انتقاد مجازی به نمایشگاه مجازی کتاب

مجازیستدر تاریخ ۳۰‌دی‌ماه نمایشگاه افتتاح شده و از اول بهمن فعالیت خود را به مدت ۶‌روز آغاز کرد. دسترسی به سایت نمایشگاه در طول ۲۴‌ساعت شبانه روز فراهم بود و کاربران می‌توانستند با ایجاد حساب کاربری اقدام به سفارش کتاب کنند. کتاب‌های ناشران داخلی با ۲۰‌درصد و ناشران خارجی با ۵۰‌درصد تخفیف عرضه شده و ارسال کتاب نیز بر عهده پست جمهوری اسلامی و به‌صورت رایگاه انجام شد.

در دو روز ابتدایی آغاز نمایشگاه نقص فنی سایت نمایشگاه موجب ابراز انتقادات فراوانی شد که عذرخواهی موسسه «خانه کتاب و ادبیات ایران» که متصدی برگزاری نمایشگاه است، را منجر شد. به مرور در روزهای بعد این مشکل مرتفع شد و کاربران توانستند از نمایشگاه استفاده کرده و به تهیه و سفارش کتاب بپردازند. لازم به ذکر است این نمایشگاه دو روز یعنی تا ۸بهمن‌ماه‌۹۹ تمدید گردید.
یکی از جذابترین‌های مسائل این روزها بررسی این موضوع است که با وجود مجازی بودن نمایشگاه در فضای مجازی پیرامون این واقعه چه خبر است؟ کاربران پیرامون نمایشگاه مجازی کتاب تهران چه می‌گویند؟ آیا این واقعه به اندازه‌ای که باید مورد توجه کاربران قرار گرفته است؟

کاربران چه نظری درباره این نمایشگاه دارند؟
کاربران توییتر نسبت به نمایشگاه مجازی به یک میزان رویکرد مثبت و انتقادی داشته‌اند.

انتقادات کاربران توییتر بیش از همه به نحوه عملکرد سایت نمایشگاه است. این کاربران نسبت به سرعت بسیار ضعیف سایت و اتلاف وقت مراجع برای سفارش کتاب انتقاد داشته‌اند. همچنین برخی از کاربران با توجه به عملکرد ضعیف سایت نسبت به شفاف شدن شرکت سازنده و طراح سایت و بودجه سرمایه‌گذاری آن مطالبه کرده‌اند.
اما اغلب کاربران از تخفیفات و ارسال رایگان این نمایشگاه ابراز خرسندی کردند.
عده کمی از کاربران که نسبت به نمایشگاه حضوری نیز در سال‌های پیش منتقد بودند نمایشگاه مجازی را نیز موجب آسیب به بخش کتابفروش و سیستم پخش کتاب دانسته‌اند. آنان به‌طور کلی با برگزاری نمایشگاه‌های کتاب به این صورت که بیشتر جنبه فروش کتاب دارد رویکرد منفی دارند.
بسیاری از کاربران نیز به انتشار مطالب طنز در مقایسه با نمایشگاه کتاب حضوری و مجازی پرداختند.

 نمودار رویکرد کاربران اینستاگرام
کاربران اینستاگرام بیشتر رویکرد مثبت به برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب داشته‌اند. و اغلب با اطلاع‌رسانی از آغاز به کار نمایشگاه کتاب با دیگر کاربران این بستر به مبادله نظر پرداخته‌اند.
همچنین در حدود ۱۸‌درصد رویکرد انتقادی داشته‌اند که بیشتر به عملکرد سایت نمایشگاه و ضعف در نحوه ارائه خدمات می‌شود.

 کاربران چه می‌گویند؟
نکته قابل توجه در آمارهای کلی این است که با وجود مجازی بودن این واقعه، میزان پایین تولید محتوا در طول دو هفته گذشته پیرامون نمایشگاه کتاب جای تأمل دارد. حتی باوجود اینکه بعضاً تبلیغات شروع نمایشگاه نیز به‌خصوص در بستر اینستاگرام دیده شده است اما با حجم بسیار پایینی از تولید محتوا مواجهیم که نشان از عدم توجه کاربران به این موضوع است.

/صبح نو/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول