دانش‌آموزان کم‌سواد، نتیجه تقلب در آموزش آنلاین

مجازیست-مهدی اسماعیلی، نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی:

  • در خصوص تقلب‌های آنلاین، با شیوع کرونا مردم زندگی دیگری را تجربه کردند و بی‌شک بعد از کرونا هم شاهد تغییراتی در انجام امور خواهیم بود؛ آموزش مجازی یکی از تغییرات کرونا است که متاسفانه به دلیل نبود زیر ساخت‌های مناسب خبرهای ناخوشایندی از آموزش آنلاین از جمله «تقلب‌های آنلاین» در فضای مجازی می‌شنویم.
  • آموزش مجازی روشی جدید در سیستم آموزش و پرورش کشور است که با کمبودهایی مواجه است؛ در فرآیند آموزش آنچه اهمیت دارد چه به صورت کلاس‌های حضوری یا غیر حضوری روش آموزش و یادگیری است، در این روش معلم باید به قدری تسلط و تبحر داشته باشد که بتواند مفاهیم آموزشی را به روش موثری به متعلمان انتقال دهد.
  • شیوه ارزشیابی دانش آموزان در کشورهای مختلف متفاوت است، در کشور ما سنجش دانش آموزان و دانشجویان اصولا از طریق آزمون‌های متفاوت و پاسخگویی به سوالات کتبی است، در شرایط کرونایی باید مشخص شود چه میزان در آموزش آنلاین موفق عمل کرده‌ایم؛ خلاصه کلام باید آموزش‌های آنلاین و تاثیرات مثبت و منفی آن مورد کارشناسی قرار بگیرد.
تهدیدات آزمون‌های آنلاین
  • یکی از تهدیدات آموزش مجازی آزمون غیر حضوری است گاهی آزمون‌های آنلاین عاملی بر سودجویی گروه هایی در دنیای مجازی است که متاسفانه به سمت انحرافاتی هم کشیده می‌شود به فرض مثال در طی چند ماه گذشته بیشتر کلاس‌ها و امتحانات دانش آموزان و دانشجویان به صورت مجازی برگزار شده است، آزمون‌های آنلاین فرصتی برای تاخت و تاز سوء استفاده گران در شبکه‌های اجتماعی در جهت کسب درآمد به روش تقلب مجازی شده است، طبق آماری که پلیس فتا در تیرماه سال جاری منتشر کرد، از مسدود شدن بسیاری از کانال‌های تلگرامی و صفحات اینستاگرامی مبنی بر اینکه «آزمون خود را به ما بسپارید» خبر می‌داد که نشان از معضل کم سوادی دانش آموزان در آینده را می‌دهد.
والدین در کنار آموزش و پرورش باشند
  • اگر بتوانیم از طریق شبکه‌های مجازی مفاهیم درسی را به دانش آموزان انتقال دهیم می‌توانیم ادعا کنیم که در این حوزه موفق عمل کرده و نگرانی بیسوادی و کم سوادی دانش آموزان در آینده نخواهیم بود، انتظار نظام آموزشی کشور از والدین دانش آموزان این است که در چرخه یادگیری فرزندان را کمک کنند، کمک‌هایی از قبیل آزمون دادن جای فرزندان و یا سپردن آزمون به دستی فرد دیگر پیامدهای کم سوادی را به همراه خواهد داشت.
پژوهش محوری تحولی نو در آزمون نهایی دانش آموزان است
  • در دراز مدت شیوه‌های ارزیابی، ارزشیابی و سنجش آموزشی باید تغییر کند، در دوره ابتدایی شیوه آزمون از حالت طرح پرسش محور خارج شده است به حالت توصیفی در آمده است باید تمام مقاطع این روش را پیش ببریم تا دانش آموزان به روش کنفرانس و پژوهش محور مورد سنجش قرار بگیرند؛ ناگفته نماند بسیاری از مدارس چنین روشی را مورد سنجش دانش آموزان الگوی کاری خود  قرار داده‌اند، تغییر روش سنجش دانش آموزان از آزمون کتبی به پژوهش محور تحولی نو در آموزش و پرورش است اگر بتوانیم این روش را در کشور گستردش دهیم بدون شک گام بلند در تعلیم و تعلم برداشته‌ایم.

/خانه ملت/

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.