نقض آشکار حقوق کودکان در فضای مجازی

مجازیستطی چند دهه اخیر، حرفه مدلینگ در بسیاری از کشورهای غربی به عنوان صنعتی پول ساز مطرح شده و قواعد و اصول آن مرتبط با فرهنگ عمومی جامعه است تا با اکتفا به این موارد هنجارهای موجود تبدیل به ناهنجاری و ضدارزش نشوند یکی از موارد قابل توجه در این خصوص عدم استفاده از کودکان در تبلیغات بدون توجه به حقوق مادی و معنوی آنهاست.

اما متاسفانه این مساله نیز در کشور ما با تقلید کورکورانه مورد سوء استفاده برخی از افراد سودجو قرار گرفته است و برخی از خانواده ها از کودکان و بعضا نوجوانان خود در این حوزه سرمایه گذاری می کنند مساله ای که با نبود ساختارهای مناسب و عدم انطباق با موازین ایرانی و اسلامی به یکی از آسیب پذیرترین موارد در خانواده ها و به تبع آن جامعه مبدل شده است.

مدلینگ در همه جای جهان تعاریف خاص خود را داشته و به شاخه های مختلفی تقسیم می شود. مدل یا مانکن به فرد با افرادی گفته می شود که به وسیله هنر و ویژگیهای فردی خود محصول کالا ، خدمات و یا اطلاعاتی را به بهترین نحو به مخاطب ارائه می‌کنند و سبب ثبت بهتر نام آن محصول در ذهن مخاطب می شوند اما حالا با ظهور اینترنت و حضور مداوم اپلیکیشن های مختلف در نهاد خانواده، نه تنها تعاملات بلکه سبک زندگی افراد نیز تحت تاثیر قرار گرفته و اینستاگرام محملی برای معرفی کالاها و خدمات مختلفی شده است که هیچ کدام از آنها ضرورت خاصی ندارد و تنها به مصرف گرایی دامن می زنند.

مدتهاست تب مدلینگ به کودکان رسیده است و بچه‌ها تبدیل به ابزاری برای کسب درآمد و گاهی فخر فروشی شده‌اند. کودکان معصومی که به جای حرکات کودکانه چیز‌هایی را تبلیغ می‌کنند که سنخیتی با دنیای بچگانه انها ندارد این در حالی است که حتی قوانین بین‌المللی نیز ثبت چنین تصاویری از کودکان را ممنوع کرده، اما اینکه در ایران والدین با کدام مجوز به بهانه مدل هر عکسی را از کودکان می‌گیرند و در فضای مجازی منتشر می‌کنند، جای سوال است.

دیدن عکس‌های این کودکان بیشتر ذهن را به سمت تصاویر خارج از عرف می‌برد. عکس‌های کودکان که با پوشش‌های نامتعارف و ژست‌های غیر متعارف‌تر، که چیز خوبی را القا نمی‌کنند و حس خوبی را برنمی‌انگیزد. ژست‌های آن‌ها نیز یک پز معمول، معقول و مقبول نیست و با دنیای قشنگ کودکانه شأن زمین تا آسمان فاصله دارد.

زهرا افکاری، درمانگر کودک و نوجوان:

  • زمانی که خودمان به عنوان والدین حریم کودکانمان را رعایت نمی‌کنیم چطور انتظار داریم دیگران حریم شخصی کودکان را رعایت کنند ویا اینکه در آینده به حریم شخصی دیگران احترام بگذارند و مطالبه‌گر این حقشان باشند.
  • بسیاری از والدینی که در اینستاگرام و فضای مجازی عکس‌های کودکانشان را پخش می‌کنند ممکن است از برخی مسائل آگاهی نداشته باشند. هنگامی که عموم این عکس را مشاهده کنند، روی آینده کودک تأثیر می‌گذارد. تا زمانی که کودکان ما قدرت تصمیم‌گیری ندارند.
  • عکس از پوشک کردن، حمام کردن، عکس در استخر و … تصاویری خصوصی است و انتشار آن‌ها به هیچ وجه درست نیست. برخی از والدین برای افزایش دنبال کننده یا مسائل مادی عکس فرزندانشان را پخش می‌کنند و این امر رسماً استفاده از کودک است و در آینده می‌تواند عواقب بدی مانند خجالت زدگی کودک شود.
  • این عکس‌ها و چنین ژست‌هایی عملاً سوءاستفاده جنسی از کودکان است، چون به روح، روان و آینده کودک آسیب می‌زند، دلیل آسیب روحی این اقدام نیز آن است که در پی این اقدام کودکان آگاهی‌هایی را که برای سنشان زود است به دست می‌آورند و این مسائل موجب بلوغ زودرس کودکان می‌شود.
  • سوءاستفاده جنسی از کودکان لزوماً شامل رابطه جنسی نیست و این ژست‌های جنسی نیز به دلیل آسیب‌زا بودن، سوءاستفاده محسوب می‌شود، این مسائل ممکن است موجب انحراف جنسی در کودکان شود و وی را در مسیر غلطی هدایت کند. این موضوع برای آینده کودک و تشکیل هویت جنسی وی بسیار زود و خطرناک است.

شهرت کاذبی که در اثر انتشار عکسهای مدلینگ کودکان در فضای مجازی در کودکان ایجاد می‌شود اعتماد به نفس کاذبی را به آنها القا می‌کند که در دوران بلوغ برای آنها مشکل ساز است زیرا به مرور زمان وبا تغییرات فیزیکی دیگر آن مقبولیت را نداشته و دچار افسردگی می شوند ای کاش نهادهای قانون‌گذار و فعالان عرصه حقوق خانواده در این خصوص تصمیماتی را اتخاذ کنند تا حقوق افراد این گروه سنی که امانتی در خانواده هستند، به صورت آشکار نقض نشود.

/وقایع اتفاقیه/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول