رسیدن به رابطه‌ای تعاملی در آموزش با کمک پیام‌رسان‌ها

مجازیست پانزدهمین نشست از سلسله نشست‌های گفتگوی هفته باهدف ایجاد ارتباط و تعامل دوسویه بین وزارت آموزش ‌و پرورش و دستگاه‌های مختلف کشور و با موضوع گفت‌وگو بر محور تحول با حضور مهرداد بذرپاش، رئیس دیوان محاسبات کشور، اعضای شورای معاونان، مدیران کل آموزش ‌و پرورش استان‌ها و روسای ۷۶۰ منطقه آموزش ‌و پرورش کشور به‌صورت ویدئوکنفرانس و از طریق شبکه آموزشی دانش‌آموز (شاد) برگزار شد.

در این نشست محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش ‌و پرورش:

  • نظارت، حسابرسی و کنترل بخش مهم، ضروری و رکن اساسی هر مجموعه است که از طریق آن انضباط، اثربخش و کارایی در مجموعه افزایش‌یافته و با مسئولیت‌پذیری و شفافیت ارتقاء می‌یابد.
  • کیفیت عملکرد یک مجموعه به میزان کیفیت عملکرد تک‌تک زیرمجموعه‌های آن وابسته است، هر رکن از یک مجموعه‌ عملکردی می‌تواند کارکرد درست یا نادرستی داشته باشد و درستی یا نادرستی کارکرد تمام زیرمجموعه‌ها در میزان عملکرد کلی مجموعه تأثیرگذار خواهد بود. هر چه کیفیت عملکرد یک مجموعه بالاتر باشد و نشان‌دهنده بهتر عمل کردن تک‌تک اعضای مجموعه است.
  • دستیابی به درک و فهم مشترک در حل مسائل یکی از راه‌حل‌های رفع مشکلات است و اگر بتوانیم شرایطی را ایجاد کنیم که مجموعه‌های مختلف در فهم مشترک از یک موضوع قرار بگیرند، نتیجه کار بهتر می‌شود. بر این اساس گفتگو‌های این چنینی را شکل دادیم تا بتوانیم دیدگاه‌های دو دستگاه را به هم نزدیک‌تر کنیم و با نزدیک‌تر شدن زاویه دید و سطح ادراک، مشکلات را بهتر از قبل حل کنیم.
  • هرچقدر شرایط پیچیده‌تر شود به همان نسبت کارکرد مجموعه به‌مراتب پیچیده‌تر می‌شود. با پیچیده‌تر شدن کارکرد مجموعه‌ها، لازم است هوشمندی افراد و ظرافت در انجام کار هم بالا برود.
  • متأسفانه بیشتر مجموعه‌ها در روش عملکردی خود به رویه‌های قدیمی وابسته‌اند و تجربه نشان داده که به‌راحتی تمایلی به تغییر ندارند. بااین‌حال ممکن است شرایط ناگهانی به وجود آید که لازم به تغییر همه روش‌های گذشته داشته باشیم.
  • کرونا این شرایط را به وجود آورد و به‌ یکباره تمام پیوند‌های قدیمی را تغییر داد، با شیوع کرونا تمام روابط ستاد تا مدرسه، روش‌های آموزش، پاسخگویی، تعیین تکلیف، آزمون و ارزشیابی دانش آموزان با مخاطره روبرو شد و دیگر قادر به انجام کار از روش‌های قدیمی نبودیم. در این شرایط باید به‌سرعت در زیست‌بوم جدید فرآیند‌ها را تعریف می‌کردیم؛ بنابراین ابتدا آموزش را از شبکه‌های تلویزیونی آغاز کردیم، ولی به‌سرعت متوجه شدیم که این‌یک رابطه یک‌طرفه بوده و تعاملی و کامل نیست.
  • برای رسیدن به رابطه‌ای تعاملی و دوسویه در آموزش، پیام‌رسان‌ها را انتخاب کردیم. در این شرایط نیاز به پیام‌رسانی داشتیم که هم از لحاظ فنی بالا باشد و بتواند گستره آموزش ‌و پرورش را در برگیرد و هم دارای محیطی ایزوله باشد که قادر به کنترل آن باشیم و بتوانیم دانش آموزان را از آسیب‌های اجتماعی و مخاطرات فضای مجازی مصون نگاه‌داریم.

راه‌اندازی شاد، خدمتی بزرگ مبتنی بر تکنولوژی مجازی در کشور

  • راه‌اندازی شاد خدمتی بزرگ مبتنی بر تکنولوژی مجازی در کشور است و با این ترتیب پیام‌رسان شاد را به‌عنوان شبکه آموزشی دانش‌آموز، طراحی و راه‌اندازی کردیم و با تمام مشکلات پیش رو، امروز توانستیم به ظرفیتی برسیم که پیش‌ از این نداشتیم و به‌راحتی بتوانیم نشست‌های این‌چنینی را با حضور مجازی بیش از هزار نفر از مدیران، معلمان و خانواده‌ها که در سال‌های قبل تنها یک‌بار در سال برگزار می‌شد، برگزار کنیم.
  • انهاد‌های نظارتی باید در این شرایط با نظارت دقیق و ارزیابی درست، یاریگر ما باشند، باید ارتباط با نهاد‌های نظارتی و دیوان محاسبات کشور، ارتباط آموزشی باشد و از گزارش‌های ارائه‌شده از سوی نهاد‌های نظارتی، مطالب جدید را بیاموزیم و ایرادات جزئی کار را رفع کنیم.
  • وزارت آموزش ‌و پرورش با تمام نیرو‌های خود در خدمت است تا در امر تعلیم و تربیت نسل آینده کشور مشکلی به وجود نیاید. قانون را میثاق مشترک همه دستگاه‌های کشور می‌دانیم و معتقدیم با اجرای قانون می‌توانیم باهم به راه‌های مشترک و بهتری برسیم.
  • سرمایه آموزش ‌و پرورش آبرو و اعتماد مردم و باور جامعه به‌سلامت آموزش ‌و پرورش است. جامعه برای فرهنگیان احترام قائل است و تلاش می‌کنیم تا به این آبرو خدشه وارد نشود و ساحت، اعتبار و آبروی کلی نظام تعلیم و تربیت حفظ شود.

/باشگاه خبرنگاران جوان/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول