تنطیمات مهمی که باید پیش از استفاده از تلگرام یا سیگنال انجام دهید

مجازیستهر دو اپلیکیشن سیگنال و تلگرام تنظیمات پیش فرضی دارند که باید حتما تغییر داده شوند. اگرچه سیگنال بسیار مطمئن تر از تلگرام است، اما تلگرام کاربران بیشتری دارد که فعالیت در آن را راحتتر می کند با این حال باید محدودیتهای امنیتی را هم درک کنید. در مقایسه با تلگرام که ترکیبی از پیام رسان و شبکه اجتماعی با کانالها و گروههای نامحدود است، سیگنال شباهت بیشتری به واتس‌اپ  دارد.
برخلاف واتس‌اپ و سیگنال، تلگرام همه پیامها و محتوای شما را در ابر ذخیره می کند بنابراین می توانید از دستگاههای مختلف به پیامتهایتان دسترسی پیدا کند. به همین دلیل مهم است که باید در اطلاعاتی که در حساب تلگرامتان ذخیره می کنید دقت کنید زیرا خارج از کنترل شما قرار دارد اما سیگنال بسیار مطمئنتر از تلگرام بوده و تنها یک تنظیمات در آن وجود دارد که باید تغییر داده شود.
تنظیمات تلگرام که باید تغییر داده شوند
تلگرام به یک پلتفرم پیام رسانی مرسوم تبدیل شده که طبق اظهارات اخیر پاول دوروف، موسس تلگرام، حدود ۵۰۰ میلیون کاربر دارد و همچنان رو به رشد است. گفته می شود تلگرام به مشکل بزرگی در شرکت فیس بوک تبدیل شده و این شرکت واحدی دارد که وظیفه اش پی بردن به علت محبوبیت بیش از حد تلگرام است.
این گفته واقعیت داشته باشد یا خیر اما این موضوع به ریشه شکل گیری تلگرام برمی گردد که قرار بود یک پیام رسان زیرزمینی و گزینه جایگزینی برای فناوری متداول آمریکایی باشد. با وجود قابلیتهای سرگرم کننده مشابه واتس‌اپ و آی مسیج، معماری تلگرام بسیار پیچیده طراحی شده است تا اطلاعات را از دسترسی دولتها و سازمانهای امنیتی دور نگه دارد.
تلگرام می گوید به دنبال متعادل کردن قابلیت استفاده با امنیت است تا استفاده از این سرویس در مقایسه با رقیبانش راحتتر باشد و می خواهد این کار را بدون فروش اطلاعات کاربران انجام دهد. در رقابت با واتس‌اپ، به خصوص در حال حاضر چنین استدلالی متقاعدکننده است. اما برای تلگرام رهایی از ریشه هایش دشوار است و پلتفرم پیچیده ای است که توسط شمار قابل توجهی از افراد استفاده می شود. بنابراین تا وقتی تنظیمات حساسی که در ادامه به آنها اشاره می شود را تغییر نداده اید نباید از آن استفاده کنید:
اولین تغییری که باید در تنظیمات تلگرام انجام دهید
مانند واتس‌اپ و سیگنال، هنگامی که تلگرام را در دستگاهتان نصب می کنید باید شماره تلفنی را وارد و کد را که پیامک می شود دریافت کنید تا تایید کنید این شماره متعلق به شما بود و به حساب جدیدتان لینک شود. اگر بخواهید تلفنتان را عوض کنید این فرآیند وارد کردن کد پیامک شده و احیای حسابتان تکرار می شود.
اما یک مشکل جدی وجود دارد. اگر کسی بتواند این کد پیامکی را در اختیار داشته باشید به راحتی کنترل حساب تلگرام شما را به دست می گیرد. نفوذگران می توانند تلگرام را نصب کرده و شماره تلفن شما را وارد کنند و سپس تلاش کنند کد پیامکی که به شما ارسال می شود را دریافت کنند و اگر موفق شوند به حساب و اطلاعات شما دسترسی پیدا می کنند. برای سرقت کدهای پیامکی راههای پیشرفته ای وجود دارد.
تلگرام راه مطمئنی را برای جلوگیری از چنین اتفاقی عرضه کرده است. می توانید یک کلمه عبور ۲FA تنظیم کنید که در کنار کد پیامکی برای ثبت نصب جدید تلگرام باید وارد شود. برخلاف واتس‌اپ، این کد می تواند یک کد حروفی باشد و تنها یک پین نباشد و می توانید یک آدرس ایمیل پشتیبان را در صورت فراموش کردن آن وارد کنید. این کدهای ۲FA باید اجباری باشند اما نیستند. بنابراین مطمئن شوید آنها را که درست پایین گزینه امنیت حریم خصوصی در قسمت تنظیمات اپلیکیشن وجود دارند، فعال می کنید.
تغییر تنظیمات حریم خصوصی
دومین تنظیمی که باید تغییر دهید تنظیمات حریم خصوصی فعلی تان است. منطقی نیست که واتس‌اپ را بر سر نگرانیهای حریم خصوصی اطلاعتتان ترک کنید و سپس اطلاعات خصوصی خود را با ۵۰۰ میلیون کاربر تلگرام به اشتراک بگذارید. درست مانند تنظیمات واتس‌اپ، گزینه پیش فرض شما باید اشتراک شماره تلفن و عکس پروفایل با شماره تماسهایتان و نه فرد دیگری باشد. به همان اندازه مهم است که افرادی که می توانند با شما تماس بگیرند یا به گروهها اضافه کنند را محدود کنید.
تنظیم مدت نگهداری اطلاعات در تلگرام
تلگرام چندین تنظیمات امنیتی دیگر عرضه می کند که باید آنها را بشناسید. می توانید گزینه active Sessions را در حسابتان چک کنید تا مطمئن شوید فرد دیگری به پیامهای شما دسترسی ندارد. همچنین می توانید به تلگرام اعلام کنید چه مدت – از یک ماه تا یک سال- پس از این که دیگر به حسابتان وارد نشدید می تواند محتوای شما را حذف کند. همچنین می توانید دیتایی که تلگرام در حساب شما نگه می دارد و از آن برای نشان دادن این که کدام شماره تماسهای موجود در گوشی شما از تلگرام استفاده می کند را حذف کنید.
مانند پیام رسانهای دیگر می توانید از یک کلمه عبور یا اثر انگشت برای ورود به حساب تلگرامتان استفاده کنید. به یاد داشته باشید هر فردی که به دستگاهتان دسترسی پیدا می کند می تواند پیامهایتان را باز کرده و ببیند.
چت در تلگرام به صورت پیش فرض رمزنگاری شده نیست
اما مهمترین نکته، رمزنگاری سرتاسری است. پیش فرض تلگرام رمزنگاری بین دستگاه شما و ابرش و سپس بین ابرش و تماسهای شماست و مانند سیگنال و واتس‌اپ پیامها از ارسال کننده به گیرنده رمزنگاری شده نیست و رویکرد تلگرام در مقایسه با پیش فرض بودن رمزنگاری سرتاسری در پیام رسانهای دیگر، در این باره ضعیف است.
تلگرام امکان چتهای محرمانه را فراهم کرده که رمزنگاری سرتاسری دارند و برای پیامهایی است که بین دو نفر رد و بدل می شود و برای کل افراد یک گروه کار نمی کند. تلگرام اعلام کرده که انجام چنین کاری از نظر فنی دشوار است اما هر دوی سیگنال و آی مسیج موفق شده اند چنین سطح رمزنگاری بی عیب و ایرادی را اجرا کنند. در واقع معماری تلگرام برای دسترسی سریع دستگاههای متعدد به یک منبع ابری طراحی شده و اولویتهایش متفاوت است.
از این رو اگر اطلاعات کاری مهمی دارید که در تلگرام ذخیره می کنید باید در این باره تجدیدنظر کنید و اگر می خواهید اطلاعاتتان فقط بین شما و تماسهایتان بماند پس باید از چت محرمانه تلگرام یا یک پلتفرم دیگر استفاده کنید.
تنظیمات سیگنال که باید تغییر دهید
در هنگام نصب سیگنال مانند واتس‌اپ و تلگرام، این اپلیکیشن از شما شماره تلفنی برای ارسال کد پیامکی و تایید شماره تلفنتان می خواهد.
برخلاف تلگرام و واتس‌اپ، احراز هویت دو مرحله ای سیگنال اجباری است و باید کدی را انتخاب کنید که در صورت از دست دادن دستگاهتان بتوانید با آن اطلاعات حسابتان را بازیابی کنید. البته این اطلاعات شامل محتوای پیامها نمی شود زیرا ذخیره سازی ابری برای پشتیبانی از حساب سیگنال وجود ندارد و پیامها در همان دستگاه می مانند و قابل سینک شدن در دستگاه دیگر نیستند.
تنظیمات سیگنال که باید تغییر داده شوند قفل رجیستر و قفل صفحه هستند که از بین این دو، قفل رجیستر مهمتر است. برای نصب اکانت سیگنال در تلفن جدید و جلوگیری از هک شدن حسابتان به این پین کد نیاز خواهید داشت. اگر کسی کنترل حساب شما را به دست آورد به تاریخچه پیامهایتان دسترسی نخواهد داشت و تنها به پیامهایی دسترسی خواهد داشت که در هنگام دسترسی یافتنش ارسال شده اند. این امر مشابه واتس‌اپ است البته چنین هکهایی به یک مشکل بزرگ تبدیل شده اند و با افزایش محبوبیت سیگنال، این ریسک هم افزایش پیدا می کند.
بجز این تنظیمات باید قفل صفحه گوشی را هم با استفاده از امنیت بیومتریک یا کلمه عبور ایجاد کنید. می توانید پیش نمایش پیامها در iOS و اسکرین شاتها در اندروید را غیرفعال کنید.
بر اساس گزارش فوربس، با وجود این که سیگنال با حمایت شخصیتهای معروف از آن در صدر توجهات قرار گرفته اما ممکن است این تلگرام باشد که برنده نهایی خودزنی واتس‌اپ باشد.
/ایسنا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول