۲۰۰۰ مجوز برای مشاغل آنلاین در کشور صادر شده است

مجازیست-رضا الفت نسب، عضو هیئت ‌مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی:

  • کسب و کارهای آنلاین در ایران نزدیک به دو دهه است که راه اندازی شده است و تعداد کسب و کارهای آنلاین که به صورت رسمی در حال فعالیت هستند شاید بیش از ۷۰ هزار کسب و کار باشد و تقریباً فروشگاه آدینه بوک اولین فروشگاه اینترنتی در ایران بود که آن موقع با فروش کتاب شروع به کار کرد. کتاب یکی از کم ریسک ترین محصولاتی است که می توانیم بفروشیم، قیمتش مشخص بود، حمل و نقل و جابه جایی آن راحت بود و نهایتاً می شد به یک قیمت واحد در کشور آن را عرضه کرد و مشکل خاصی نداشت؛ البته در حال حاضر بازارآن اشباع شده است.
  • فروشگاه اینترنتی از کتاب و سی دی شروع شد و امروز می بینیم که توسط این کسب و کار در فضای مجازی خودرو هم در حال خرید و فروش است.  اوایل دهه  ۹۰ تعداد کسب و کارهایمان رشد خوبی داشت و این شد که دولت برای ساماندهی این کسب و کارها ورود پیدا کرد و نهایتاً نشان اعتماد الکترنیک و نماد اعتماد در سال ۹۱ ایجاد شد. از آن روز به بعد ما شاهد این هستیم که کسب و کارها تقریباً به صورت رسمی فعالیت خود را انجام می دهند. حال که بحث نماد شد من بیشتر در رابطه با مجوزهایی که به این کسب و کارها در فضای مجازی برای فعالیت در آن دریافت می کنند صحبت خواهم کرد.
  • ما در فضای مجازی برای کسب و کارها دو نوع فعالیت داریم، یکی فعالیت های صنفی که غالب فعالیت ها صنفی هستند و اگر به خیابان ها برویم سرویس های صنفی را خواهیم دید، برخی از سرویس ها هم سرویس های غیر صنفی هستند که دارای قوانین خاص خودشان هستند. فعالیت های صنفی باید مجوز فعالیت های خود را از اتحادیه کسب و کارهای مجازی دریافت کنند و نماد اعتماد الکترونیکی صرفاً به تنهایی کفایت نمی کند و نیاز هست که مجوز فعالیت دریافت کنند. شرایط دریافت مجوز و نماد الکترونیکی به نظر می رسد که نسبت به مجوزهای دیگر در داخل کشور تثبیت شده است، دریافت مجوز و نماد الکترونیک کاملاً به صورت آنلاین بوده و نیاز به مراجعه حضوری ندارد. اتحادیه کسب و کارهای مجازی اولین اتحادیه ای است که کل فعالیت هایش را به صورت آنلاین انجام می دهد.
  • در حال حاضر از روستاهای مختلف کشور شاهد این هستیم که بدون اینکه بخواهند مقصدی را پیمایش کنند مجوز فعالیت دریافت کنند. این اتفاق خوبی است و کل فرآیند به صورت آنلاین است. برای گرفتن نماد الکترونیکی یک وب سایتی که سبد خرید داشته باشد کفایت می کند و مواردی مثل این که قوانین شما مشخص شده باشد، محصول مشخص برای فروش داشته باشید، می توانید ازسایت این نماد و همچنین سایت اتحادیه کسب و کارهای مجازی برای دریافت پروانه کسب یا مجوز کسب و کارهای مجازی اقدام کنید.
  • برخی می گویند چرا باید مجوز بگیریم؟ اگر مجوز فعالیت نداشته باشیم خیلی راحت نهادهای مختلف از جمله اتاق های اصناف، اتحادیه های صنفی، اماکن و… می توانند جلوی فعالیت شما را بگیرند. براساس ماده ۸۷ قانون نظام صنفی و آیین نامه ذیل آن دریافت این مجوز کاملاً الزامی است. بنابراین با مجوزی که شما می گیرید فعالیت شما رسمی می شود و بدون هیچ مشکلی می توانید در کشور فعالیت کنید.
  • در حال حاضر بیش از ۲۰۰۰ مجوز در کشور صادر شده است، از اسنپ و دیجی کالا گرفته تا شرکت هایی مثل بازار و آپارات که از این اتحادیه مجوز دریافت کرده اند. حسن دیگری که گرفتن مجوز برای کسب و کارها دارد این است که حمایت های اتحادیه را برایشان شامل می شود. برای مثال موضوع شکایت از کسب و کارهای آنلاین است، ما این ها را قبلاً تجمیع کردیم و قبل از این تجمیع نشده بود و هر نهادی که شکایتی را دریافت می کرد، خودش اقدام می نمود، هیچ حمایت حقوقی هم نمی شد. اتحادیه تقریبا ۹۰۰۰ شکایت را تا به امروز پاسخ داده است، شکایت هایی از کسب و کارها شده که می توان گفت عمده آن مشکل کسب و کار هم نبوده و بخشی از آن  زنجیره فعالیت یک فروشگاه اینترنتی است. بخش دیگر آن به طور مثال درگاه پرداخت، پست و.. است. اگر مشکل برایشان ایجاد شود، مردم به راحتی با دو کلیک شکایت می کنند و این فضا باعث شده که تخلف سریع دیده شود و سریع به ما اعلام می شود، در هر صورت ما این ها را بررسی می کنیم، ادوات حقوقی به اعضایمان می دهیم و بخش های دیگری که در سایت موجود است و می توانید مطالعه کنید و آگاه شوید.
  • یکی از موضوعاتی که بسیار از ما پرسیده می شود این است که آیا کسب و کارهای اینترنتی مشمول پرداخت مالیات هستند یا خیر؟ این موضوع مهمی است که متأسفانه سال های گذشته محتواهایی را برخی افراد منتشر کردند مبنی بر اینکه یک فروشگاه اینترنتی، کسب و کار اینترنتی مشمول پرداخت مالیات نمی باشد که این حرف کاملاً اشتباه بوده و همه را به هر حال در این بخش گمراه کرده است. غالب افرادی که کسب و کار آنلاین دارند کسانی هستند که سن آنها بین ۲۵-۱۸ سال است، جوان هستند و نسبت به قانون جهل دارند و متأسفانه پیگیری خاصی در این موضوع نکرده اند.
  • کسب و کار خودشان را راه اندازی می کنند و حواسشان به مالیات نیست و از اتحادیه هم مجوز دریافت نمی کنند. چرا چون اگر بخواهند مجوز دریافت کنند باید تشکیل پرونده مالیاتی دهند. بعد از گذشت ۴-۳ سال اداره مالیات که به شما اطلاع نمی دهد که در حال رصد شماست بنا به ضرورتی که تشکیل پرونده مالیاتی می دهند می بینند که دوستان زحمت کشیده اند و مثلاً یک میلیارد تومان یا کمتر و بیشتر آن ها را جریمه کرده اند. شما می گویید  من که کاری نکرده ام و آن ها می گویند ما داریم رصد می کنیم و شما مثلاً ۴ سال است که نماد الکترونیک گرفته اید، اینجا فلان اثر را از خودتان به جا گذاشته اید و شماره  کارتتان ثبت شده است.
  • دوستان من حتماً این موضوع مالیات را جدی بگیرید. در کشور هر کسب و کاری که راه اندازی می شود نهایتاً ۴ ماه فرصت دارید که به اداره مالیات بخش مربوطه مراجعه کنید و اگر مراجعه نکنید اداره مالیات می تواند شما را جریمه کند. بنابراین کسب و کارهای اینترنتی هیچ تفاوتی با کسب و کار غیر اینترنتی یا آفلاین ندارد وحتماً به  موضوع مالیات باید پرداخته شود.
  • وضعیت کسب و کارهای آنلاین در ایران از لحاظ قانونی نسبت به ۱۰ سال گذشته بهتر شده است؛ البته این وضعیت بهتر منظور این نیست که وضعیت مطلوبی دارند. زمانی که ما شروع کردیم و وارد این حوزه شدیم به شدت نهادهای مختلف ورود پیدا کردند و بعضاً می خواستند که جلوی کسب و کار اینترنتی را بگیرند.
  • در رابطه با هویت کسب و کارهای اینترنتی کاری نداریم مثلاً ورود تاکسی های اینترنتی در کشور، به یاد دارم که اسنپ ابتدا نامش تاکسی یاب بود،ورود پیدا کردند و به اتحادیه آژانس ها مراجعه کردند و چقدر اتحادیه آژانس ها و تاکسیرانی غفلت کردند آن ها می گفتند که بیاییم طرح را با همدیگر اجرا کنیم؛ ولی متأسفانه یا خوشبختانه دوستان در آن اتحادیه توجه نکرده و گفتند کی میاد ماشین خودشو اینترنتی بگیره؟ یکی دو سالی این ها پیگیر بودند تا مجوز بگیرند، مجوزی نداشتند که به آن ها بدهند، تعریفی برای آن نداشتند و در نهایت گفتند به اتحادیه فن آوران بروید و یک مجوز دفتر خدمات فنی یا همان کافی نت دادند که تاکسی ایترنتی راه بیندازند. این مجوز همانا و بزرگ شدن و به وجود آمدن تاکسی های اینترنتی از جمله اسنپ و تپسی هم همانا.
  • می خواهم بگویم اینقدر راحت برخورد نکنیم، این می توانست یک فرصت باشد برای قشری که حالا تاکسی آفلاین داشتند ولی این اتفاق نیفتاد. رشد و توسعه پیدا کردند و سرویس های خوبی هم ارائه دادند. ارزش افزوده برای مشتری ایجاد کردند، احترام را حفظ کردند، تکریم کردند، قیمت ها را پایین آوردند، چون در سفری که شما تشریف می برید اگر با آژانس باشید مثلاً از آزادی تا انقلاب ماشین بخواهید بگیرید از انقلاب دوباره باید برمی گشت سمت آژانس که آیا مسافر باشد یا خیر. این ها این بازی را خیلی خوب و به صرفه به هم زدند و پایان سفر هر نقطه ای هست آغاز سفر بعدی از همان نقطه می تواند اتفاق بیفتد.
  • تجمیع راننده ها اتفاق نمی افتد و از طرفی مهم ترین بخش آن موضوع دادن امتیاز به کاربر است، موضوعی که خیلی توجهی به آن نداریم  اما در دنیا به این موضوعات توجه می کنند. این نیست که یک تاکسی را سوار شویم و بگویند همینی که هست، این قاعده به هم می خورد؛ مثلاً رفتم در ماشین کولر را روشن می کند یا نمی کند اگر روشن نکرد اطلاع می دهیم.
  • ما امروز ۱۴۰ مجوز تاکسی اینترنتی در کشور صادر کرده ایم ولی فقط ۳-۲ تا از آن ها را می شناسیم و ۹۰ در صد این ها شکست خوردند به دلیل اینکه فکر می کردند که کاری ندارد و یک اپلیکیشنی می زنند و بالا می آورند و می گویند اگر این تاکسی های اینترنتی روزی ۲ میلیون نفر را جابه جا می کنند ما در شهر خودمان ۱۰ هزار نفر جا به جا می کنیم و اصلاً به زیر ساخت ها توجه نکرده و به قوانین فکر نکردند. امروزما با یک حجم بالایی از افراد مواجه هستیم که شکست خورده اند. روزی خانمی به من گفت که ما برای یکی از اقوام می خواهیم اسنپ بزنیم، گفتم یعنی چی؟ می خواهید در اسنپ کار کند، گفت نه این بنده خدا معتاد بوده و خوب شده و فامیل ها می خواهند پول بگذارند و یک اسنپ راه بیندازند. گفتم تصور شما از اسنپ چیه؟ نسبت به این کسب و کار چه تصوری دارید؟ بسیاری از این تصورات اشتباه است چون ما صرفاً یک وب سایت را می بینیم دقت نمی کنیم که چه زیر ساخت هایی نیاز است، بنابراین این موضوع بسیار مهم بوده و نباید غفلت کنیم. ما در باغ سبز هیچ وقت نشان نمی دهیم.
  • راه اندازی کسب و کار و به وجود آمدن استارت آپ های مختلف در دنیا براساس یک نیاز است. شما هم اگر خواستید کسب و کاری را راه اندازی کنید حتماً یک نیاز را حل کنید و ببینید مسئله و نیاز مردم در چه بخشی است. صرفاً کپی کردن جواب نمی دهد. یک روز یک کسب و کاری می خواست در حوزه غذا کار کند و دید که شرکت های بزرگی وجود دارند او هم نیامد کپی کند و گفت که من یک بخش دیگری از بازار را در حوزه فود می خواهم بگیرم و می خواهم صرفاً صبحانه بفروشم. ابتدا گفتند یعنی چه؟ یک پلت فرمی راه بیفتد و فقط صبحانه بفروشد؟ پس از راه افتادن آن به شدت مورد استقبال قرار گرفت و بسیاری از شرکت ها مشتری او شدند، او کار اسنپ فود را تکرار نکرد و بعضی روزها سفارشاتش به ۲۰۰۰ تا می رسید؛ این یک خلاقیت است. همه کسب و کارهایی که داریم کپی شده کسب و کارهای خارجی هستند و با یک سرمایه خوب آمدند. من نمی گویم که نمی شود با این ها رقابت کرد ولی آن عدد رقابت و هزینه ای که برای شما دارد خیلی بالاست. بنابراین خلاقیت به خرج دهید.
  • به یاد دارم به یزد که رفته بودم یکی از تاکسی هایی که مجوز گرفته بود گفت آقا ما بیچاره شدیم، این شرکت های بزرگ نمی گذارند ما کار کنیم، آن ها هزینه می کنند، تخفیف می دهند و سهم بازار را می خواهند به دست آورند، حالا به هویت آن کار نداریم و از لحاظ امنیتی صحبت نمی کنیم. من به او گفتم این شهر توریستی است بیایید و تاکسی توریست راه بیندازید یعنی راننده ای که داری راننده ای باشد که شهر را می شناسد و اصطلاحاً لیدری را بلد است یا بعضاً زبان خارجی می تواند صحبت کند در این شهر توریست های ایرانی و خارجی می آیند و تو فقط فعالیت توریستی می کنی.
  • من امروز به شهر یزد می روم چرا از سرویس شما استفاده می کنم؟ چون شما یک تورلیدر هستی و همه جا را به من نشان می دهی و ماشین تو هم در اختیار من است و می گویی که آن گوشه هم فالوده یزدی دارد و اگر خودمان به تنهایی این کار را بکنیم متوجه این ها نمی شویم و بخواهیم تورلیدر هم بگیریم باید کلی پول بدهیم. گفت چه طرح خوبی است. امیدوارم که این طرح را اجرا کرده باشد.
  • اگر خلاقیت نداشته باشیم نمی توانیم کار کنیم چقدر مثل دیجیکالاها آمدند و نتوانستند؛ سایتی مثل باسلام آمد و به روستاها رفت در روستاها چقدر خوب و موفق بود و حالا بیلبوردهایش را می بینیم، مدل، مدل بسیار موفقی بود و دیگر تولید کننده ها در سایر بخش ها را می آورد که عالیست. چقدر ما از این بچه ها کم داریم. در طول سال های گذشته هر وقت در جمع بچه های ارزشی بودم گفتم چرا این صحنه را خالی گذاشتید؟ چرا نمی آیید و مشارکت نمی کنید؟ امروز وضعیت بهتر است ولی واقعاً با سلام چقدر داریم؟ خیلی کم هستند. حالا من با سلام را می گویم چون مطمئن هستم که دغدغه تولید کننده را دارد، چون آنها را می شناسم و نمی گویم که دیگران ندارند.آقا فرمودند که برای اشتغال و تولید  باید دغدغه داشته باشیم و این ها این کار را کرده اند.
  • بسیاری از دوستان نشسته اند و فقط ایراد می گیرند که این که خارجیه چیه؟ خب  شما بیایید و این را داخلی کنید آن هم از راهش و هیچ وقت به دنبال رانت هم نباشیم. این موضوع کاملاً تخصصی است باید روی پای خودتان بایستید و بیایید در تیم ها بروید؛ جای شما خالی است. این همه کارخانه نوآوری راه انداخته اند چرا ما نیستیم؟ بروید و صحبت کنید و نگاهتان نگاه حاج قاسم سلیمانی باشد که حالا اگر کمی هم روسری اش آن ور رفته باشد تو خودت را محدود نکن و استفاده کن تا این بخش راه بیفتد.
  • نهاد های مختلف به شدت در ابتدای کار خواستند جلوی فعالیت را بگیرند اما این مثل یک رود خروشان در حال رفتن بود و امروز شاهد این هستیم که یک نیازاصلی شده است. با آمدن کرونا دائماً سازمان های مختلف در خواست دارند و خود من روزی نشده که ساعت ۱۰ -۹ شب زودتر به خانه بروم.
  • چون همه سازمان ها، نهادها و اصناف می خواهند که از سرویس های آنلاین استفاده کنند وکسب و کارهای اینترنتی به گروه مشاغل یک رفت، یعنی محدودیت ندارد. وقتی بازار دوهفته تعطیل است آنلاین ها در حال فروش هستند و این فرصت است، یعنی کرونا باعث شد خیلی ها ببینند. فکر نکنید که با رفتن کرونا مردم از یادشان می رود، اگر سرویس خوب در سیستم های آنلاین بتوانیم بدهیم، این ها در سرویس می مانند.
  • خود من گوشت را از مسترقصاب می خرم و توصیه می کنم که شما هم بخرید و تنها جایی که مرغ مصوب به قیمت دولتی را بدون صف و مشکل داشت همین آنلاین ها هستند. آنلاین ها فرصت های خوبی برای حاکمیت و دولت هستند. من نان را هم اینترنتی می خرم خیلی راحت و مثلاً ۴۰۰۰ هزار تومان پول کرایه می دهم نان را می آورد.
  • روزی به ختم آنلاین می خندیدم، طرف می گفت سایت زدم و می نویسم ختم آنلاین و ساعت ۶-۴ در صفحه باشید؛ چون کرونا نبود می خندیدم انگار شوخی بود. امروز آن شوخی تبدیل به جریان واقعی شده و استارتاپ های خوبی هم به وجود آمده است و مردم استفاده می کنند. وقتی عمویم فوت کرد یک صفحه ای را برایش درست کردند و چقدر خوب بود وبه آن چیزی که می خندیدیم خودمان استفاده کردیم.
  • بستر، بستر بسیار خوبی است ، جا نمانید. امروز اتحادیه به وجود آمده و ما جلوی دولت در حد مطالبه گری کسب و کارها ایستاده ایم و در تهران و شهرستان ها مشکلی داشته باشند ما هستیم. بدنه دولت متأسفانه همراه نیست یا مشکلش این است که اصلاً کسب و کار آنلاین را نمی شناسد.
  • من به شما می گویم که اگر می خواهید از شر قاچاق و فیک فروشی و غیر شفاف بودن ها راحت شویم همین فضاها کمک می کند. در صورتیکه همه چیز قانون مند باشد. شما می خواهید کالا وارد کنید، شناسه داشته باشد، حالا کالا را انتخاب می کنیم، دیگر زیر و پشت فروشی نداریم. گاهی فکر می کنم که خیلی دست ها در کار است که آنلاین نشود چون خیلی از بساط ها این جا برچیده می شود. مخصوصاً در حوزه قاچاق و پول شویی به هر حال وضعیت امروز نسبت به ده سال گذشته خیلی بهتر است ولی وضعیت کاملاً مطلوب هم نیست.
  • به نظر من راه اندازی کسب و کار آنلاین بعد از کار در معدن سخت است این را نمی گویم که شما بترسید، سختی را دارد تصورتان را نسبت به کسب و کار آنلاین درست کنید و فقط آن صفحه استارتاپ نیست. چرا وقتی که می خواهیم کار خیلی معمولی انجام دهیم و دورنمایی نداریم و می خواهیم جنسی را بفروشیم با ان استارت زده و شروع می کنیم.
  • اما اگر چشم اندازمان بلند است، قطعاً باید فکر کرد که این کسب و کار یک روزی باید توسعه پیدا کند و تعداد افراد  بیشتری باید استخدام شوند، سرمایه گذارانی باید بیایند یا خودتان سرمایه را تأمین کنید. این تصور را اصلاً نداشته باشید که کار کوچکی است. نهایتاً کسب و کار اینترنتی را نمی توانم بگویم توصیه نمی کنم؛ اما با عقلانیت کامل توصیه می کنم.
  • امروز خیلی از کسب و کار ها می آیند و در حوزه صنفی آفلاین می گویند من یک چیزی را مثل دیجی کالا می خواهم. صد میلیون یا یک میلیارد هم پول می دهم اما این همه موضوع نیست. تو اول بیا و با یک بخش کوچکی شروع کن، اول بیا و در همان دیجی کالا یا مارکت دیگری کار کن و جنس را برای فروش بگذار و ببین چطور است و کمی کار کن و مشکلات را ببین؛ حالا اگر تصمیم گرفتی کم کم فروشگاهت را با یک امکانات حداقلی راه اندازی کن و توسعه بده. کار بسیار سختی است عقلانیت را حتماً داشته باشید و آموزش های لازم را ببینید.
  • از علم دیگران و همان خارجی ها استفاده کنید و ببینید مدیر عامل آمازون در رابطه با نحوه سرویس دادن به مشتری ها چه می گوید، به روز باشید و از علمشان استفاده کنید، اینکه امریکایی است به آن را کار نداشته باشید از عملش استفاده کنید تا این صنعت بتواند بومی سازی شود؛ یک نسل دو نسل باید این کار را انجام دهد تا ما بتوانیم سمت خودمان بیاییم و بتوانیم کسب و کار بومی راه بیندازیم.
  • مثلاً در حوزه ی پوشاک اسلامی که ما این همه آدم، هیئتی و مسجدی داریم یک سایت خوب نتوانستیم بالا بیاوریم، نتوانستیم سایتی راه بیندازیم که زن و بچه خودمان لباس درست و حسابی و خاص که در هفت تیر هم گیر نمی آید بروند و از آنجا بخرند. این ضعف است اول به من بعد هم به شما و آن نهادهایی که شاید میلیاردها تومان بودجه بابت موضوع فرهنگ جامعه گرفته اند؛ این ها همه باید پاسخگو باشند. الآن از این فرصت ها در جامعه  خود بچه های ارزشی  بسیار زیاد است.
  • جامعه بچه های ارزشی بزرگ است شاید به چشم نیاید، یک راهپیمایی میرویم و می گوییم ماشاالله چقدر آدم! همه می بینند و می گویند شما کجا بودید همین نیاز خودمان به چادر را نتوانستیم برطرف کنیم. آدمی که انگ نفوذی به آن است ۴ سال پیش به من پیشنهاد داد گفت من یک سرمایه گذاری را در ایران یا ترکیه می خواهم تا یک وب سایت بسیار خوب، مجهزو منظم را در حوزه مد و پوشاک اسلامی راه اندازی کنم. من این کار را با ایشان نکردم و گفتم من این ادم را می شناسم؛ می خواهم بگویم که آن ها به فکر هستند و ما نیستیم. در این بخش چقدر از تولیدات این جامعه ارزشی است؟، هر تولیدی حمایت کردیم و برایشان چه کردیم؟ نمی توانیم رقابت کنیم و این گونه می شود که این اتفاقات می افتد و زورمان نمی رسد و می گوییم که آقا نفوذی است. او نفوذی است تو بیا و درستش کن.
  • به همدیگر کمک کنیم و گاردها را نسبت به همه  مردم برداریم، خود من به همه مردم می گویم صحبتی از حاج قاسم سلیمانی را که پخش هم شد می گفت که او مثل دختر خودت است، نگاه من این است. در این فضا نگاهمان همان باشد. در جشنواره موبایل که همه مسئولین را دعوت کردیم، گفتند چرا این کار را کردید؟ یک روز خانواده شهید مدافع حرم را دعوت کردیم، گفتند چرا این ها را دعوت کردید؟ دنبال چه هستید؟ واقعاً خواستیم قدردانی کنیم.
  • من دیدم که بعد از ۱۳ سال که از جشنواره موبایل ایران می گذرد و واقعاً جای خوشحالی و شعف است. اینکه وب سایت خود آقا  ثبت نام کردند، خیلی افتخار کردیم، فضا به این سمت آمده است واقعاً ما نمی دانیم که چه کسی ادمین وب سایت است. کارهای خیلی خوبی در حال انجام است خوب است که ما هم به این موضوعات توجه کنیم و کمی به وسط جامعه بیاییم.
  • بعضی ها آمدند و کامنت گذاشتند که این ها چه طور و برای چه آمدند؟ جرئت دارید به آن ها رأی دهید، آنها اعتماد کردند و آمدند و ما خوشحال شدیم. می گویند سایت آقا چه ربطی به خود آقا دارد؟ من می گویم آن نگاه را کار دارم، گارد در جلوی خودمان نبندیم، زمانی که ما از شهید مدافع حرم قدردانی کردیم همه خانم ها با هر شکلی بلند شدند و با اشک کف می زدند و ما دوست داشتیم. اما شب دیدیم که چقدر فحش و ناسزا به ما گفتند، این گارد را بشکنیم و یکی کنیم و از ظرفیت های همدیگر استفاده کنیم وتا بتوانیم مشکلات را حل کنیم.
  • در حال حاضر مشکلات قانونی ما کمتر شده  و راحت تر می توانیم در این حوزه بیزینس راه بیندازیم. در یک بخشی در حوزه سلامت مشکل داریم، وزارت بهداشت واقعاً بد عمل می کند، نه برنامه ای دارد و نه اجازه می دهد که کسب و کار ها کار کنند، در این بخش اگر می خواهید ورود پیدا کنید مجوزبرای این کارها صادر نشده است، ولی در بخش های دیگر تقریباً تثبیت شده است و خیلی راحت می توانید ورود پیدا کنید.
  • بحث تهدیدات دیگری که آن چنان بخواهد شما را درگیر کند امروز مثل آن روزها نیست که می بردند و بازداشت می کردند، موضوع پلت فرم ها حل شد و مسئولیت منتشر کننده به گردن خودش افتاد یعنی خیلی ها روزهایی را گذراندند که بسیار سخت بود، نسبتاً وضعیت بهتری داریم، البته مشکلات هست و بعضی از قضاتی که اطلاع ندارند  مثلاً کسی را که با کارت سرقتی از سایت شما خرید می کند، یک دفعه دستور می دهند و کل حساب را می بندند؛ از این مشکلات هست.
  • این ها را نمی گویم که ناامید شوید ولی دیدتان را نسبت به این مسائل حتماً و حتماً بازتر کنید. ما همیشه در سال های گذشته می خواستیم صحبت کنیم تصور من این بود که مثلاً دو سال پیش حدوداًهفت سال طول می کشد که کسب وکارهای خرد ما بین ۸۰-۷۰ در صدشان در فضای آنلاین هم شعبه داشته باشند این هفت سال امروز که با شما صحبت می کنم به سه سال رسیده است. اگر کرونا تا سال آینده ادامه داشته باشد این سه سال به نظر من نزدیک به یکسال و نیم و دو سال می شود. امروز اگر به این فضا آمدید خیلی بهتر است که فردا بیایید هر چقدر سریع تر در این فضا بیایید  تجربه تان بیشتر خواهد شد اما کاملاً عقلانی برخورد کنید.
  • بعد از کرونا وضعیت از لحاظ فرصت هایی که در فضای مجازی به وجود آمده به شدت وضعیت خوبی است، فقط باید فرصت ها را دید مثلاً ما خودمان یه پروژه  ماسک داشتیم در سایت «با ماسک» آمدیم ارتباط تولید کننده این محصول را به مصرف کننده برقرار کردیم و چه اتفاق خوبی بود. شاهد این بودیم که قیمت ماسک را همین وب سایت هایی مثل با ماسک شکست یعنی هم برای حاکمیت خوب است و هم برای مردم. چقدر از مردم تماس گرفتند از شهر های دور که در اینجا ماسک نبود یا مثلاً ۴۰۰۰ تومان بود، با۱۵۰۰ تومان به دستشان می رسید. فرصت های بسیار خوبی نهفته است یا در همین بخش پزشکی خیلی از دوستان در بحث مشاوره های پزشکی پلت فرم هایی را ساختند که به شدت رشد عجیب و غریبی داشته است چون در این شرایط هم پزشک می ترسید در مطبش بنشیند و هم مردم می ترسیدند به پزشک مراجعه کنند و آمدند و برنامه ای درست کردند، در حد این که معاینه نداشته باشد، مثلاً خود من وقتی به کرونا مبتلا شدم به صورت آنلاین با پزشک مشورت کردم و او گفت که این داروها را مصرف کن و به لطف خدا بدون اینکه به بیمارستان بروم و با همان داروها رهایی پیدا کردم. این نوع بیزینس ها خوب هستند.
  • بیزینس های محتوایی به شدت رشد کردند مثل آموزش های آنلاین چه خودشان و چه بسترهایشان، بازی و سرگرمی چون مردم در خانه هستند و این فضا هنوز وجود دارد. قطعاً از این فضا خارج نخواهیم شد حتی اگر کرونا برود پس این به شکل یک فرهنگ می شود؛ در حوزه محتوایی هم خیلی خوب می توانید کار کنید. در حوزه  محتوایی نیاز به ایجاد یک نهضت تولید محتوایی داریم که جنس حرف من دولتی نیست، جنس آن خصوصی بوده و من و شما باید بتوانیم محتوا تولید کنیم و از آن پول در بیاوریم.
  • در حال حاضر خیلی ها حاضرند برای تولید محتوا به شما پول بدهند، این نوع کسب و کارها را بسیار جدی بگیرید و به آن بپردازید.در بخش های دیگر مثل بیمه که بکر هم هستند جای خوبی برای ایجاد کسب و کار است و اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است. در حوزه  سرمایه گذاری های خرد شرکت هایی با عنوان پرادفاندین که حوزه جمع آوری سرمایه های خرد هستند برای کسب و کار مناسبند و امیدواریم از سال آینده این ها وارد بازی شوند و شما می توانید قبل از اینکه وارد بورس شوید، با ۲۰۰-۱۰۰ هزار تومان یک بخش کوچکی از سهم استارت اپ را بخرید و اتفاق بسیار خوبی است. می توانید از همان جاها شروع و تجربه کنید و به امید خدا کم کم خودتان کسب و کارتان را راه اندازی خواهید کرد.
  • قطعاً اگر بخواهید کسب و کارتان رسمی باشد، باید در ابتدا وب سایت و یک فروشگاه اینترنتی داشته باشید که می توانید از فروشگاه سازها استفاده کنید که همه موارد را دارند و نیاز نیست که حتماً پول زیادی را بپردازید و بعد اقدام کنید اگر تأمین کننده، خدمات و تولیدی دارید، محصول را بالا بیاورید و برای دریافت مجوز هم از اتحادیه و هم نماد اعتماد الکترونیکی اقدام کنید. پروسه قانونی این کار ۱۵ روز است و هزینه  آن برای نماد اعتماد الکترونیکی تقریباً نزدیک به ۲۰۰ هزار تومان و برای اتحادیه ۱۱۳ هزار تومان است و سالانه برای حق عضویت در آن مبلغ ۳۰۰-۲۰۰ هزار تومان باید پرداخت کنید.

/تیتر یک/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول