نفوذ پایین رسانههای رسمی در شبکههای اجتماعی
مجازیست–بررسیهای پلتفرم «زلکا» (بستر تحلیل رسانه و اخبار به کمک هوش مصنوعی) از اکانتهای مختلف موجود در شبکههای اجتماعی، حاکی از آن است که میزان اقبال افراد به اخبار و مطالب اکانتهای متعلق به صداوسیما، کمتر از ۲۵ درصد است؛ البته که برخی از کاربران در توییتر از این اخبار بهعنوان مرجع برای تایید صحبتهایشان استفاده میکنند. عموما اکانتهای رسمی خبرگزاریهای آنلاین در توییتر کمتر از ۱۰۰ هزار دنبالکننده دارند که متوسط میزان نرخ مشارکتشان ۳/ ۰ درصد است. (نرخ مشارکت در شبکههای اجتماعی متفاوت است. این مفهوم در اینستاگرام با فرمول (لایک+کامنت+تعداد ذخیره شدن) تقسیم بر (تعداد دنبالکنندگان) تعریف میشود.
تعریف این مفهوم در توییتر پیچیدهتر است)؛ این درحالی است که این عدد برای اکانت خبرنگاران یا فعالان رسانهای در این شبکه اجتماعی، بیش از ۱۰۰ هزار دنبالکننده با نرخ مشارکت ۵/ ۴ درصد است. که نشان میدهد این افراد بهعنوان اینفلوئنسرهایی مستقل، از رسانه رسمی که در آن شاغل هستند نفوذ بیشتری دارند.
- در شرایط حاضر که حضور رسانههای اجتماعی (رسانههای مستقل غیررسمی و فردی- اعم از اکانتهای سلبریتیها و اینفلوئنسرها در شبکههای اجتماعی و کانالهای اطلاعرسانی غیررسمی) تا این حد پررنگ و اثرگذار شده است، رسانههای کلاسیک و رسمی برای بقا و حفظ اثرگذاری رسانهای خود، باید رویکرد خود را تغییر دهند.
- این تغییر رویکرد باید در دو بخش رخ دهد. یکی تغییر در سوژهیابی و بیرون کشیدن سوژهها از دل صدای مردم و دیگری تجهیز به تکنولوژیهای جدیدی که بهواسطه گسترش رسانههای غیررسمی متداول شدهاند.
- در دورههای قبلی نگاه رسانههای رسمی به مردم نگاهی گزینش شده بود و بخشی از صدای مردم را میشنیدند.
- اما اکنون تمام اقشار و حتی اقلیتها صاحب تریبونند.
- اکنون عدهای از چنین اتفاقی که هرکس میتواند صدایی در اجتماع داشته باشد بهعنوان آسیب یاد میکنند اما این حقیقتی است که چه خوب چه بد باید آن را پذیرفت و باقی چیزها را بر مبنای این امر تغییر داد. رسانههای غیررسمی آیینه اجتماعند و باید موضوعات را از دل این رسانهها بیرون کشید.
- اگر رسانههای رسمی در همگام شدن با تغییرات تکنولوژیک جدید مقاومت کنند، به راحتی از گزینههای مردم حذف میشود و توان ارتباط با مردم را از دست میدهد. در ادامه آسیبشناسی افت قدرت رسانههای رسمی کشور، رونق فعالیت رسانه در هر کشوری تابعی از رونق اقتصادی آن کشور است. میزان قدرت یک رسانه رسمی بسته به این است که وضعیت اقتصادی یک کشور چطور باشد.
- زمانی که کشور دارای اقتصاد آزاد است و فعالیتهای تجاری در سطوح داخلی و بینالمللی در جریان است، هم خبر بیشتری برای تولید محتوا و خبر برای رسانهها وجود دارد و هم به تبع فعالیتهای اقتصادی و بازرگانی که درجریان است، نیاز به استفاده از ابزارهای تبلیغاتی رسانهها ایجاد میشود که این خود به درآمدزایی و قدرت گرفتن اقتصادی رسانه کمک میکند.
- وقتی کشوری از همه طرف تحریم است بهطوری که نه تعاملی صورت میگیرد و به تراکنشی حاصل میشود، نه محتوایی برای تولید وجود دارد و نه نیازی به تبلیغ و استفاده از پتانسیلهای رسانه بهوجود میآید، قدرت رسانههای رسمی آن به حداقل میرسد و همین باعث میشود روزبهروز از نفوذ و تعداد مخاطبان آن کاسته شود.
- با توجه به قدرت رسانههای رسمی در کشورهای پیشرفته صنعتی، در آلمان روزنامههایی با ۳۶۰ صفحه منتشر میشود بهطوری که هر شماره این روزنامه فقط یک کیلو کاغذ میطلبد. میسر شدن تولید چنین حجم محتوایی تنها بهواسطه قوی بودن اقتصاد یک کشور شکل میگیرد که باعث میشود هم خبری برای انتشار و موضوعی برای صحبت (اعم از ایونتها و تعاملات و…) وجود داشته باشد و هم تعاملاتی شکل گیرد که توان اقتصادی چاپ چنین حجم از محتوایی را ایجاد کند.