تصمیم دولت چین برای کنترل امپراطوری علی‌بابا

مجازیستقانونگذاران چینی اعلام کردند که در حال اقدام علیه دو امپراطوری بزرگ جک‌ما یعنی غول تجارت الکترونیکی علی‌بابا و گروه فناوری ای‌ان‌تی غول حوزه اقتصاد هستند. این اقدام پس از آن اتخاذ شد که اقدامات دولت ماه گذشته باعث لغو عرضه عمومی ای‌ان‌تی شد.

رگلاتوری ارشد بازار در پکن یعنی مدیریت دولتی مقررات بازار روز پنجشنبه گفت که در حال باز کردن یک پرونده ضدانحصار علیه شرکت علی‌بابا است. همچنین بیانیه مشترکی از سوی بانک مرکزی چین و آژانس‌های نظارتی اوراق بهادار، بانکداری و بیمه نیز اعلام کرد که با گروه فناوری ای‌ان‌تی برای اعمال مقررات مالی و دیگر مقررات ملاقات خواهند کرد.

این اقدام دولت پکن روی هم رفته بیشترین فشاری است که تا به حال علیه یک امپراطوری تکنولوژی که باعث پیشرفته چین شده به شمار می‌آید؛ امپراطوری که بنیان‌گذار آن جک ما تاجر مشهوری است که حتی با بنیان‌گذار آمازون یعنی جف بزوس مقایسه می‌شود.

دولت پکن سعی می‌کند مسئله سلطه غول‌های تکنولوژی که خیلی سریع در حال رشد هستند را حل کند؛ منتقدان این غول‌های تکنولوژی معتقدند که این شرکت‌ها از نفوذ خود به گونه‌ای بی‌پروا  استفاده می‌کنند و عملکر آنها مخل نظم اجتماعی می‌شود.

رگلاتوری ضد انحصار کشور چین بیانیه روز پنجشنبه را پس از آن منتشر کرد که گزارش‌هایی از علی‌بابا نشان می‌داد این شرکت فروشندگان پلتفرم خود را از فعالیت روی پلتفرم‌های دیگر منع کرده است.

این اقدام علی‌بابا همواره باعث تنش در صنعت خرده فروشی آنلاین چین شده است، پلتفرم‌‌های تجارت الکترونیکی علی‌بابا یعنی تائوبائو و تی‌مال با شرکت JD.com و Pinduoduo رقابت می‌کنند و این رقبای داخلی از مدت‌ها قبل این شرکت مستقر در هانگژو را به دلیل فعالیت‌های این چنینی متهم کرده‌اند، عملکردی که مدیر ارشد سابق علی‌بابا سال گذشته در یک پست شبکه اجتماعی «عملکرد استاندارد بازار» نامید.

علی‌بابا و ای‌ان‌تی هرکدام در بیانیه‌ای جداگانه دریافت هشدار درمورد اقدامات قانونی را تایید و برای همکاری اعلام آمادگی کرده‌اند. علی‌بابا گفته که تجارت‌های این شرکت در حالت عادی خود قرار دارند در حالی که ای‌ان‌تی می‌گوید:

  • «به شدت پیش‌نیاز‌های قانونی را مطالعه کرده از آنها پیروی خواهد کرد».

امکان دسترسی به آقای ما برای اظهار نظر وجود نداشت. او از زمانی که قانونگذاران از سخنرانی او را در ۲۴ اکتبر خشمگین شده و شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین و دیگر مسئولان اظهار ناخرسندی کردند دیگر در انظار عمومی ظاهر نشده است. آقای شی به شخصه به قانون‌گذاران توصیه کرده است که خطرات تجارت آقای ما را دنبال کرده و عرضه اولیه گروه فناوری ای‌ان‌تی را متوقف کنند.

شرکت‌های JD.com و Pinduoduo نیز به درخواست ما برای اظهار نظر پاسخ نداده‌اند.

ارزش سهام علی‌بابا ۸/۱ درصد در هنگ‌کنگ سقوط کرده است در حالی که سهام JD.com در حدود ۲/۳ درصد کاهش یافته است. ارزش شرکت تنسنت رقیب علی‌بابا که برخی سرمایه‌گذاران باور دارند ممکن است پایش به سخت‌گیری‌های قانونی نیز باز شود ۲/۶ درصد کاهش را تجربه کرده است در حالی که در بازار سهام گسترده‌تر شاهد رشد کوچکی بوده است.

طبق گفته مسئولان مطلع چینی، قانون‌گذاران درحال بررسی این موضوع هستند که که آیا علی‌بابا و پلتفرم‌ پرداخت‌های ای‌ان‌تی یا گوشه دیگری از امپراطوری تجاری آقای ما از خطوط انحصارگرایی عبور کرده است یا خیر.

علی‌پی به شکل ویژه‌ای مورد توجه قانون‌گذاران قرار گرفته است زیر داده‌های مربوط به عادت مخارج صد‌ها میلیون مصرف‌کننده و تجارت چینی را در اختیار دارد. این پلتفرم پرداخت که از سوی ای‌ان‌تی ارائه می‌شود بیش از ۱۱۸ تریلیون یوان برابر با ۱۸ تریلیون دلار را تا پایان ماه ژوئن امسال در چین پردازش کرده است.

این مسئول مطلع می‌گوید که قانون‌گذاران نگرانند مدل اعطای وام آنلاین ای‌ان‌تی، که اعتبار غیر ایمن را به صورت آنلاین در اختیار مصرف‌کنندگان و شرکت‌های کوچک قرار می‌دهد، ممکن است باعث «خطرات سیستماتیک» برای سیستم مالی چین شود.

ماه گذشته پکن عرضه اولیه گروه ای‌ان‌تی در هنگ‌کنگ و شانگهای را که قرار بود بزرگترین عرضه اولیه تاریخ بازار‌های سهامی باشد و ۳۴ میلیارد دلار سرمایه جذب کند متوقف کردند. مسئولان پیش نویس مقرراتی را منتشر کردند که این شرکت را ملزم می‌کند برای اعطای وام سرمایه شخصی خود را افزایش دهد یا حجم وام‌های خود را کاهش دهد.

از آن زمان رهبران ارشد چین علنا درمورد محدود کردن قدرت شرکت‌های چینی صحبت کرده‌اند. مسئولان پیش نویس قوانین ضد انحصار جدیدی را برای محدود کردن جمع آوری و استفاده از داده توسط شرکت‌های اینترنتی معرفی کرده‌اند و اقداماتی را برای محافظت از مصرف کنندگان انجام داده‌اند.

چندین روز پیش از آنکه گروه فناوری ای‌ان‌تی قرار بود عرضه عمومی بزرگ خود را انجام دهد، قانون‌گذاران برنامه‌های این شرکت را متوقف کردند.

اقداماتی که روز پنجشنبه اتخاذ شد نشان می‌دهد که پکن به دنبال تنگ‌تر کردن عرصه بر شرکت‌های تکنولوژی داخلی است.

روزنامه معروف حزب کمونیست چین «Peoples Daily» روز پنجشنبه طی اظهار نظری نوشت که این اقدامات جدید به معنای تغییر رویکرد دولت درمورد تشویق پلتفرم‌های اینترنتی برای پیشرفت نیست. اما در این نقد گفته شده است که اقدامات «دقیقا برای قانون‌گذاری بهتر و پیشرفت اقتصاد پلتفرمی انجام گرفته است تا توسعه سالم آن را هدایت و تقویت کند». همچنین در این مقاله گفته شده است «بدون قوانین هیچ کاری نمی‌توان انجام داد.»

پکن با هدف توسعه کارزار‌های تکنولوژی خود در داخل کشور از ابتدای کار امکان رشد نامحدود و ساده را برای شرکت‌های اینترنتی چین فراهم کرد. علی‌بابا که در سال ۱۹۹۹ پایه گذاری شد قدرتمندترین این شرکت‌ها است و در زمینه سایت‌های تجارت الکترونیک، خدمات محاسبات ابری، تفریح و لجستیک فعالیت می‌کند. علی‌بابا و تنسنت شرکت‌هایی هستند که در دوره‌های مختلف از لحاظ سرمایه بازار جایگاه با ارزش‌ترین شرکت آسیا را به خود اختصاص داده‌اند.

اقدامات جدید پکن شرایط را برای علی‌بابا و همکارانش دشوارتر می‌کند و شاهد نزدیک‌تر شدن وضعیت قانونی این کشور به قوانین جهانی هستیم. در آمریکا که فیس‌بوک و شرکت مادر گوگل یعنی الفابت درگیر پرونده‌های ضد انحصار هستند مجریان سیلیکون ولی معتقدند که تقسیم این شرکت‌ها آنها را در رقابت با غول‌های تکنولوژی چینی آسیب‌پذیر می‌کند. موج جدید اقدامات دولت چین این شکاف را تنگ‌تر خواهد کرد.

پیتر فاهرمن مدیر عامل بانک سرمایه گذاری China First Capital می‌گوید

  • «چین می‌خواهد به جای مواجهه با آنچه آمریکا در حال حاضر با آن درگیر است، از همین ابتدا پیشگیری کند، چرا که یکی از نگرانی ها این است که قدرت بازار به قدرت سیاسی تبدیل شود.»

با این حال هرگونه نظارت قانونی جدید بر غول‌های تکنولوژی احتمالا بخشی از تلاش آقای شی برای کسب قدرت سیاسی بیشتر در زمینه اقتصاد خواهد بود. او قصد دارد کارآفرینان خصوصی را به زانو درآورد و دائما درمورد ضرورت وجود شرکت‌های دولتی در بخش‌های مهمی از جمله اقتصاد صحبت کرده است.

ای‌ان‌تی از بسیاری لحاظ‌ها شبیه به یک موسسه مالی است که روند اعطای وام بین بانک‌ها و کاربران اپلیکیشین پرداخت علی‌پی را تسهیل می‌کند، اپلیشکینی که یک میلیارد نفر در چین از آن استفاده می‌کنند، اما قوانین یک موسسه مالی بر آن صدق نمی‌کند. مدل تجاری این شرکت به گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند متقاضیان وام را از بازیگران سنتی برباید در حالی که این بانک‌ها هستند که خطر اعتباری را تحمل می‌کنند.

/پیوست به نقل از WSJ/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول