شبکه‌های اجتماعی بهترین تب‌سنج های جامعه هستند

مجازیستشصت و ششمین جلسه از سلسله نشست‌های نقدواندیشه با موضوع «سیاست‌ و فضای مجازی» با حضور حسن بیادی، فعال سیاسی و دبیر کل حزب آبادگران جوان و سعید شریعتی، فعال سیاسی و رسانه‌ای و عضو شورای مرکز حزب اتحاد ملت ایران برگزار شد.
سعید شریعتی، فعال سیاسی و رسانه‌ای و عضو شورای مرکز حزب اتحاد ملت ایران در آغاز این نشست درباره محدود سازی شبکه های اجتماعی:
  • شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام همیشه هستند، این تصمیم گیران هستند که برای دسترسی جامعه ایرانی به شبکه های اجتماعی تصمیم می گیرند و باید پاسخ دهند که چرا باید خود را از این فضا محروم کنیم.
  • جامعه به بدن انسان و شبکه های اجتماعی به تب سنج، شبیه هستند، پدیده های ناخوشایندی در جامعه مانند عفونت در بدن انسان وجود دارد و آزار دهنده هستند اما نباید برای رفع این ناخوشایندی ها تب سنج را از بین ببریم.
  • شبکه های اجتماعی بهترین تب سنج های جامعه هستند، سیاست گذاران با رصد شبکه های اجتماعی و اطلاع از جامعه می توانند با سیاست گذاری های درست جامعه را به سمت صحیح هدایت کنند.
  • قوانین باید مبتنی بر قرارداد یک جامعه و تامین کننده منافع مردم باشد.
  •  افراد یک جامعه نسبت به امکانات آن جامعه حق مالکیت دارند،صاحبان سیگنال و امواج رادیویی مردم هستند و نمایندگان مجلس به نمایندگی از صاحبان این سیگنال ها می توانند تصمیم بگیرند که به چه صورت استفاده شود.
  • فضای مجازی، دیتا و سیگنال ملک شخصی نیست و دارایی ملت است و اگر قوانینی برای آن وضع شود که برای فردی حق ویژه قائل باشد مردم از این قانون تمکین نمی کنند.
  • مردم در انتخابات گذشته به ایده گسترش فضای مجازی و افزایش پهنای باند رای بالغ به ۲۵ میلیونی داده اند و این مسیر را انتخاب کرده اند.
  • هم اکنون هم مشکلی برای تعیین تکلیف شبکه های اجتماعی نیست، می توانیم از مردم برای رای به مخالفت یا موافقت با شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام رفراندوم برگزار کنیم و نتایج آن هر چه بود همه تمکین کنند.

    پیام رسان های داخلی باید در یک رقابت با شبکه های اجتماعی خارجی رشد کنند و با محدود کردن و بستن شبکه های اجتماعی خارجی، آنان رشدی نخواهند داشت.
  • رهبری در دیدار اعضای شورای عالی فضای مجازی در سال ۹۶ بر افق این فضا تاکید کردند و اشاره داشتند که در آینده در این فضا مرز و ارز یعنی دو عنصر حاکمیت ملی هر کشور از بین می رود و از هم اکنون باید برای آینده برنامه ریزی کرد.
  • با پیشرفت فضای مجازی حاکمیت ملی بازتعریف می شود و دارایی ها تغییر می کند.
  •  قدرت جدیدی ایجاد شده است، در انتخابات ۸۸،۹۲ و ۹۶ شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک و تلگرام در ایران تاثیر بسیاری داشتند و باعث تحول شدند و در انتخابات ۱۴۰۰ نیز اینستاگرام تاثیرگذار است.
  • جریاناتی از اینکه فضای مجازی و شبکه های اجتماعی قدرت اجتماعی و سیاسی ایجاد می کند نگران هستند و برای محدود کردن آن تلاش می کنند همین طور که در نیمه دوم دهه هفتاد مطبوعات به عنوان پایگاه های اجتماعی سیاسی مطرح و بسته شدند.
  • منافع اقتصادی و رقابت یکی دیگر از دلایل پشت پرده محدود کنندگان فضای مجازی است و با فیلتر شبکه های اجتماعی و استفاده از وی پی ان برای دسترسی به آنها، دیتای داخلی تبدیل به دیتای خارجی شده و هزینه های مردم برای استفاده از این فضا دوبرابر می شود و با این حساب باید بررسی شود این درآمد ها به سود چه افراد و شرکت هایی واریز می شود.
  • افشاگری ها در فضای مجازی باید تبدیل به شفاف سازی شود، البته فضای مجازی شفاف اجازه فساد نمی دهد که کسی بخواهد آن را افشا کند.
  • من شاهد هستم و از طریق گزراش هایی که توسط فعالین مدنی حزب می دهند می دانم که در دورترین نقاط روستاهای سیستان و بلوچستان دخترانی توانسته اند از طریق اینستاگرام برای صنایع دستی سوزن دوزی خود از تمام نقاط کشور مشتری داشته باشند و کسب و کاری برای خود در این حوزه ایجاد کنند.
  •  هم اکنون با حضور شبکه های اجتماعی و فضای مجازی مردم صاحب قدرت شده اند و می توانند نظرات خود را اعلام کنند و تاثیر داشته باشند.
  • ما امروز با شهروند قدرتمند مواجه هستیم و افرادی از این موضوع راضی نیستند.
  • دسترسی به اینترنت حقوق مکتسبه مردم است و به همین راحتی نمی توانیم این حق را از مردم پس بگیریم.
  •  این برخوردها امید و انگیزه را بین جوانان از بین می برد و اگر از بستن و محدود کردن تاکنون فایده ای بردیم از این به بعد هم می بریم و باید با حداکثر آزادی و حداقل ممنوعیت برای مردم دسترسی ایجاد شود و به مردم برای استفاده از این فضا آگاه و آموزش داده شود.
فضای مجازی، مجازی نیست بلکه حقیقی است
حسن بیادی، فعال سیاسی و دبیر کل حزب آبادگران جوان:
  • از برخی از عناوین تعریف درستی در جامعه نشده است، فضای مجازی، واقعا مجازی نیست بلکه حقیقی است و واقعیت دارد.
  • همان طور که نمی توانیم در مقابل جریان آب بایستیم نمی توانیم این فضا را نیز ببندیم اما درست است که این فضا باید قانونمند شود و کسی با قانونمند شدن این فضا مخالف نیست.
  • در ابتدای ورود پدیده های جدید برخوردهای سلبی انجام می شود، در صورتی که با تعیین حدود و مقررات می توانیم استفاده درستی از این پدیده ها داشته باشیم.
  • مشکل فضای مجازی نیز مدیریت جزیره ای و نبود مدیریت یکپارچه است.
  • نمی توانیم تمام اینترنت و جهانی شدن را ببندیم، باید سیاست مداران و برنامه ریزانی که همه را دشمن نمی دانند  بدون برخورد و نگاه چکشی گفت و گو کنند تا به راه حل مناسبی برسیم.
  • نمی توانیم فضای مجازی را از مردم بگیریم، باید مانند سیل که در صورت مهار شدن می تواند به فرصت تبدیل شود از تهدیدهای فضای مجازی فرصت ایجاد کنیم.
  • شبکه های اجتماعی مضررات سیاسی، اجتماعی و خانوادگی نیز دارد و باید با آموزش، تربیت و فرهنگ سازی این مشکلات را کاهش دهیم.
  • با فضای مجازی ما می توانیم جهانی شویم و فضای مجازی ابزار جهانی شدن ما است.
  • پشت موضوع بستن و محدود کردن شبکه های اجتماعی مباحثی دیگر مطرح است و حتی اگر ما گام دوم انقلاب اسلامی که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده است را بررسی کنیم از آن بستن فضای مجازی درنمی آید.
  • یکی از اهداف جهانی سازی مدیریت شیشه ای و شفاف است و متاسفانه در سپهر سیاسی کشور مردم حذف شده اند و ساختارها و سیاست ها باید طوری برنامه ریزی شود که مردم دیده شوند.
  • باید قانون به طور یکسان برای همه اعمال شود و به خواسته ها و نیازهای مردم توجه کنیم.فضای مجازی مشکلات مالی بسیاری از مردم را رفع کرده است و اگر تخلفی هم در این فضا انجام می شود مانند فضای واقعی باید با آن برخورد شود.
/مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول