تاثیر فضای مجازی در انتخابات ۱۴۰۰

مجازیستانتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بی‌شک مهمترین اتفاق این روزهای ایران اسلامی محسوب می‌شود؛ اگر از جناح‌بندی و سیاست‌های موجود بگذریم عوامل متعددی در انتخاب رییس جمهوری آتی کشور نقش خواهند داشت.

پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی که از ابتدای دهه ۹۰ به عوامل مهمی برای جذب آرا مردم اضافه شد، نقش مهمتری در انتخابات پیش رو خواهند داشت؛ حضور نامزدها در این فضا و استفاده از ظرفیت‌های موجود بی‌شک نقش کلیدی در جذب آرا دارند.

انتخابات آتی بحث تبلیغات و تجمع نخواهد داشت. لذا برنامه موثر برای حضور در فضای مجازی، تبلیغات خاص در این فضا و حضور کاندیداها در ویژه برنامه های مجازی و …مساله بسیار مهمی است که اهمیت کار در این فضا را چند برابر می‌کند.

در انتخابات گذشته فضای مجازی و مخصوصا شبکه‌های اجتماعی نظیر توییتر و اینستاگرام نقش مهمتری را ایفا کردند؛ حمایت سلبریتی‌های پرمخاطب از کاندیدای مورد علاقه خود و اظهارنظرهایی که به انتخاب مردم جهت داد، جزو عوامل اصلی در پیروزی فرد منتخب محسوب می‌شد. البته تغییر نگاه مردم بعد از انتخابات و اظهار ندامت اکثر سلبریتی‌ها از انتخاب نامناسب‌شان باعث شده که در انتخابات پیش‌رو نقش سلبریتی‌ها و صفحات‌شان کاهش پیدا کند.

از همین رو آنچه که از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی انتظار می‌رود مغایر با اتفاقات انتخابات۹۶ است؛ چرا که دید روشن مردم و کاهش اعتماد به قشری که اطلاعات سیاسی و اقتصادی کمی دارند باعث تاثیر گذاری محتواهای علمی، عملی و آنچه که بتواند مردم را اقناع کند، خواهد شد.

حال نقشی که فضای مجازی در ۱۴۰۰ بازی خواهد کرد به عوامل متعددی وابسته است؛ از جمله ارائه محتواهای مناسب، افزایش اعتماد مردم نسبت به مطالب و نقش رسانه‌های معاند و بازیگران خارجی پیام‌رسان‌ها.

این موارد و در نهایت هجوم هزاران محتوای رنگ شده برای جذب آرا، تاثیر گذار خواهد بود اما به سبب مشکلات متعدد و وضعیت فعلی جامعه، مردم در نهایت فردی را که در راستای بهبود وضعیت اقتصادی جامعه قدم برمی‌دار‌د را انتخاب خواهند کرد. در این بین مردم نیز باید از کنارهم گذاشتن مطالب ارائه شده و رسیدن به یک منبع معتبر، انتخاب و اعتماد کنند.

فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هر چند نقش اساسی ایفا خواهند کرد اما نباید منبع معتبری تلقی شوند. تجربه انتخابات گذشته همگان را بر این امر ملزم می‌کند که منابع غیر رسمی و جریان‌ساز که هدفشان صرفا رسیدن به امیال سیاسی است را نباید مرجع قرار داد.

با این تفاسیر نقش مهم فضای مجازی و پیام‌رسان‌ها غیرقابل کتمان است، اما این امر ضروری به نظر می‌رسد که رای‌دهندگان علاوه بر توجه به محتوای این پیام‌رسان‌ها مواردی نظیر خبرگزاری و رسانه‌های رسمی و سابقه کاری کاندیداها را مورد توجه قرار دهند.

/سعید پیرزاده، فعال رسانه‌ای و کارشناس فضای مجازی/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول