موارد نیاز خواسته شده بود ارائه کردیم و منتظر هیات پذیرش برای رسیدگی هستیم. سیگنال‌های خوبی هم از فرابورس گرفتیم که ظاهرا شرایط ما برای پذیرش قابل قبول و خوب است.
  • تابلو‌های بورس و فرابورس شرایط متفاوتی دارند. تابلوی دوم فرابورس که هدف ما است، شرطی برای سوددهی ندارد و به چشم‌انداز سوددهی نگاه می‌کند. مساله دیگر این که دیجی‌کالا پس از ۱۴ سال از سال گذشته از نقطه سربه‌سر عبور کرد و به سوددهی رسیده است.
  • دیجی‌کالا صددرصد خصوصی و غیر خصولتی است و همچنین این احتمال وجود دارد که تا یک سال آینده دیجی‌کالا وارد بازار‌های کشور‌های همسایه شود.
  • از فروردین تا دی ماه سال ۹۸، نزدیک به ۷۳۳ هزار عدد کتاب فروخته شده، از اسفند ۹۸ تا آخر آذر، ۳ میلیون کتاب فروخته شده است. در این زمینه رشد چندین برابری را شاهد بوده‌ایم. در حال حاضر ۳ هزار و ۵۰۰ فروشنده کتاب روی دیجی‌کالا فعالیت دارند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.