آموزش فرهنگ استفاده از فضای مجازی برای دانش‌آموزان جدی گرفته نمی‌شود

مجازیست-زهره بالاگبری، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی:

  • در شرایطی که استفاده از فضای مجازی به بحث آموزش هم کشیده شده، لازم است خانواده‌ها نسبت به آموزش نحوه استفاده فرزندانشان از فضای مجازی حساس شوند. البته نهادهایی مثل آموزش و پرورش هم باید درس‌ها و موضوعاتی را در خصوص آموزش فرهنگ استفاده از فضای مجازی و آسیب‌های آن برای دانش‌آموزان در نظر بگیرند.
  • گسترش استفاده از فضای مجازی در اوضاع و احوال کرونایی میزان آسیب‌پذیری دانش‌آموزان را بیشتر کرده، در گذشته خانواده‌ها همین که فرزندشان از خانه خارج نمی‌شد، خیالشان راحت بود که در امان است، اما امروزه فضای مجازی در کنار مزایایی که برای آموزش آنها دارد، در صورت غفلت آسیب‌های جبران ناپذیری را هم می‌تواند برای دانش‌آموزان داشته باشد، لذا باید سطح مراقبت خانواده‌ها برای مصونیت دانش آموزان از آسیب های فضای مجازی بیشتر شود.
  • خانواده‌ها باید از راه غیرمستقیم و با نرمی و مهربانی قوانین را بگونه ای آموزش دهند که هم استقلال مورد نیاز را به دانش آموزان به ویژه نوجوانان بدهند و هم نسبت به خطوط قرمز و قوانین قاطع باشند، دانش آموزانی که تکنیک‌ها و شیوه استفاده از فضای مجازی را حتی بیشتر از والدین خود می دانند نیاز به آموزش و نظارت دارند، چون اگر آموزش نبینند و آگاه نشوند، نخواهند توانست در برابر آسیب‌های فضای مجازی از خود مراقبت کنند.
  • محدود کردن دسترسی دانش آموزان به محتواهای نامناسب از سوی خانواده‌ها، اهمیت زیادی دارد و در شرایط کنونی که دانش‌آموزان به بهانه درس و آموزش بیشتر در فضای مجازی فعالیت می‌کنند، لازم است خانواده ها دقت کنند که تنها برنامه‌های تایید شده آموزشی در تلفن‌های همراه و تبلت‌های مورد استفاده دانش آموزان نصب باشد.
  • پیام رسان‌های خارجی امنیت لازم را ندارند، لذا توصیه می شود خانواده ها از نصب این نوع پیام رسان ها در تلفن‌ همراه در دسترس دانش آموزان صرف نظر کنند.
  • از خانواده‌ها می خواهم تا به دانش آموزان اجازه نصب فیلترشکن را ندهند، زیرا سطح دسترسی به محتوای نامناسب و غیراخلاقی برای آنان افزایش می‌یابد که آسیب‌های روانی بسیاری را در پی دارد.
  • خانواده ها باید گاهی به صورت نامحسوس و بدون اینکه دانش آموز متوجه شود، سابقه مرورگر و فعالیت های او در فضای مجازی را کنترل کنند.
  • افت تحصیلی، بلوغ زودرس، پرخاشگری، اضطراب و افسردگی از جمله آسیب‌های حضور بیش از حد دانش آموزان در فضای مجازی است که این آسیب‌ها می‌تواند در فرآیند یادگیری و رشد دانش‌آموزان اختلال ایجاد کند، جدا از آسیب های روانی فضای مجازی که می‌تواند مشکلات زیادی را برای دانش‌آموزان بوجود بیاورد، آگاهی نسبت به جرایم و سوء استفاده‌ افراد سودجو که بیشتر نوجوانان را به دلیل بی‌تجربگی آن‌ها مورد هدف قرار می‌دهند نیز برای دانش آموزان لازم است.

/ایسنا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول