تحت چه شرایطی از کودکان بخواهیم در طراحی بازی مشارکت داشته باشند؟

مجازیست-ژانت رید، استاد دانشگاه لنکشایر و همکارانش پروژه‌های متعددی را در راستای توسعه‌ تعامل کودکان و کامپیوتر که در قالب بازی طراحی شده‌ بود، به پایان رسانده‌اند که از جمله‌ این بازی‌ها می توان به: ۱-UThink ( بازی جدی با هدف  افزایش هوش احساسی در گروه سنی ۱۱ تا ۱۸ سال) ۲- UMSIC (بازی جدی با حمایت اتحادیه اروپا، با هدف افزایش تعامل کودکان با زبان‌ مادری متفاوت، مهاجران و کودکان دارای نیازهای ویژه در گروه سنی ۷ تا ۱۰ سال) ۳- TakTEEN (بازی جدی با حمایت دولت انگلستان برای گروه سنی ۱۴ تا ۱۷ سال که در راستای آموزش و تغییر رفتارهای نوجوانان در جهت حفظ محیط‌زیست می‌باشد) ۴-  Seleag(این بازی آموزشی برای فراهم کردن بستری متفاوت از فعالیت‌های روزانه خود را تجربه کنند) ۵- LEAP 6- ChiCI 4D (بازی و پروژه‌ای در دست پژوهش و ساخت که در راستای افزایش تعامل کودکان و رایانه در کشورهای توسعه نیافته و کمتر توسعه یافته می‌باشد) ۷- Bottles and Stones اشاره کرد.

ژانت رید، استاد دانشگاه لنکشایر در سخنرانی‌اش در خصوص چالش‌هایی که در زمان ساخت بازی برای کودکان با آن روبرو می‌شوند:

  • در این خصوص معمولا با سه پرسش مواجه می‌شویم: که تحت چه شرایطی می‌توانیم از کودکان بخواهیم در طراحی بازی مشارکت داشته باشند؟ چگونه این همکاری را به بیشترین میزان ممکن در زمان محدود موجود برسانیم؟ و از درستی کار خود مبنی بر همکاری کودکان در طراحی اطمینان حاصل کنیم؟
  • کودکان می‌توانند به اشکال مختلفی در طراحی بازی جدی برای گروه سنی همسالان خود مشارکت داشته باشند. این همکاری می‌تواند در سه سطح رخ بدهد: ۱- صرفا از کودکان سوالاتی کوتاه پرسیده ‌می‌شود تا اطلاعات لازم برای ادامه کار جمع‌آوری شود ۲- به میزانی متعادل و یکسان با بزرگسالان مشارکت داشته باشند ۳- بخش اعظمی از طراحی بازی به عهده‌ی کودکان بوده و بزرگسالان نقش کمکی داشته باشند.

/بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول