اولین قانون دریافت مالیات تبلیغات دیجیتال از شرکت‌های تکنولوژی تصویب شد

مجازیستاین قانون برای شرکت‌هایی که بیش از ۱۰۰ میلیون دلار درآمد بین‌المللی دارند یک مالیات ۲.۵ درصدی برای پول حاصل از تبلیغات دیجیتال در این ایالت در نظر می‌گیرد؛ این مالیات برای شرکت‌هایی که بیش از ۱۵ میلیارد دلار درآمد دارند تا ۱۰ درصد افزایش می‌یابد و این سطح درآمدی گوگل و فیسبوک را شامل می‌شود. هرچند این قانون توسط فرماندار جمهوری‌خواه مریلند، لری هوگان، وتو شد؛ اما قانون‌گذاران دموکرات این ایالت روز جمعه وتو را لغو کردند.

قانونگذاران می‌گوید که نگرانی درمورد شرکت‌های سیلیکون ولی که قیمت سهامشان در دوران پاندمی سر به فلک کشید افزایش یافته و بسیاری معتقدند که این شرکت‌ها به اندازه‌ای که باید در بحران شریک نیستند. سناتور بیل فرگوسن، از مریلند:

  • شرکت‌های تکنولوژی از داده‌های شهروندان مریلند و تبلیغات هدفمند سود می‌کنند و باید هزینه آن را پرداخت کنند.
  • در زمانی که بودجه مریلند به دلیل شیوع ویروس کوئید-۱۹ تحت تاثیر قرار گرفته است و خانواده‌ها و کسب‌وکار‌ّای مریلند با مشکل مواجه شده‌اند، شرکت‌های تکنولوژی باید سهم خود را پرداخت کنند.

براساس گزارش واشنگتن پست ایالت مریلند انتظار دارد که در سال اول ۲۵۰ میلیون دلار از غول‌های تکنولوژی مالیات دریافت کند. اتحادیه‌های اینترنتی، گروه‌های لابی نماینده گوگل، آمازون، اپل، مایکروسافت و دیگر شرکت‌های تکنولوژی این قانون را «تئاتری سیاسی» نامیده‌ و معتقدند که تبلیغات دیجیتال برای کسب‌وکارهای کوچک حیاطی است. آنها می‌گویند که مالیات در واقع برای کسب و کار‌هایی است که باید هزینه تبلیغات فیسبوک و گوگل را پرداخت کنند.

این گروه لابی کننده در بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند:

  • مریلند حالا افتخار آن را دارد که تنها ایالت با چنین قانون مالیاتی معیوبی باشد، آنهم در یک بحران اقتصاد و در میان پاندمی. حداقل کسب‌وکار‌ها و مشتریان این امید را دارند که دادگاه آخرین نظر را درمورد این موضوع ارائه خواهد کرد.

صنعت تبلیغات نیز مخالف این قانون است. اتحادیه تبلیغات کشورآمریکا نیز در بیانیه‌ای گفت که این اقدام «بازاری بسیار سمی برای تبلیغات دیجیتال ایجاد می‌کند و باید در دادگاه لغو شود.»

تلاش برای دریافت مالیات پس از آن انجام گرفت که شاهد جریان‌هایی مشابه در اروپا بودیم. منتقدان می‌گویند که ساختار مالیاتی اروپا راه‌های فراری دارد که به غول‌های تکنولوژی اجازه می‌دهد مالیاتی بسیار کم پرداخت کنند یا اصلا مالیات ندهند و سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) در حال برسی برنامه‌ای است که مشکل مالیات غول‌های تکنولوژی در اتحادیه اروپا را رفع کند. با این حال فرانسه در سال ۲۰۱۹ قانون خاص خود را برای مالیات ارائه کرد. اقدامی که در واقع مقابله به مثلی برای تعرفه آمریکا روی کالا‌های فرانسوی محسوب می‌شد. ایالات‌های کنتیکت و ایندیانا در آمریکا نیز پیشنهادات مشابهی را در زمینه دریافت مالیات از شرکت‌های تکنولوژی ارائه کردند و نگرانی‌ها درمورد مالیات تازه بر غول‌های تکنولوژی در حال افزایش است.

/پیوست/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول