ویژگی جدید امنیتی آی‌مسیج

مجازیستسیستم‌عامل iOS 14 ویژگی‌های جدید جالب و مهمی به پیام‌رسان iMessage افزوده است. از جمله برخی گزینه‌های اضافی برای تماس‌های گروهی یا پاسخ‌های درجا و غیره!

ولی بزرگ‌ترین تغییر در این پیام‌رسان که اپل هنوز آن را اعلام رسمی نکرده و هیچ‌گونه اشاره‌ای نداشته است؛ یک سیستم امنیتی جدید به نام «BlastDoor» است که اساسا مانند یک حالت سندباکس (sandbox) عمل کرده و از بخش‌های مختلف سیستم‌عامل iOS در برابر پیام‌های مخرب و آلوده محافظت می‌کند.

این ویژگی‌ جدید اولین بار در پیام‌رسان آی‌مسیج iOS 14 توسط محقق امنیتی به نام Samuel Groß از گوگل Project Zero کشف شده است. همه می‌دانیم که از قبل همه اپلییکیشن‌های iOS دارای یک مد سندباکس پیش‌فرض بودند ولی اکنون BlastDoor یک لایه اضافی برای محافظت از iMessage اضافه کرده است.

کار ویژگی BlastDoor گرفتن پیام‌های دریافتی، باز کردن و پردازش آن‌ها در یک محیط امن و ایزوله است تا اگر کدهای آلوده و مخربی درون یک پیام گنجانده شده است؛ به دیگر بخش‌های سیستم‌عامل iOS یا اپلیکیشن‌های دیگر نفوذ نکند و با آن‌ها هیچ‌گونه ارتباطی برقرار نکند. BlastDoor مانع از آسیب رساندن به سیستم یا اطلاعات کاربر می‌شود.

خنثی کردن بمب‌ها پیش از انفجار

به گفته این محقق امنیتی، در گذشته پیام‌رسان iMessage مورد حملات متعددی قرار گرفته است. این پیام‌رسان در زمینه بررسی پیام‌های دریافتی و اطلاعات ورودی کاربران ضعیف عمل می‌کند و امکان سوءاستفاده و اکسپلویت کدهای آلوده را به هکرها می‌دهد. خرابکاران سایبری به سادگی می‌توانستند با ارسال یک پیام کوتاه یا عکس برای یک کاربر و باز شدن آن روی دستگاه، کل کنترل سیستم را به دست بگیرند.

محقق امنیتی گوگل می‌گوید که اپل در نهایت تصمیم گرفته به نظرات جامعه گوش دهد و یک ویژگی امنیتی شگفت‌انگیز به نام BlastDoor به iMessage در iOS 14 اضافه کند تا امنیت مورد نیاز کاربران تامین شود.

پیش‌بینی می‌شود دیگر پیام‌رسان‌های محبوب دنیا نیز از این ویژگی کپی‌برداری کنند تا دیگر هکرها نتوانند از طریق ارسال متن، عکس، استیکر و گیف به یک دستگاه حمله کنند.

اپل درباره ویژگی BlastDoor اطلاع‌رسانی یا سروصدا نکرده است و در سکوت کامل، این ویژگی را در پس‌زمینه iOS 14 اجرا کند. نیازی هم به شفاف‌سازی درباره آن ندارد؛ چون ویژگی نیست که باید در ارتباط با کاربران یا توسعه‌دهنده‌گان باشد و خارج از حیطه کاری آن‌ها است. کاربر نیازی به هیچ کاری ندارد و BlastDoor به طور خودکار در پس‌زمینه مانع از ورود و باز شدن هرگونه اطلاعات مشکوک به درون iOS 14 می‌شود. دقیقا مانند خنثی کردن هر بمبی پیش از انفجار!

اگر می‌خواهید از این ویژگی در پیام‌رسان iMessage استفاده کنید؛ حتما باید دستگاه خود را به iOS 14 ارتقا داده باشید.

/یک پزشک/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول