سهام گیم‌استاپ، حباب بزرگی که جوانان در بورس شکل دادند

مجازیستنوسان قیمت عجیب سهام این شرکت اما ادامه پیدا کرد. در روز پنج‌شنبه، این سهام که در یک نقطه ۴۰ درصد رشد کرده بود، در پایان معاملات روز تا ۴۴ درصد سهام خود را از دست داد.  اما با وجود این افت قیمت نیز، همچنان سهام این شرکت حدود ۹۵۰ درصد باارزش‌تر از سال گذشته است.

این نوسان‌ها آنقدر نگران کننده بود که بورس اوراق بهادار و کاخ سفید نیز اعلام کردند شرایط را به دقت تحت نظر دارند.

اما گیم‌استاپ در این وضعیت تنها نبود و سهام شرکت‌های دیگری مانند AMC، بلکبری و نوکیا نیز وضعیت مشابهی داشتند.

اما دلیل این نوسان شدید قیمت سهام چه بود؟ در ادامه نگاهی به دلایل این اتفاق می‌اندازیم.

دلیل رشد قیمت چه بود؟
ماجرا از انجمنی در ردیت با نام r/WallStreetBets شروع شد که عمدتا متشکل ازافراد جوانی است که به معامله سهام علاقه دارند.

اعضای این انجمن، با هماهنگی در ردیت، سعی در بالابردن قیمت سهام شرکت‌هایی داشتند که وضعیت خوبی در بازار ندارند؛ شرکت‌هایی مانند گیم استاپ، بلکبری، Macy’s و AMC.

در سویه دیگر ماجرا، صندوق‌های پوشش ریسک (Hedge Fundها) و فروشندگان استقراضی (Short-sellerها) قرار دارند که با هجوم خریداران از ریدت، ریسک آنها روی افت سهام این شرکت‌ها، در شرف شکست بود. زیرا خرید قرضی سهام شرکت‌های روبه ورشکستگی از دلالال و فروش آن، یکی از راه‌های کسب سود فروشندگان استقراضی و هج‌فاندهاست که پرتفوی میلیون‌ها نفر را مدیریت می‌کنند.

چرا گیم‌استاپ؟
همان طور که گفتیم، انجمن محبوب WallStreetBets عقیده داشتند که سهام گیم استاپ نباید اینقدر پایین باشد. این ایده رفته رفته جدی شد و به خریداری بالای سهامش انجامید.

اما درک اینکه چرا معامله‌گران به فروش استقراضی سهام گیم استاپ روی آورده‌اند، دشوار نیست. پیش‌بینی‌ها حاکی از زیان این شرکت در سال جاری و سال آینده است. از آنجا که گیمرها دیگر علاقه‌ای به رفتن به بازار و خرید بازی‌های رایانه‌ای از فروشگاه‌های فیزیکی نشان نمی‌دهند، کسب و کار گیم استاپ که تحول فضای مجازی را جدی نگرفته، به شدت افت کرده‌است.

از سویی، گفته می‌شود که برخی از سرمایه‌گذاران این شرکت عقیده دارند که به ویژه در دوران همه گیری کرونا که همه در خانه‌ها گرفتار شده‌اند و به بازی‌های رایانه‌ای روی آورده‌اند، باید بالاتر از اینها باشد.

البته رشد قیمت سهام گیم‌استاپ در آغاز یک دلیل منطقی داشت. این شرکت در روز یازدهم ژانویه اعلام کرد که سه عضو جدید را به هیات مدیره‌اش افزوده که یکی از این اعضا، رایان کوهن، هم‌بنیان‌گذار Chewy بود. پیوستن کوهن به هیات مدیره، این امید را در  سرمایه‌گذاران زنده کرد که او، تجربه دیجیتال را به کسب‌وکار فیزیکی گیم‌استاپ خواهد آورد.

در همان روز اعلام این خبر، ارزش سهام گیم‌استاپ ۱۳ درصد رشد کرد. اما رشد قیمت، به صورت غیرطبیعی ادامه یافت؛ دو روز بعد ۵۷ درصد و سپس ۲۷ درصد رشد کرد. هفته بعد نیز این سهام دو بار رشد ۱۰ درصدی و یک بار رشد ۵۱ درصدی داشت. هفته گذشته نیز قیمت این سهام ۱۸ درصد، ۹۳ درصد و روز پنج‌شنبه گذشته بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافت.

دلیل این رشد هم، همان طور که مشخص است، به بنیه قوی شرکت برنمی‌گردد و ناشی از رفتار هیجانی است که سرمایه‌گذاران انجمن ردیت آن را کلید زدند و فروشندگان استقراضی را مجبور کردند که به منظور جبران زیان خود، سهام بیشتری را خریداری کنند. تا جایی که روز چهارشنبه گذشته، در حالی که هر سه شاخص اصلی بورس در آمریکا افت داشتند، سهام گیم‌استاپ، معاملات را با ۱۳۴ درصد رشد به پایان برساند.

اما به گفته کارشناسان، رشد قیمت گیم استاپ، حباب است؛ زیرا بنیه این شرکت‌ها برای رقابت در بازار، آن‌قدر نیست که این افزایش قیمت را توجیه کند و در زمانی در آینده، این حباب خواهد ترکید.

/آی تی من/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول