پیام‌رسان‌های خارجی رایگان کار ما را پیچیده کرده‌اند

مجازیست-مرتضی رحیمی، مدیرعامل پیام‌رسان «سروش پلاس»در گفت‌وگوی زنده خود روی پیام‌رسان سروش پلاس:

  • چگونه تحریم در کنار نابسامانی‌ها در تصمیم‌های مدیریتی در فضای مجازی به توسعه این سرویس‌ها در کشور لطمه زده است.
  • پیام رسان‌های ایرانی تنها کسب و کاری هستند که رقیب خارجیِ باکیفیت و رایگان دارند که همین موضوع به پیچیدگی‌های کار آنها اضافه کرده است.
  • فیلترینگ پیام‌رسان‌های خارجی نه تنها باعث رشد استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی نشده که تنها به رشد کسب‌وکارهای فعال در حوزه فروش VPN در کشور کمک کرده است.
  • کاربران این پیام‌رسان قرار است به قابلیت‌های جدیدی دسترسی داشته باشند، سروش پلاس راه پر فراز و نشیبی در چند سال اخیر طی کرده است.
  • این مشکلات ،مخصوصا در دو سال گذشته به دنبال نابسامانی‌های موجود در تصمیمات کلان مدیریتی در فضای مجازی چون رویکردهای اشتباه فیلترینگ، مشکلات اقتصادی و مسائل مربوط به پاندمی کرونا مزید بر علت بوده که سروش پلاس طی مدت گذشته روزهای سختی را سپری کرد.
  • مسیر رشد یک پیام‌رسان در کشور علاوه بر پیچیدگی‌های فنی با پیچیدگی‌هایی در سطح مدیریت فضای مجازی هم مواجه است، در این زمینه پیچیدگی‌های فنی امری واضح است؛ ما در لبه این ساحت از تکنولوژی در حال فعالیت هستیم. نزدیک به ۳۷ یا ۳۸ تکنولوژی مختلف در کار ما دخیل است که بخاطر تحریم‌ها از دسترسی به بسیاری از آنها محرومیم و دستمان از بسیاری از زیرساخت‌ها کوتاه است.
  • البته تنها این پیچیدگی‌های فنی نیست که کار ما را با چالش مواجه کرده است.در باب پیچیدگی‌های غیر فنی و مربوط به مارکت فناوری ارتباطات و اطلاعات، باید بگویم که پیام‌رسان‌ها در ایران شاید تنها کسب و کاری هستند که با رقبای رایگان خارجی مواجه‌اند، هیچ کسب و کار اینترنتی‌ای اینگونه نیست.
  • کسب‌ وکارهایی اینترنتی در ایران موفق شده‌اند که در یک شرایط ایزوله رشد کنند. یک حالت این ایزولاسیون این بوده که شرکت خارجی بنا به دلایلی به بازار ایران ورود نکرده مانند تحریم گوگل پلی در سال‌های اول تا شکل‌گیری بازارهای ایرانی، یا اپلیکیشن اوبر، تاکسی‌یاب مطرح اینترنتی، یا حتی آمازون به ‌عنوان یک بازار دیجیتال کالا و خدمات در سطح جهان.
  • در حالت دیگر، این شرایط ایزوله در کشور اجازه فعالیت به نمونه‌های کسب‌وکار اینترنتی خارجی نداده است و حالت دیگر این بوده که کشور ما اجازه ورود به آنها نداده است. مانند تمامی خدمات مالی و بانکی، خدمات اپراتوری و … که کاملاً ایزوله از فضای خارجی بوده‌اند و هستند.
  • برخی سرویس‌ها مانند یوتیوب و توییتر هم در شروع کار و زمانی که کاربر چندانی نداشتند، مسدود شده‌اند. بی شک این اتفاقات از دلایل اصلی وجود اپلیکیشن‌های مطرحی است که امروز در ایران وجود دارد.
  • فیلترینگ به هیچ وجه به رشد آنها کمکی نکرده است.عده‌ای اینجا نقد می‌کنند که فیلترینگ به پیام رسان‌ها یاری رسانده در حالی که اینطور نیست؛ در حقیقت این مدل فشل از فیلترینگ، تنها به رونق کسب و کار VPN ها مدد رسانده و بازاری برای آن ها ایجاد کرده است و عده ای از قبل آن در حال تولید ثروت برای خود هستند و نه تنها نفعی به حال ما نداشته است بلکه حواشی رسانه‌ای ایجاد شده حول آن باعث لطماتی به توسعه ی کسب و کار ما شده است.
  • پیام رسان‌های ایرانی تنها کسب و کارهایی هستند که رقیب خارجیِ باکیفیت و رایگان دارند و همین موضوع به پیچیدگی‌های کار آنها اضافه می‌کند.
  • این رقابت برای آنها لذت بخش است و آنها ما با جان و دل پای کار ایستاده‌اند؛ چرا که  و موضوع حائز اهمیت برای آنا رضایت کاربران صبور و وفادارشان است.
  • قبل از سروش پلاس، اولین نسخه پیام‌رسان سروش که صاحب برند آن سازمان صدا و سیما بوده، در سال ۱۳۹۴منتشر شده است. در نهایت با تلاش تیم فنی این پیام‌رسان، سروش توانسته به ادعای رحیمی به بزرگترین پیام‌رسان داخلی کشور تبدیل شود.
  • از سال ۱۳۹۶ در نهایت صدا و سیما به عنوان صاحب برند سروش سرمایه‌گذاری خود روی این پیام‌رسان را متوقف کرد و به دنبال همین اتفاق تیم فنی سروش تصمیم گرفته تا با کمک سرمایه‌گذاری خصوصی راه خود را ادامه و در نتیجه سروش پلاس متولد شده است.
  • بعد از جدایی آنها از صدا وسیما حالا نسل چهارم سروش پلاس در راه‌ است. تغییراتی که در نسخه۴ دیده‌ می‌شود به طور کل حاصل تمام فیدبک‌ها و تجربیاتی است که در این چند سال کسب کرده‌ایم و بازنگری‌های اساسی‌ای است که در کلاینت‌ها صورت گرفته است.
  • نسخه ۴ آزمایشی سروش پلاس در کانال‌های مشخصی در این پیام رسان قرار گرفته تا هر کدام از کاربران که تمایل داشتند با دانلود و نصب آن  تیم فنی این پیام‌رسان را برای یافتن باگ‌های احتمالی کمک کنند.
  • جدا از سروش پلاس فعلی نصب می‌شود؛ اما نسخه‌ اصلی تا بهار سال آینده به صورت به‌روزرسانی از نسخه فعلی در دسترس خواهد بود.
  • در نسخه جدید علاوه بر تلاش برای رونق کسب و کارها و توسعه خدماتی چون کیف پول و . . . روی ارتباطات مردمی بسیار کار شده است. برای مثال، برای بسیاری از نمایندگان مجلس در سروش پلاس (نسبت به دیگر پلتفرم های ایرانی) صفحه‌ای طراحی شده تا از آن طریق نمایندگان با موکلان خود در شهرهای حوزه ی انتخابی شان به راحتی در تماس باشند.
  • علاوه بر بهبود کارآیی، تجربه‌ها‌ی کاربری و طراحی بصری، اتفاق قابل توجهی که در این نسخه شاهد آن هستیم، هوشمند شدن اپلیکیشن و اضافه شدن دستیار صوتی فارسی است که تلاش دارد تا دسترسی کاربر به انبوه خدمات و محتوا را در پلتفرم سروش‌پلاس، تسهیل کند.
  • این دستیار خدمات متعددی از جمله ارسال پیام و تماس با مخاطبان کاربر، ایجاد کانال و گروه، دسترسی به پخش زنده و انواع لندینگهای محتوا را تسهیل می‌کند و خدمات مختلف پلتفرم از جمله پیش‌بینی آب و هوا نیز توسعه یافته است.به گفته او با تکمیل خدمات این دستیار، سال ۱۴۰۰ دستیاری فارسی در سطح دستیارهای مطرح جهانی خواهیم داشت.
  • سروش پلاس هم در کنار پیام‌رسان‌های داخلی دیگر مانند گپ و بله در نسخه چهارم خود به روی خدمات پرداختی تمرکز کرده است.اتفاقات مهم دیگری نیز در حوزه‌ی کیف پول و پرداخت آنلاین، تماس با تلفن همراه و ثابت، هوشمندسازی تبلیغات، خدمات تحلیلی برای کانال دارها و … با در نظر داشتن چشم‌اندازی یک ساله در راه است و امیدواریم از این طریق کاربران مهربان و صبورمان را که وفادارانه در این مسیر سخت و طولانی همواره ما را همراهی کرده‌اند، بیش از پیش راضی و خوشنود ببینیم.
  • تغییر دیگر در نسخه جدید سروش پلاس تغییر در پروتکل ها و توسعه ی سرور متناسب با افزایش سرعت و پایداری سرتاسری سرویس هااست که تیم فنی سروش پلاس امیدوار است در سال ۱۴۰۰یک مهاجرت بزرگ به این زیرساخت داشته باشد. به باور او با این اتفاق  می‌توان از  سروش پلاس به عنوان یک پیام‌رسان در تراز جهانی صحبت کرد.
  • در حالی که سروش پلاس در حال به روز‌رسانی و توسعه زیرساخت‌های خود است؛ اما از پیام رسان سروش که چندی پیش هم آگهی مزایده فروش آن منتشر شد خبری نیست.
  • اما سروش پلاس حالا و بعد از سال‌ها پشت سر گذاشتن روزهای سخت، بیش از ۳ میلیون کاربر فعال دارد و هر ماه ۸۰۰ هزار کاربر جدید دریافت می‌کند.
  • از بین ۸۰۰ کاربری که هر ماه سروش پلاس را نصب می‌کنند،۳۰ درصد کاربر جدید هستند که به آن ۲۱ میلیون نفری که قبلاً سروش پلاس را نصب کرده‌اند اضافه می‌شوند و به این طریق به باور رحیمی سروش پلاس در مسیر رشد تعداد کاربران قرار دارد.
  • تبادل۳ میلیون پیام در دقیقه، ۲/۵ میلیون تماس در روز که ما را تبدیل به سومین اپراتور کشور کرده، عبور ۱۵۰ میلیون دانلود در روز، تجربه‌ پیکِ یک میلیون کاربر در روز که خود این یعنی همگام‌سازی این تعداد کاربر و فعال سازی آنها که کار بسیار پیچیده است، سرویس‌دهی به بیش از نیم میلیون کاربر هم‌زمان که از افتخارات ماست چرا که هنوز هم هیچ سیستم فنی دیگری درکشور چنین توانایی‌ای را ندارد.
  • بر اساس تجربیات شخصی همه ما در سایت‌ها و سامانه‌هایی مانند سازمان سنجش (در هنگام ثبت نام یا دیدن نتایج) و خودروسازان (در هنگام ثبت نام خودرو) و سامانه‌های خرید بلیت جشنواره ها و امثالهم است.
  • حفاظت از اطلاعات شخصی کاربران این پیام‌رسان خط قرمز آنهاست. حجت شرعی فتوای رهبر معظم انقلاب مبنی بر حرمت تعرض به امنیت حریم داخلی مردم مورد دیگری است که تکلیف همه ما را روشن کرده و سرلوحه ی تلاش‌ها و تصمیمات ما در این حوزه است.
  • حفاظت از اطلاعات شخصی کاربران در این پیام‌رسان خط قرمز آنهاست چرا که آرامش و امنیت فضای کسب و کار کانال داران برای آنا اهمیت فراوان دارد و از این رو تمام تلاش خود را برای امانت داری (از لحاظ اخلاقی) و نیز حفظ امینت (از لحاظ فنی) خواهند کرد.

/پیوست/

One comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول