ایران در حوزه تولید و فعالیت اپهای تلفن همراه در منطقه پیشرو است
مجازیست-امیر خوراکیان، معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی:
- موفقیت ایران در حوزه طراحی و تولید انواع برنامههای کاربردی تلفن همراه در منطقه بهعنوان یکی از ویژگی های مثبت و روبهجلو فعالیت ایران در فضای مجازی است و از آنجا که رشد و توسعه این برنامه ها در داخل کشور صورت گرفته است تناسب بیشتری با فرهنگ و هویت اسلامی، ایرانی دارد.
- در دنیا تقریباً ۱۳۰ میلیون فارسیزبان وجود دارند که خود میتواند بازار بزرگی برای فروشگاههای ایرانی باشد، با توجه به روابط خوب ایران با کشورهای همسایه مسلمان و نزدیکی فرهنگی با کشورهایی مانند افغانستان، قطر، عمان، لبنان، عراق و سوریه، ظرفیت بزرگی در برابر فروشگاههای ایرانی برنامه های کاربردی تلفن همراه برای توسعه بازار محتوای حلال قراردارد.
- برنامههای کاربردی تلفن همراه برای ارائه محتوا و خدمات بسیار اهمیت دارد و برنامههای کاربردی تلفن همراه با تنوع زیاد و کارکردهای مختلف جایگزین محتواها و خدماتی هستند که پیشتر به شیوهها و در قالبهای دیگری نظیر وب ارائه میشدند.
- ازاینرو با توجه به رشد روزافزون این برنامهها و گسترش آنها در ابعاد مختلف زندگی مردم باید مقررات ضد انحصار برای اپ دستورها تبیین شود. همچنین در خصوص مشکلاتی از قبیل تعدد ناظران، نارسایی و ضعف مقررات، ضوابط و چگونگی دسترسی به اطلاعات کاربران شفافسازی صورت پذیرد.
- با توجه به رشد ۳۰ درصدی همکاری اپ استورها با توسعهدهندگان ایرانی، بر اساس آمار و اطلاعات ارائهشده از سوی برخی فروشگاه برنامههای کاربردی ایرانی درمجموع این فروشگاهها طی سالهای ۹۸ و ۹۹ افزون بر ۶۰ میلیون نصب داشتهاند.
- هر توسعهدهنده میتواند تیمی چندنفره باشد، آمارها نشان از افزایش قابلتوجه ظرفیت اشتغالزایی تولید این برنامهها دارد. سهم توسعهدهندگان از فروش برنامههای کاربردی تلفن همراه در برخی اپ های ایرانی با سیر صعودی چشمگیری از سال ۹۴ تا سال ۹۸ به ۹ برابر رسیده است. این در حالی است که درآمد توسعهدهندگان از تبلیغات، فروش اطلاعات کاربران و پرداختهای مربوط به کالاهای غیر دیجیتال (برای مثال پرداخت هزینه سفر با تاکسیهای اینترنتی)در این آمار محاسبه نشده است.
- تعداد برنامههای موجود در این اپ استورها نیز با رشد چشمگیری همراه بوده است، دستههای ابزارها، پیامرسانها، کاربردی، شبکههای اجتماعی و آموزش به ترتیب بیشترین تعداد دانلود و بهروزرسانی را در این سال داشتند.
- در خصوص وضعیت برنامههای موجود در فروشگاههای جهانی، برنامههای موجود در فروشگاه گوگل از سال ۲۰۰۹ تا سال ۲۰۱۹ ، ۱۷۵ برابر شده است. این در حالی است که درآمد حاصل از دانلود پولی و تبلیغات به ۹۳۵ میلیارد دلار در سال و درون برنامهای این برنامهها به ۳۶۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ رسیده است و پیشبینی میشود به ۹۳۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ برسد.
- دانلود کلی برنامهها در فروشگاههای داخلی در زمان شیوع کرونا از اول اسفند ۹۸ تا ۱۵ فروردین ۹۹ ، ۶۹ درصد رشد داشته که نسبت به رشد در سال ۹۸ دو برابر شده است. بر همین اساس نصب برنامههای مرتبط با درمان رشد ۱۰۰ درصدی و برنامههای دورکاری ۱۳ درصد رشد داشته است. همچنین در اسفندماه سال ۹۸ ، برگزاری رویدادهای آنلاین، فروشگاههای اینترنتی و رسانه و ویدئو، بیشترین میزان رشد را در میان سایر کسبوکارها داشتهاند.
- از نظر موضوعی، بیشترین زمان کاربران در اپ های مربوط به رسانههای اجتماعی صرف شده و سرگرمی و بازیها در رتبههای بعد قرار میگیرند. البته برنامههای پیامرسان و شبکههای اجتماعی در طول این سال ها بیشترین دانلود را در جهان داشتهاند.
- با توجه به اینکه نزدیک به ۸۰ درصد از دانلود برنامههای مختلف در سکوهای فروشگاههای برخط و اینترنتی همچون فروشگاه گوگل و اپل، تنها به یک درصد از ناشران نرمافزاری تعلق دارد، این بدان معناست که تنها یک درصد از شرکتهای ناشر برنامههای تلفن همراه ۹۳ درصد از درآمد بازار را به خود اختصاص داده اند که انحصار شکل گرفته به نفع ناشران قدرتمند، باعث میشود توسعهدهندگانی که بهصورت مستقل به انتشار برنامه خود اقدام میکنند، سهم کمتری از درآمد در بازار جهانی به دست آورند.
- برخی از برنامههای داخلی نیز با انتقاداتی در زمینه انحصارطلبی در عرضه برنامههای کاربردی تلفن همراه روبرو هستند که باید برای حمایت بیشتر از توسعهدهندگان و تنظیم بازار، سیاستگذاری در این زمینهها صورت گیرد و مرکز ملی فضای مجازی به دنبال این مهم است.
- با توجه به مشکل جهانی تبلیغات نامناسب در برنامههای کاربردی تلفن همراه که تهدیدی برای مخاطبان کودک و نوجوان کشورمان محسوب میشود، مرکز ملی فضای مجازی برای حل این مشکل در کشور راهکارهایی مانند پالایش تبلیغات گوگل ادموب، اضافه شدن شرط تناسب سنی تبلیغات و برنامه، همچنین تصویب مقررات درزمینه مسئولیت حقوقی تبلیغات نامتناسب بارده سنی را در نظر گرفته است.
- گزارشهای موضوعی تاثیرات فضای مجازی بر هر یک از محورهای مهم حوزه فرهنگ برای بهرهمندی از دیدگاههای نخبگان، مدیران، مسئولان و فعالان این حوزه اهمیت زیادی دارد، این گزارشها وبهرهمندی از دیدگاههای صاحبنظران این حوزه دستاوردهای ارزشمندی در طراحی و تنظیم مدل نوین حکمرانی در هر یک از این عرصهها متناسب با مبانی اسلامی و ایرانی برای مرکز ملی فضای مجازی به همراه خواهد داشت.
/سیتنا/