انتقاد «نشان» از «بازار»

مجازیست- حساب کاربری اپلیکیشن مسیریاب نشان در ویرگول نوشت:

سه سال از تولد نقشه و مسیریاب نشان می‌گذرد و در این مدت نشان به پراستفاده‌ترین اپلیکیشن مسیریاب تبدیل شده است. این رشد نتیجه‌ی اعتماد، همراهی و توصیه‌‌های شما است. این شما بودید که دوستان، خانواده و آشنایان خود را به استفاده از نشان تشویق کردید و هیچ بعید نیست که خود شما نیز از همین طریق با نشان آشنا شده باشید.

در نتیجه‌ی همین توصیه‌ها و تبلیغ سینه به سینه شما است که امروز بیش از ۶۰٪ رانندگان اسنپ و تپ‌سی از نشان استفاده می‌کنند. این در حالی است که بودجه‌ی تبلیغاتی نشان بسیار محدود بوده و سعی کرده‌ایم همه‌ی توان خود را صرف افزایش دقت و کارایی نشان کنیم.

مسئله اینجاست که مدتی است تبلیغاتی خاص در یکی از استورهای اندروید ایرانی به شکل چشم‌گیری افزایش پیدا کرده که به شکل حرفه‌ای پیاده‌سازی نشده است. این تبلیغات گاهی حالتی گمراه‌کننده به خود می‌گیرد و نتیجه‌‌ای متفاوت از منظور صریح کاربر را به وی پیشنهاد می‌کند. به کلام ساده، زمانی که دوست شما «نشان» یا «مسیریاب نشان» را برای دانلود جستجو می‌کند، مسیریاب دیگری – با کیفیت و کارایی متفاوت – با استفاده از این روش تبلیغات کاربر را به اشتباه می‌اندازد.

مثل همیشه بهتر دیدیم تا در خصوص این مشکل نیز با شما صحبت کنیم. شکی نیست که توصیه‌ها و تبلیغ‌های شما نشان را در مسیر رشد قرار داده است. پس از خود شما خواهش می‌کنیم در زمان توصیه نشان به دوستان خود تاکید کنید که به نام «نشان» دقت کنند و مراقب تبلیغات گمراه‌کننده باشند.

یک نمونه از تبلیغات گمراه‌کننده در زمان جستجو «نشان»

ذکر این نکته ضروری است که در مدل مرسوم تبلیغات در سایر اپ‌استورها، محصول مورد نظر کاربر یا به عنوان نتیجه‌ی اول ارایه می‌شود و یا در جایگاه دوم اما به صورت بسیار چشم‌گیر و آشکار قرار می‌گیرد. به نحوی که از هر گونه اشتباه و گمراه شدن کاربر جلوگیری شود. در نهایت تبلیغ قرار است کاربر را از گزینه‌های دیگر مطلع کند، نه آن‌که محصول تبلیغ‌شده را به جای محصول اصلی مورد نظر کاربر قرار دهد. در کشورهای دیگر قوانین سخت‌گیرانه‌ای در این حوزه برای حمایت از حقوق کاربران و حفظ سلامت فضای رقابت وجود دارد. اما در کشور ما به دلیل فقدان قوانین شفاف و هم‌چنین برخی کم‌توجهی‌های نهادهای ناظر، این نوع تبلیغات مجال بیشتری برای گمراه‌کردن کاربر پیدا می‌کنند.

نتیجه‌ی جستجو «نشان» در سایر اپ‌استورهای اندروید ایرانی و خارجی

تیم نشان، بدون بودجه تبلیغاتی کلان، به دور از مرکزیت تهران و با اعتماد کاربرانش به پر استفاده‌ترین نقشه و مسیریاب ایران تبدیل شده است. در یک سال اخیر گزارش‌های متعددی از سمت شما دریافت کردیم که با وجود معرفی نشان به دیگران، آن‌ها به اشتباه مسیریاب دیگری را نصب کرده‌اند. دلیل این اشتباه همین شیوه‌های تبلیغاتی گمراه‌کننده است که توسط برخی فروشگاه‌های اندرویدی برای حمایت از محصولات خاص صورت می‌گیرد و حتی به اعتبار نشان نزد برخی از کاربران نیز ضربه زده است.

نظر شما چیست؟‌ از شما خواهش می‌کنیم تا اگر تجربه‌ی مشابهی برای شما یا دوستان‌‌تون رخ داده و یا اگر پیشنهادی دارید که ممکنه به ما در جلوگیری از این مشکل کمک کنه، این‌جا و زیر این یادداشت برامون بنویسید.

۲ comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول