حمایت از اولویتهای پژوهشی مورد نیاز حاکمیت و صنعت بازی
مجازیست-جواد راستی، مدیر مرکز نوآوری صنایع سرگرمی اصفهان در نشست خبری که با حضور معاون پژوهش بنیاد ملی بازیهای رایانهای برگزار شد:
- کنفرانس بینالمللی «بازیهای رایانهای؛ فرصتها و چالشها» که ششمین دوره آن طی روزهای ۳۰ بهمن و اول اسفند به میزبانی دانشگاه اصفهان و به دلیل شرایط کرونایی به صورت آنلاین برگزار میشود، برای اولین بار در سال ۱۳۹۴ با همراهی بنیاد ملی بازیهای رایانهای آغاز شد و در سال ۱۳۹۹ این همکاری به طور جدیتری ادامه پیدا کرد.
- دانشگاه اصفهان در رویداد جایزه بازیهای جدی ۱۳۹۹ یکی از همکاران بنیاد در برگزاری بخش هکاتون بود. در ادامه نیز بنیاد در تعاملی متقابل در برگزاری ششمین دوره کنفرانس بینالمللی بازیهای رایانهای؛ فرصتها و چالشها با ما همکاری نزدیکی انجام داد. کاری که در دانشگاه اصفهان در حوزههای آموزش، پژوهش و کارآفرینی مرتبط با بازیهای دیجیتال در حال انجام است، همپوشانی کاملی با کارکردها و وظایف بنیاد دارد. بنیاد ملی بازیهای رایانهای بنا بر رسالتی که بر عهده دارد حمایت از این سه حوزه مهم را در برنامهریزیهای کاری خود دارد.
- امسال تجربه جدیدی را در برگزاری آنلاین این رویداد سپری میکنیم و رویکرد ویژهای در نوع مقالات پذیرش شده و تنوع مهمانان دنبال کردهایم. یکی از ویژگیهای ششمین دوره این کنفرانس تنوع داورها از میان اساتید رشتههای مختلفی چون حقوق، مهندسی پزشکی، روانشناسی، جامعه شناسی، هنر و … بود.
- از میان ۱۳۰ مقاله ارسال شده به دبیرخانه این کنفرانس ۸۵ مقاله در حوزههای مختلف پذیرش شد، معاونت پژوهش بنیاد ملی بازیهای رایانهای در ششمین کنفرانس «بازیهای رایانهای؛ فرصتها و چالشها» از مقالات برتر در حوزه اکوسیستم بازیهای دیجیتال ایران و مقالات در حوزه بازیهای کاربردی با اعطای جایزه نقدی و معرفی بازیپژوهان برتر کنفرانس جهت انجام تحقیقات کاربردی به ساختار حمایتی همگرا حمایت میکند.
- تأسیس آزمایشگاه سرگرمیهای جدی با هدف ساخت بازیها و سرگرمیهایی که به اهداف آموزشی، درمانی، ورزشی و… میپردازند از جمله اتفاقاتی است که با تأسیس این مرکز شکل گرفت و تاکنون ۴۰۰ پروژه که مورد استفاده کلینیکهای درمانی – پزشکی و مراکز ورزشی است در این آزمایشگاه طراحی شده است.
حامد نصیری، معاون پژوهش بنیاد ملی بازیهای رایانهای:
- بازی به عنوان هنر هشتم به عنوان صنعتی که تمام ویژگیهای رشتههای هنری را دارد، است و امروز بازی بخاطر ویژگیهای تعاملی آن، موضوع مهمی است. آمار ۳۲ میلیون بازیکن ایرانی که به طور متوسط روزانه ۹۳ دقیقه بازی میکنند، نشان میدهد که ما امروز با یک رسانه جدی و اثرگذار بخاطر ماهیت نعاملی آن مواجه هستیم.
- یکی از بین رشتهای ترین موضوعات بحث مطالعات بازی است که در تعامل با رشتههای مختلف هنری، روانشناسی، جامعه شناسی، پزشکی است و امروز این باور غلط که بازی، بازیچه کودکان است، شکسته شده است.
- فعالیتهای پژوهشی بنیاد با هدف شکلدهی به این اکوسیستم و تقویت آن انجام میشود. تمرکز روی بازیهای جدی و کارکردهای آن در حوزههای مختلف آموزش، درمان و … هوشمندسازی اکوسیستم بازیهای دیجیتال با تهیه و انتشار گزارشهای آماری و تحلیلی و تقویت مبانی نظری در حوزه بازی از جمله مأموریتهای مهم معاونت پژوهش بنیاد است.
- یکی از مأموریتهای اصلی معاونت پژوهش بنیاد در سال ۱۳۹۹ حمایت از برگزاری ششمین دوره کنفرانس اصفهان بود که به طور خاص با مأموریتهای بنیاد در خصوص تجاریسازی و کاربردی سازی تحقیقات دانشگاه در حوزه صنعت و به شکل خاص حوزه «کودکان و بازیهای دیجیتال» همخوانی دارد.
- رویکرد معاونت پژوهش بنیاد در حمایت از کنفرانس اصفهان با سه هدف شکلدهی به تحقیقات حوزه کودک در بازیها، حمایت از تحقیقات کاربردی در حوزه بازیها و اتصال محققان پژوهشهای کاربردی و کلیدی به ساختار حمایتی همگرا در بنیاد ملی بازیهای رایانهای انجام شده است.
- هدف ما از همکاری با دانشگاه اصفهان کاربرد پذیرتر کردن تحقیقات کنفرانس است که تا حد امکان بتوانیم پژوهشگران فعال در این حوزه در دانشگاهها روی موضوعات اصلی و مورد توجه در صنعت بازی کار کنند. برای ما بسیار مهم است که روی اولویتهای پژوهشی مورد نیاز حاکمیت و صنعت است و فکر میکنیم در دانشگاهها میتوان برای آنها راهحلهایی پیدا کرد، متمرکز شویم. از این جهت حمایت از رویدادهایی چون کنفرانس اصفهان از اولویتهای ما در بنیاد ملی بازیهای رایانهای است.
ششمین دوره کنفرانس بینالمللی «بازیهای رایانهای؛ فرصتها و چالشها» با نگاهی ویژه به پژوهشهای مرتبط با بازیهای دیجیتال؛ از کودکی تا سالمندی در روزهای ۳۰ بهمن و ۱ اسفند به صورت آنلاین برگزار میشود و با پخش زنده از پلتفرم آپارات برای علاقهمندان قابل پیگیری است.
/بنیاد ملی بازیها رایانهای/