طرح آزمایشی توییتر برای پرچم‌گذاری محتوای گمراه کننده

مجازیستاین طرح آزمایشی که Birdwatch نامگذاری شده است ابتدا در میان گروه کوچکی در آمریکا مورد آزمایش قرار گرفته است. توییتر تأکید کرده است که این سیستم جدید باید در برابر دستکاری‌های شیطنت‌آمیز مقاوم باشد.
شرکت‌هایی مانند توییتر مدام در پی بهتر کردن کنترل خود روی محتوای منتشر شده در پلتفرم هستند. به همین مناسبت توییتر اخیرا در بیانیه‌ای اعلام کرد: می‌دانیم این کار ممکن است در این برهه مشکلات و چالش‌هایی به همراه داشته باشد، اما معتقدیم که به امتحانش می‌ارزد.
توییتر و سایر شبکه‌های اجتماعی بزرگ اخیرا با پست‌هایی حاوی اطلاعات گمراه‌کننده و اشتباه دست و پنجه نرم می‌کنند. اما این طرح آزمایشی به کاربران این امکان را می‌دهد تا توییت‌هایی را که به‌نظر آنها «گمراه‌کننده یا نادرست» هستند، پرچم‌گذاری کنند و سپس شواهد خلاف آن را ارائه دهند و درباره آن با دیگران در یک سایت جداگانه Birdwatch بحث کنند و یادداشت یا پرچم اضافه سپس روی محتوا قرار خواهد گرفت.
توییتر می‌گوید این رویکرد جدید می‌تواند به واکنش سریع آنها در برابر محتوای گمراه‌کننده کمک کند: درصورت توافق نظر از یک مجموعه گسترده و متنوع از عوامل، قصد داریم درنهایت یادداشت‌ها را به‌طور مستقیم در توییت‌ها برای مخاطبان جهانی توییتر قابل مشاهده کنیم.
البته توییتر از چندی پیش چنین برچسب‌هایی را برای محتوای نادرست اضافه می‌کند. برای مثال بسیاری از ادعاهای غلط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری زیر تیغ این برچسب رفت. توییتر همچنین حق حذف توییت و حتی در شرایط حادتر کاربر را برای خود محفوظ دانسته است. درست مانند کاری که با دونالد ترامپ پس از اغتشاشات اخیر واشنگتن در مجلس سنا کرد.
توییتر اما می‌خواهد پا را فراتر بگذارد. «کیث کولمن» نایب‌رئیس توییتر می‌گوید: ما نمی‌خواهیم تلاش‌ها را محدود به شرایطی کنیم که چیزی قوانین ما را نقض می‌کند یا مورد توجه گسترده مردم قرار می‌گیرد.
شرکت‌کنندگان برای دور نگه داشتن روبات‌ها و هکرها و همچنین عدم‌نقض قوانین اخیر علیه حساب توییتر خود، باید شماره تلفن و ایمیل تأیید شده را برای شرکت در آن ارائه دهند. «جو بایدن» رئیس‌جمهور حال حاضر آمریکا در سخنرانی اخیرش در کاخ سفید گفت: ما باید فرهنگی که حقایق را دستکاری می‌کند از میان برداریم.
در دوره اخیر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نقش شبکه‌های اجتماعی بسیار مهم و تعیین‌کننده بود. در جریان اعلام آرای انتخابات حداقل ۱۲ پلتفرم مختلف به‌صورت همزمان حساب‌های مرتبط با ترامپ را بستند تا دنیا شاهد قدرت‌نمایی دیگری از سوی غول‌های فناوری باشد.
توییتر در یک حرکت سریع، حساب کاربری ترامپ را به‌طور دائم بست و فیسبوک هم او را دست‌کم برای بقیه دوره ریاست‌جمهوری‌اش از پلتفرم خود بیرون انداخت. درحالی‌که گوگل و اپل نیز پارلر را که یک بستر مجازی اجتماعی به‌عنوان پناهگاهی برای ترامپ و طرفدارانش قلمداد می‌شد را از فروشگاه‌های خود حذف کردند. در عین حال شرکت‌هایی مانند ردیت، تیک‌تاک، اسنپ‌چت و پینترست نیز پس از حمله گروهی از طرفداران ترامپ به کنگره، محدودیت‌هایی را برای او درنظر گرفته و اعمال کردند.
با نگاهی به گذشته و دوره ریاست‌جمهوری ترامپ و همچنین روند حوادث اخیر، می‌توان گفت آنچه را که شاهد آن هستیم، تقریبا اجتناب‌ناپذیر بوده است. توییتر و سایرین در سیلیکون‌ولی گفته‌اند که تجربه آنها در زمینه مقابله با اطلاعات بد درباره بیماری کووید-۱۹ در روزهای ابتدایی آن، یک درس قدرتمند بوده است.

/همشهری به گزارش بی‌بی‌سی/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول