علت حذف اپلیکیشن دیجی‌کالا از کافه‌بازار مشخص شد

مجازیستروز دوم هفتمین رویداد تخصصی دیجیتال مارکتینگ یا DM Talk شاهد پنل اختصاصی با موضوع چالش‌های کسب‌وکارهای پلتفرمی و مارکت‌پلیس‌ها با حضور امیر پاشا راهبر ارشد بازاریابی دیجی‌کالا، رامین تسوجی راهبر ارشد بازاریابی شیپور، امیرعلی صبور، راهبر ارشد بازاریابی باسلام و هادی مرادی راهبر ارشد بازاریابی تیمچه و لندو بود.

تیمچه، یک پلتفرم تازه تاسیس همه‌چیز فروش است که حدودا ۲ ماه از شروع رسمی فعالیت آن‌ها می‌گذرد. هادی مرادی، راهبر ارشد بازاریابی تیمچه در خصوص راه‌حل این پلتفرم برای مقابله با مشکل عرضه و تقاضا در مارکت‌پلیس تیمچه:

  • بسیاری از کاربرانی که خرید آنلاین دارند به دنبال گزینه دوم بجای دیجی‌کالا هستند و ما با همین شعار که مانند دیجی‌کالا همه چیز می‌فروشیم شروع به جذب تامین‌کننده‌ها و تقاضا کننده‌ها کردیم.
  • کاهش کمیسیون، کوتاه‌کردن بازه‌های تسویه با فروشنده‌ها و برخی مزایای دیگر از جمله مواردی بود که تیمچه سعی کرد با آن‌ها تامین‌کننده‌های دیجی‌کالایی و غیر دیجی‌کالایی را به سمت خود جذب کند.
  • در خصوص برنامه‌های این مارکت‌پلیس برای فعالیت در بازاری که بازیگر اصلی آن دیجی‌کالا است، باید بگویم حدود ۲ هزار فروشگاه اینترنتی دارای نماد الکترونیکی در ایران در حال فعالیت هستند اما سهم ریالی همه آن‌ها غیر از دیجی‌کالا از بازار فروشگاه اینتنرتی کمتر از ۲۰ درصد از کل بازار است. از طرفی تنها ۲ درصد از کل بازار خرده‌فروشی در ایران به‌صورت آنلاین و اینترنتی است و ۹۸ درصد این بازار همچنان به‌صورت آفلاین در حال فعالیت است. این نشان می‌دهد که این بازار بسیار بزرگ است و جای فعالیت زیادی دارد.
  • ۲ ماه از راه‌اندازی رسمی تیمچه می‌گذرد و در حال حاضر فروش روزانه ما از یک میلیارد تومان عبور کرده و روزانه ۳۰ هزار کاربر از تیمچه بازدید می‌کنند.

امیر پاشا، راهبر ارشد بازاریابی دیجی‌کالادر خصوص آمادگی دیجی‌کالا برای مقیاس‌پذیری و افزایش سهم از بازار خرده‌فروشی:‌

  • دیجی‌کالا حدود ۳۸ میلیون کاربر یکتا دارد و در هیچ کجای دنیا نمی‌شود کسب‌وکاری را در بازار پرتلاطمی مانند ایران به این مقیاس رساند.» پاشا ادامه داد: «سهم ۲ درصدی بازار خرده‌فروشی آنلاین در ایران جای رشد بسیار زیادی دارد اما یکی از عواملی که این عدد رشد نمی‌کند مشکلات عرضه و تامین کالا و ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا است.
  • دیجی‌کالا با توسعه ابزار‌های اختصاصی برای شرایط خاص بازار ایران، آمادگی مقیاس‌پذیری و بزرگ شدن را دارد اما امیدوارم که سهم بازار خرده‌فروشی آنلاین به‌صورت کلی افزایش پیدا کند.

رامین تسوجی، راهبر ارشد بازاریابی شیپور در خصوص فرآیند تبدیل شدن شیپور به مارکت‌پلیس:

  • شیپور، پلتفرم نیازمندی‌ها است و نیاز اصلی کاربران در این پلتفرم در درجه اول خرید امن و بعد از آن مساله تحویل و دلیوری بود. پیش از این ارتباط مستقیم خریداران و فروشندگان سنتی باعث شده بود تا بسیاری از کاربران احساس امنیت کافی در فرآیند خرید نداشته باشند و مساله دوم دلیوری بود که پیش از این ارائه آن از طرف پلتفرم وجود نداشت. برای آن که پروسه خرید را کامل کنیم، یک سری از ویژگی‌های مارکت‌‌پلیس‌ها را به پلتفرم نیازمندی‌ها اضافه کردیم. این باعث شد تا خریدار و فروشنده هر دو این حق انتخاب را داشته باشند که به چه طریق معامله خود را انجام دهند.
  • حدودا ۶ ماه است که این قابلیت خرید امن به پلتفرم شیپور اضافه شده و در حال حاضر ۱۸ هزار کسب‌وکار احراز هویت شده در این پلتفرم وجود دارد.

امیرعلی صبور، راهبر ارشد بازاریابی باسلام، با اعلام این که سال گذشته باسلام رشد ۱۲ برابری را تجربه کرده و امسال این میزان رشد به ۱۵ برابر می‌رسد، در خصوص چالش‌های پیش روی باسلام:‌

  • باسلام پلتفرمی است که باقی کسب‌وکار‌ها را به فروشگاه اینترنتی تبدیل می‌کند. شاید چالش اصلی ما است که به کاربران بفهمانیم باسلام با دیگر پلتفرم‌ها فرق می‌کند. کاربر باید بداند این باسلام نیست که از آن محصول می‌خرد، بلکه باسلام پلتفرمی است که کاربر در آن از غرفه‌داران خرید می‌کند.
  • در پاسخ به این سوال که آیا باسلام می‌تواند مقیاس‌پذیر باشد و چه برنامه‌ای برای پس از رشد داردباید بگویم که از آنجایی که باسلام مانند پلتفرمی مثل دیجی‌کالا، بحث انبارداری، لجستیک، تولید محتوا و این‌ها را ندارد، امکان و آمادگی رشد و مقیاس‌پذیری بیشتری دارد. در حال حاضر تمرکز ما روی هوش مصنوعی و حل کردن مشکلات محصول است.

هفتمین رویداد تخصصی دیجیتال مارکتینگ (DM Talk) در دو روز به‌صورت آنلاین برگزار شد و مدیران ارشد بازاریابی شرکت‌های اکالا، اسنپ، ازکی، کافه‌بازار، اسنپ‌فود، فلایتیو، ایران‌تلنت، آچاره، دیجی‌کالا، شیپور و باسلام در آن حضور داشتند.

/پیوست/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول