استفاده ۲۰ میلیون ایرانی از پیام‌رسان‌های داخلی

مجازیست-مسعود بصیری، رئیس سازمان بسیج رسانه کل کشور در مصاحبه با برنامه « تنگه احد» رادیو گفت‌وگو که با موضوع نقش شبکه ملی اطلاعات در امنیت سایبری برگزار شد:

  • شبکه ملی اطلاعات شبکه ای است که در داخل کشور سرورها، دیتا سنترها و در واقع آن سامانه ارتباطی بین کاربران و تولید کنندگان برقرار می شود.
  • همچنان که این شبکه دسترسی به رسانه های خارجی (در معنای ظاهری رسانه) می دهد در داخل کشور قابل کنترل، برنامه ریزی و قابل اعمال حاکمیت است و اینترنتش به صورت داخلی است.
  • اکنون ما شبکه مان فعالیت دارد اما این شبکه متعلق به ما نبوده و کنترلی بر آن نداریم؛ برای شبکه ملی اطلاعات قانونی که تصویب شده و تاکیدات زیادی بر آن وجود دارد این است که ما قدرت اعمال حاکمیت بر آن را باید خودمان داشته باشیم.
  • یک نکته بسیار مهم که وجود دارد این است که با وجود و راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات سرعت اینترنت افزایش یافته و پهنای باند بیشتری نیز می‌توان به کاربران خود داد.
  • اگر منبع این مهم در خارج از کشور اراده کند و بگوید که دیگر از فردا به ما اینترنت نخواهد داد ما دیگر جایگزین موتورجستجوگر همچون گوگل نداریم و این برای ما مشکلات فراوانی ایجاد خواهد کرد.
  • دسترسی به اطلاعات مردم تاکنون وجود داشته و نباید این مسئله را فراموش کرد که ما در انواع و اقسام نرم‌افزار‌های داخلی و خارجی بر روی بستر تلفن همراه نیز اجازه دسترسی داده‌ایم تاکنون چند مورد از این‌ها فاش شده و انتشار یافته است؟
  • برای آزادی مردم خودمان باید دسترسی آن‌ها به فضای مجازی را امن و راحت کنیم، کار ما در بسیج مطالبه است و ما وظیفه اجرایی نداریم اما در همین مباحث اقدامات و برنامه‌های بسیار خوبی را اجرایی کرده‌ایم.
  • ما هنوز نمی‌دانیم که دولت می‌خواهد شبکه ملی اطلاعات را راه‌اندازی کند یا خیر؛ من فکر می‌کنم که مردم با شبکه اجتماعی داخلی مشکلی ندارند بلکه این مسئله بیشتر سیاسی است، چرا که به طور مثال از آپارات هم استفاده می‌کنند و اکنون نیز ۲۰ میلیون نفر در شبکه‌های اجتماعی داخلی عضو هستند.
  • در بحث فضای مجازی عملا اکنون کار از تنگه احد هم گذشته و ما در میدان نبرد با دشمن قرار داریم و باید در همین جا با دشمن مقابله کنیم.

شبکه ملی اطلاعات؛ افزایش کیفیت و کاهش هزینه اینترنتی

حسین نوری خواه، مدرس دانشگاه در مصاحبه با برنامه «تنگه احد» رادیو گفت‌وگو:

  • اساسا شبکه ملی اطلاعات شبکه ای در داخل کشور است که دسترسی به کاربران داده های مختلف به خدمات رسان های مختلف را فراهم می کند که یکی از این دسترسی ها دسترسی به اینترنت است.
  • نکته ای که وجود دارد این است که دسترسی خدمات اساسی مردم بخشی از آن در همین بستر اینترنت داخلی ارائه می‌شود و به همین واسطه می تواند این خدمات امن‌تر، آسان تر، با کیفیت بهتر و ارزان تر ارائه شود؛ اکنون دسترسی به خدمات داخلی نسبت به خدمات بین‌الملل ارزان‌تر ارائه می‌شود.
  • کی از اهداف شبکه ملی اطلاعات در کنار اعمال حاکمیت، سبب افزایش کیفیت و کاهش هزینه خدمات خواهد شد، یک نکته بسیار مهم که وجود دارد این است که در سرورها و پیام رسان‌های خارجی حریم خصوصی مردم در حال نقض است؛ اگر صرفا شبکه در داخل کشور باشد اما سرور در داخل کشور نباشد آن وقت ما نمی‌توانیم از امکانات کامل شبکه ملی اطلاعات استفاده کنیم.
  • اگر ما سرورهای قوی در داخل شبکه ملی اطلاعات داشته باشیم که بتوانند خدمات به کاربران دهد آن موقع اهداف کامل شبکه ملی اطلاعات برطرف خواهد شد.
  • مطابق فتوای مقام معظم رهبری و قوانین کشور، خدماتی که در داخل کشور ارائه می‌شود خدمات رسان ها موظف هستند که حریم خصوصی افراد را رعایت کرده و اجازه ندارند بدون حکم دادگاه و شرایط قانونی وارد حریم خصوصی افراد شوند و این هم تضمینی است که در شبکه ملی اطلاعات می‌توان داد به شرط اینکه خدمات هم داخلی باشد.
  • حریم خصوصی و امنیت اطلاعات از یکدیگر جدا هستند، علت اینکه برخی اوقات با شبکه ملی اطلاعات مخالفت می شود دارای چند علت است که نخستین آن دعواهای سیاسی است که این مسئله بر منافع ملی سایه می‌اندازد و در همین حین برخی تمایل ندارند گذار از شبکه های اجتماعی به خارجی صورت گیرد.
  • بعضا متاسفانه در برخی شبکه های داخلی شاید آن سعه صدر در برابر انتقادات وجود ندارد و این یک نکته منفی است که یک نفر می‌خواهد انتقادی کند به سراغ شبکه های اجتماعی خارجی می‌رود چرا که شاید فکر میکند آن جا راحت تر می‌تواند حرف بزند. هر چقدر ما به این سمت رویم که آزادی های مشروط مورد حمایت قانون و به دور از تهمت و غیره باشد و منتقدین هم مطالب شان را مطرح کنند این مسائل هم کاهش پیدا می‌کند.
  • اکنون یک شرایط گذاری است که این ها را می توان ساماندهی و سازماندهی کرد که از خدمات شبکه ملی اطلاعات در داخل کشور بهره مند شویم و از آسیب‌های کلانی که استفاده نامحدودی که شبکه های اجتماعی خارجی دارند دور شویم.
  • کیفیت خدمات در ایجاد ، حمایت و صیانت از ازادی های مشروع در کنار هم می تواند به گسترش شبکه ملی اطلاعات کمک کرده و مردم باید بتوانند به راحتی از این شبکه استفاده کرده و خدمات خود را دریافت کنند. همچنین، میدان دادن به مردم مهم‌ترین نکته است که این مهم باید در تمام مسائل از اقتصاد تا فضای مجازی وجود داشته باشد.

/رادیو گفت‌وگو/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول