کشور به تدوین قانون جامع بازی‌های دیجیتال و سرگرمی‌های نوین احتیاج دارد

مجازیست-محسن زنگنه، نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس در این دیدار که با حضور مدیرعامل و معاونان بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برگزار شد:

  • موضوع بازی‌های رایانه‌ای از این نظر که در تعامل و ارتباط با موضوعات دیگری چون سبک زندگی، اقتصاد و  فرهنگ است موضوعی مهم و حساس است، امیدوارم برخی کاستی‌ها در خصوص نگاه به صنعت بازی‌های ویدئویی و جایگاه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای باعث دلسردی این مجموعه در طی کردن این مسیر دشوار نشود.
  • به اعتقاد من برای برخی حوزه‌های فناوری‌های نوین مانند کمک به توسعه صنعت بازی‌های دیجیتال هر چقدر اعتبارات تخصیص یابد به هدر نمی‌رود.
  • بودجه‌ای در اختیار این مجموعه قرار می‌گیرد، اصلا قابل مقایسه با برخی مجموعه‌های فرهنگی دیگر نیست، در صورت تصویب افزایش بودجه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برای سال ۱۴۰۰ به سمت دولتی‌سازی بازی‌ها حرکت نکنید. چرا که معتقدم بنیاد باید همان نقش رگولاتوری، حمایتی و نظارت را داشته باشد.
  • به نظر لازم است ضمن پیگیری افزایش اعتبارت بنیاد، برای ارائه تسهیلات کم قیمت به بازی‌سازان و رفع موانع کسب و کار بازی‌سازان در بخش‌های مختلف برنامه‌ریزی کنیم.
  • در کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی، پیشنهاد مطالعه تدوین قانون جامع بازی‌های دیجیتال و سرگرمی‌های نوین به بنیاد و پیگیری تصویب آن در مجلس شورای اسلامی ارائه دادم و در مطالعات برای تدوین این قانون مراقب باشید که این قانون منجر به فربه شدن این مجموعه نشود. توصیه می‌کنم از ظرفیت‌های مجلس شورای اسلامی استفاده شود. چرا که تعامل بنیاد با نیروهای جوان این مجلس که دغدغه حوزه صنایع فرهنگی و رسانه‌ای را دارند، می‌تواند باعث شکل‌گیری اتفاقات خوبی شود. این مجلس ظرفیت بسیار خوبی برای حمایت از حوزه بازی‌های رایانه‌ای و اقدامات بنیاد در این زمینه دارد.

نگاه استراتژیک در بودجه‌ریزی نیاز اکوسیستم بازی‌های دیجیتال است

سیدصادق پژمان، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های نیز در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از اهداف تاسیس بنیاد و رویکردهای آن در حوزه بازی‌های رایانه‌ای با انتقاد از عدم توجه به صنعت بازی‌های رایانه‌ای در ایران در تصمیم‌گیری‌های کلان برای تخصیص اعتبارات مورد نیاز:

  • امروز در دنیا گردش مالی صنعت بازی‌های رایانه‌ای از صنایع رسانه‌ای دیگر از جمله صنعت سینما پیشی گرفته و بالاتر است . مطالعات نشان می‌دهد صنعت بازی‌های دیجیتال در کشور ما هم این تحولات را رقم خواهد زد. از این جهت برای این اکوسیستم با حوزه‌های گوناگون و گسترده باید در بودجه‌ریزی با مطالعات روندهای آینده با نگاه استراتژیک عمل کرد.
  • با عنایت به رویکرد معاونت پژوهش بنیاد در حمایت از حوزه تحقیق و تولید بازی‌های جدی به برگزاری چهارمین دوره جایزه بازی‌های جدی، اتفاقات بسیار خوبی در حوزه حمایت از تولید بازی‌های جدی به واسطه برگزاری این رویداد از جمله راهیابی تیم‌های منتخب این رویداد به جشنواره‌های بین المللی معتبر و کسب جوایز جهانی، شکل گرفته است که البته برای تجاری سازی این بازی‌ها نیاز به کمک داریم.
  • برای سال ۱۳۹۹ بیش از ۱۰۰ تیم و استودیو بازی سازی از سراسر کشور تقاضای عضویت در این ساختار حمایتی را داشتند که در نهایت بالغ بر ۷۰ تیم- استودیو به عضویت این ساختار در آمدند. در حال حاضر نیز در قالب کمک‌های ساختار حمایتی همگرا همه آن چیزی که تیم‌های بازی‌ساز در خصوص آموزش، فضای کسب و کار و اعزام به رویدادهای جهانی نیاز دارد در قالب تسهیلات پس پرداخت به آنها ارائه می‌شود.
  • بنیاد ملی بازی های رایانه ای با ایجاد مدرسه بازی سازان فردا در شبکه دانش آموزی شاد از این بستر برای آموزش بازی سازی به ۷۰ هزار دانش آموز از سراسر کشور استفاده کرده است. ضمن اینکه محتواهای آموزشی ارائه شده در این شبکه صرفا برای این دانش آموزان تولید شده است. علاوه بر آن با رونمایی از سایت فهم بازی که به همت معاونت آموزش بنیاد انجام شده است، همه آن چیزی که والدین در خصوص سواد بازی های رایانه‌ای نیاز دارند از طریق محتواهای فرهنگی و آموزشی مناسب در اختیارشان قرار می‌گیرد.
  •  مرکز پاسخگویی به تماس‌های مردمی در معاونت نظارت بنیاد، راه اندازی شده است و از چند ماه گذشته تیمی برای حضور در این مرکز مورد آموزش قرار گرفته‌اند تا با شناخت از بازی‌ها بتوانند پاسخگوی تماسهای تلفنی در این حوزه باشند.

/ بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول