دغدغه حریم خصوصی در دنیای تحت سلطه رسانه‌های اجتماعی

مجازیستاخیرا اپل با راه‌اندازی سیستم جدیدی که در آن توسعه دهندگان اپ باید پیش از رهگیری کاربران از آنها اجازه بگیرند خشم فیسبوک را بر انگیخته است. علی‌رغم اعتراض‌های این شرکت اپل با تاکید بر لزوم حفط حریم خصوصی حاضر نیست از این سیستم بکشد و حالا تیم کوک در مصاحبه مطبوعاتی خود با «فست کمپانی» در مورد اثرات مخرب مدل کسب و کار شرکت‌هایی نظیر فیس بوک و برنامه‌های آتی اپل در مورد شفافیت رهگیری اپ‌ها (App Tracking Transparency) صحبت کرده است.

تیم کوک، مدیر عامل اپل:

  • حفظ حریم خصوصی یکی از مهمترین موضوعات قرن حاضر است و لازم است عمیقا در مورد راهکارهای حفظ حریم خصوصی فکر اساسی شود تا بتوان شرایط بهتری را برای نسل بعدی فراهم کرد.
  • حفظ حریم خصوصی نیز باید مانند تغییرات آب و هوایی از اهمیت بالایی برخوردار است و باید مورد توجه قرار گیرد تا مسایل بزرگتری را به وجود نیاورد.
  • قرار داشتن در دنیایی که تحت نظارت دائمی شرکت‌های بزرگ است باعث ایجاد چه تغییراتی در رفتار کاربران می‌شود؟

اپل با انتشار سندی به نام «یک روز از داده‌های زندگی شما» به بررسی دقیق این موضوع پرداخته و جزئیات نحوه ردیابی اطلاعات کاربران توسط شرکت‌های شخص ثالث را در وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها توضیح می‌دهد.

در بخشی از این یادداشت آمده است:

  • «در رفتار شما چه تغییراتی ایجاد می‌شود؟ چه کارهایی را کمتر انجام می‌دهید؟ چه کارهایی را دیگر انجام نخواهید داد؟ اگر قرار باشد خودتان را محدود و محدودتر کنید از کنجکاوی و جستجو درباره چه چیزهایی دست می‌کشید؟ چنین جهانی، آن چیزی نیست که برخی از ما آرزو می‌کنیم در آن باشیم.»

بسیاری از مردم هر روز به دنبال موضوعات مختلفی هستند، اما شاید دوست نداشته باشند که بقیه هم از این قضیه اطلاع داشته باشند. شاید واقعا عده‌ای دوست نداشته باشند که دیگران از علایق آنها مطلع شوند یا برای دانستن اطلاعات فردی کنجکاوی بیش از حد نشان بدهند.

  • همه مردم باید نگران حفظ حریم خصوصی خود باشند و به این موضوع اهمیت بدهند.
  • همه شرکت‌های بزرگ فناوری عملکرد مشابه یکدیگر ندارند، اما همه بزرگان فناوری همچون فیس‌بوک، گوگل، مایکروسافت، آمازون و اپل با یک برچسب بزرگ در یک دسته گنجانده می‌شوند.
  • من مردم را تشویق می‌کنم در سطحی عمیق‌تر به این موضوعات فکر کنند. شرکت‌ها، مدل‌ تجاری آنها، نحوه برخورد آنها با کاربران و همه چیز را مورد توجه قرار بدهند. به این موضوع توجه کنند که شرکت‌ها، چه ارزش‌هایی را دنبال می‌کنند.
  • در پاسخ به این سوال که نقض حریم خصوصی تهدیدآمیزتر است یا هوش مصنوعی باید بگویم هر دو می‌توانند در صورت استفاده نادرست تهدیدآمیز باشند.
  • هوش مصنوعی و حریم خصوصی از موضوعات بسیار مهمی است که باید روی هر دوحوزه کار شود.

/دیجیاتو/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول