بررسی چالشهای ورود شرکتهای استارتآپی به بورس؛ ارزشگذاری یا مشکلات امنیتی
مجازیست–اگر همه چیز آنطور که استارتآپهای سرشناس کشور در بهار امسال انتظار داشتند پیش رفته بود، حالا باید حداقل ۴ شرکت بزرگ این اکوسیستم سهامشان در بازار سرمایه خرید و فروش میشد؛ اما همیشه همه چیز بر اساس انتظارها پیش نمیرود. هنوز هم مانند ۸ ماه پیش شرکتهای دیجیکالا، کافهبازار، شیپور و… منتظر تاییدهای نهایی برای پذیرش در بورس هستند و شرکت تپسی هم که ماه پیش اعلام شد نمادش به زودی در تابلو فرابورس قرار میگیرد همچنان منتظر است.
در یک گفتوگوی تخصصی که در شبکه اینترنتی «شتاب» با حضور امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس و فرشاد وکیلزاده دبیر اتحادیه کشوری کسبوکارهای مجازی برگزار شد، همچنان چالشهای ورود شرکتهای استارتآپی به بازار سرمایه حول موضوعاتی چون ارزشگذاری داراییهای نامشهود آنها میچرخید، هرچند که به نظر میرسد وجود برخی مشکلات امنیتی هم باعث شده تا ورود شرکتهای بزرگ اکوسیستم استارتآپی کشور به بورس یا فرابورس با تاخیر همراه شود.
امیر هامونی، مدیرعامل شرکت فرابورس درگفتوگوی زنده اینترنتی:
- نسبت به گذشته وضعیت حاکمیتی شرکتها و شفافیت صورتهای مالی استارتآپها بسیار بهتر شده است.
- دیگر شرکتهایی که در حالحاضر امیدهای اکوسیستم استارتآپی برای ورود به بورس هستند استارتآپ نیستند و یک شرکت تکنولوژی محور بزرگ هستند و چالشی که در حالحاضر و با نگاه به آینده پیش روی ماست نحوه ارزشگذاری این شرکتهاست و اینکه با چه قیمتی این شرکتها وارد بازار سرمایه شوند. تعیین این قیمت یک چالش است و نیازمنده کمک اهالی بازار هم هستیم تا برطرف شود.
- تمام تلاش ما این است که این شرکتهای نوآور هرچه سریعتر وارد بازار سرمایه شوند. شاید از نگاه برخی ورود استارتآپها به این بازار تهدید محسوب شود، اما از نظر من با تمام چالشهایی که این صنعت به آن گرفتار است، ورودشان با بورس و فرابورس را یک فرصت میبینم. این فرصت هم نه تنها برای بازار سرمایه که برای کل اقتصاد کشور است.
- ارزشگذاری شرکتهای استارتآپی به روشهای مختلف امکانپذیر است؛ اما برای فرابورس نیروی انسانی متخصص و ثبات مدیریتی است که میزان ارزش یک شرکت نوآور را مشخص میکند.
-
در حالحاضر شرایط هم به گونهای نیست که هیچ شرکت دانشبنیان و استارتآپی امکان ورود به بورس را نداشته باشد. اکنون ۱۳ هزار میلیارد تومان از سهام شرکتهای دانشبنیان و استارتآپی د در فرابورس معامله میشود. به گفته او بالغ بر ۳۰ شرکت دانش بنیان در تابلو بورس و فرابورس تامین مالی شدهاند. هامونی تاکید میکند که حجم تامین مالی در این بازار برای شرکتهای نوآر با توجه به صندوقهای سرمایهگذاری بسیار قابل توجه است.
-
درحالحاضر ما ۱۰ صندوق سرمایهگذاری داریم که تقریبا هزار میلیارد تومان سایز این VCهای موجود است که مبلغ تعدیه آنها ۳۰۰ میلیارد تومان است و مبلغ سرمایهگذاریهای آنها ۱۵۰ میلیارد تومان است و ارزش بازاری آنها هم تقریبا ۳۰۰ میلیارد تومان است.
-
در تلاش برای پذیرهنویسی ۶ صندوق سرمایهگذاری دیگر هستیم که سایزشان به ۵۶۰ میلیارد تومان میرسد و برخلاف جو موجود و فضای ناامیدی در اکوسیستم که پول وجود ندارد؛ اما در این بازار پول به اندازه کافی وجود دارد و این هنر دوستان استارتآپی است که با صندوقهای سرمایهگذاری به یک ادبیات مشترک شکل دهند.
روشهای اشتباه ارزشگذاری
ارزشگذاری شرکتهای استارتآپی حداقل در پنج سال گذشته چالش اصلی اکوسیستم استارتآپی کشور بوده است. به باور برخی فعالان و کارشناسان بازار فناوری اطلاعات، نبود شرکتهای متخصص و در کنار آن افرادی با تخصص ویژه در این زمینه باعث شده تا گروههای با ارزشگذاری به شیوههای اشتباه، تنها باعث ایجاد یک حباب در این بازار شوند.
فرشاد وکیلزاده، عضو هیات مدیره و دبیر اتحادیه کشوری کسبوکارهای مجازی نیز در این گفتوگو دلیل چالش امروز شرکتهای استارتآپی به بورس را روشهای ارزشگذاری اشتباهی اعلام کرد:
- پیش از این از سمت گروهی برای این شرکتها در نظر گرفته شوده بود و پایهریزی که در اکوسیستم استارتآپی از سمت گروهی برای ارزشگذاری این شرکتها شد، چالش امروز استارتآپها برای ورود به بورس است.
- یک عده در سالهای اخیر آمدند روی بحثهای ارزشگذاری تاکید کردند و روشهای ارزشگذاری را ملاک قرار دادند که به جای اینکه براساس رشد واقعی باشد، براساس رشد شبیهسازی بود. یعنی با پولهای خیلی زیاد و مخارج مارکتینگ بالا، رشدهایی محقق شد که طبق آن نیز افزایش سرمایه و منابع مالی جدیدی هم جذب شد که واقعی نبودند.
- بزرگترین مشکل ورود شرکتهای استارتآپی به بورس ارزشگذاری آنهاست که این مشکل سالهاست مشکل بزرگ اکوسیستم استارتآپی کشور هم شناخته شده است.
- مشکل ارزشگذاری شرکتهای استارتآپی برای ورود به بورس یک مشکل قدیمی است که سالهاست اکوسیستم استارتآپی کشور با آن به دلیل ارزشگذاری اشتباه برخی گروهها دست به گریبان است.
- در مورد مشخص کردن ارزش یک شرکت استارتآپی باید بگویم که در همهجای دنیا چیزی که ارزش دارد این است که منجر به درآمد و سودآوری شود. یعنی یک شرکتی ممکن است در مقطعی زیانده باشد؛ اما سوال این است که آیا این زیان تا ابد ادامه خواهد داشت که به صورت منطقی پاسخ به این سوال منفی است و براساس سیاستها و استراتژی که یک شرکت دارد ممکن است آن شرکت در مقطعی زیانده باشد ولی چشمانداز و رویکردشان ممکن است منجر به سود شود.
- چیزی که تا الان به من به عنوان یک فعال اکوسیستم در مورد روش ارزشگذاری القا شده این است که من را مجبور میکند روی فروشم تنها متمرکز شوم. این یعنی به من گفته میشود که نوآوری، تیمسازی و خلاقیت را کنار بگذارم و تنها به مارکتینگ توجه کنم؛ چرا که اگر در مارکتینگ بتوانم رشد ۱۰۰ یا ۲۰۰ درصدی را محقق کنم ارزش شرکتم ۲ تا ۳ برابر خواهد شد.» او تاکید میکند که ارزشگذاری درست باید بر مبنای جریانهای آتی درآمدی یک شرکت و استراتژی بلند مدت آن شرکت برای رسیدن به سودآوری باشد.
مشکلات امنیتی
در کنار مشکلات ارزشگذاری شرکتهای استارتآپی برای ورود به بازار سرمایه به نظر میرسد مشکلات دیگری هم وجود دارد که حالا به صورت جدیدتر از سمت مقامات ارشد دولت نیز به آن اشاره میشود. برای نمونه چند هفته پیش محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در رویدادی به صراحت و برای اولین بار اعلام کرد:
- دلیل تاخیر ورود شرکتهای استارتآپی نگرانی برخی دستگاههای حاکمیتی است و نگرانی برخی دستگاهها در برابر بزرگ شدن اقتصاد شرکتهای استارتآپی و ترس داشتن سرمایهگذار بزرگ در کشور باعث شده تا این شرکتها همچنان پشت در بورس بمانند و در این رویداد کسی که میخواهد بزرگ باشد باید حتما به جایی وصل باشد.
در همین زمینه نیز هفته گذشته حمید محمدی، همبنیانگذار و مدیرعامل دیجیکالا نیز در گفتوگویی:
- دغدغههای موجود برای ورود شرکتهای استارتآپی برای ورود به بازار سرمایه فراتر از داستانهای ارزشگذاری است.
/پیوست/