مشکلات حقوقی و دعاوی پیامرسانهای بومی شناسایی شد
مجازیست-امیر خوراکیان، معاون مرکز ملی فضای مجازی:
- بخشی از اهداف مدنظر در حوزه توسعه پیامرسان های بومی محقق شده است و شواهد نشان میدهد که با پیشرفتهایی در این حوزه روبرو هستیم، فاز نخست حمایت از پیامرسان های بومی به اتمام رسیده است و هم اکنون شاهد هستیم که پیامرسان های بومی در کشور، مشکلات فنی را پشت سر گذاشتهاند. به این ترتیب بخشی از اهداف ما محقق شده است.
- در طراحی فاز دوم حمایتی از پیامرسان های بومی، وارد یک برنامه مدون شدهایم و مشکلات مربوط به این کسب و کارها را شناسایی و پیگیری میکنیم تا اهداف مدنظر در این حوزه به صورت کامل محقق شود.
- مشکلات حقوقی و دعاوی مرتبط با پیامرسان ها و پلتفرمهای بومی در کارگروهی که با مشارکت قوه قضاییه تشکیل شده است، در دست شناسایی و پیگیری است و امیدواریم به زودی به نتیجه برسد.
- با وجودی که تاکنون مسئولیت پلتفرم، مسئولیت تولیدکننده محتوا و مسئولیت کاربر تفکیک نشده و دقیق و شفاف نبوده است، در این کارگروه به دنبال دقیق سازی موضوعات هستیم. چرا که به صورت یک جانبه نمیتوان مسئولیت کل یک پلتفرم را متوجه یک نفر کرد. بر این اساس باید هم کاربر و هم صاحبان پلتفرم و محتوا در این زمینه مسئولیت پذیر باشند.
- از این رو در حال دقیق سازی موضوعات هستیم و به زودی دستورالعمل شفافی در این زمینه تدوین کرده و ارائه خواهیم کرد.
- ظرفیت ایجاد شده در مرکز داده وزارت ارتباطات از دیگر اقدامات حمایتی برای پیامرسان های بومی در جهت افزایش زیرساختها است و در پاسخ به انتقاداتی که نسبت به ظرفیت این مرکز وجود دارد، باید بگویم که این مرکز به تازگی ایجاد شده و قطعاً ارتقا پیدا میکند. با وجود فضای بزرگی که تدارک دیده شده است، این مرکز داده تا ۴ برابر نسبت به فاز اول افزایش ظرفیت خواهد داشت.
- در فاز دوم طرح حمایت از پیامرسان های بومی، با توجه به ارزیابیهای انجام شده از عملکرد پیامرسان ها با استفاده از شاخصهای کمی و کیفی، به طور مشخص حمایت از ۶ پیامرسان بومی را برنامهریزی کرده و دنبال میکنیم.
/مهر/