ترس مردم از شبکه ملی اطلاعات به دلیل تبلیغات اشتباه است

مجازیست-محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

  • ترس مردم از «شبکه ملی اطلاعات» به علت تبلیغات اشتباه از این موضوع است. او در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد اعلام کرد که اینترنت ملی یک کلمه جعلی بوده و وجود ندارد.
  • امکان درست کردن یک شبکه ملی وجود ندارد. ما در شبکه ملی اطلاعات دنبال قطع ارتباط با دنیا نیستیم. ما دنبال بازار منطقه‌ای هستیم. اگر ایده هر کسی در کشور این باشد که چیزی به اسم «اینترنت ملی» ساخته شود اصلا از نظر فنی امکان‌پذیر نیست. هیچ‌گاه یک اندیشکده با ظرفیت ۸۰ میلیون فکر از یک اندیشکده با ظرفیت ۸ میلیارد فکر برتر  نیست و کسی که دنبال این برود، خیانت است. مسوولی می‌آید  و می‌گوید فلان جرم انجام شده و اگر شبکه ملی اطلاعات بود می‌توانستیم از آن جلوگیری کنیم. خب این سیگنال بدی به مردم می‌دهد که قرار است مردم کنترل شوند.
  • مسدود کردن وی‌پی‌ان‌ها ممکن نیست و در برخی از شرایط آن‌ها ابزاری برای خنثی‌سازی تحریم‌ها هستند.
  • افرادی که وی‌پی‌ان می‌فروشند، حساب بانکی روشنی دارند و با گردش مالی چند صد میلیاردی در حال فعالیت هستند و هیچ‌گاه با برخوردی مواجه نمی‌شوند.
  • حوزه مسوولیت وزیر ارتباطات وی‌پی‌ان‌ها و فیلترینگ نیست که درباره‌اش گزارشی بدهد. امروز به محض اینکه تصویری در شبکه‌های اجتماعی که آزاردهنده یا توهین‌آمیز است، منتشر می‌شود و احساسات عمومی را جریحه‌دار می‌کند به سرعت و شاید ظرف ۲۴ ساعت اعلام می‌شود که فرد مقصر در این موضوع دستگیر شده است. وضعیت طوری شده که وی‌پی‌ان به راحتی فروخته می‌شود و شماره حساب داخلی داده می‌شود و تراکنش‌ها هم مشخص است و ما هم گزارش می‌دهیم. اما برخوردی نمی‌شود. یک نظام ساماندهی شده‌ای در پشت فروش وی‌پی‌ان هست. ما اطلاع دادیم افرادی که اقدام به فروش فیلترشکن می‌کنند بنا بر همین فرآیندهای پایش عادی مشخص هستند.
  • قبل از انتخابات حرکاتی برای محدودسازی شبکه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد.
  • در اسفند ۹۱ کمیسیون امنیت مرکز ملی فضای مجازی مصوبه‌ای را ابلاغ کرد که طی آن تمام فیلترشکن‌ها باید مسدود می‌شدند. در انتخابات ۹۴ مباحثی پیرامون وایبر صورت گرفت. در سال ۹۶ فشار زیادی برای فیلترینگ تلگرام صورت گرفت که موفق نبود. در انتخابات ۹۸ نسخه‌های فارسی تلگرام مسدود شدند.
  • برخی گروه‌های سیاسی، دستگاه‌هایی که در حوزه امنیت مسوولیت دارند، اعتقاد دارند که شبکه‌های اجتماعی می‌توانند موجب بحران شوند و چون مدیریت بحران را مشکل می‌دانند، راهکار مسدود‌سازی را پیشنهاد می‌دهند.
  • البته من مسوول فیلترینگ نیستم؛ اما تا جایی که می‌دانم با توجه به شرایط اقتصادی اینستاگرام فیلتر نمی‌شود.
  • با تکنولوژی ۵G FWA به مقابله با انحصار سیم مسی اقدام کرده‌اند.رونمایی اپراتورها از سایت‌ عمومی ۵G از دلایلی است که مخابرات باید دست از سیاست‌های غلط خود بردارد و در رقابت به درستی شرکت کند. ا
  • اینکه هر جایی مخابرات حرکت کند، فناوری توسعه می‌یابد و هر جا کاری نکند، توسعه متوقف می‌شود، به معنی انحصار ذاتی آن است. ایجاد یک شبکه شبیه شبکه مخابرات و رفع انحصار آن کار ساده‌ای نیست اما نشدنی هم نیست. یکی از راه‌ها میدان دادن به ۵G FWA است که به آن فکر می‌کنیم و بر همین اساس هم حرکت می‌کنیم.
  • مخابرات نباید تعرفه‌ها را به مردم تحمیل کند. همگرایی خدمات ارتباطی ثابت و موبایل مسیر سرمایه‌گذاری آینده است و تصمیمی است که باید بگیرد. البته در برنامه استراتژی شرکت مخابرات ایران هم این موضوع تصویب شده اما هنوز اجرایی نشده است و نمی‌توانیم تعرفه‌ها را به مردم تحمیل کنیم.  نباید هزینه‌های توسعه و سو مدیریت را از جیب مردم برداشت.
  • در حوزه ارتباطات بین شهری درون استانی در پنج استان اپراتور ایرانیان‌نت پهنای باند B2B ارایه می‌کند و انحصار مخابرات در این پنج استان شکسته شده است. در حوزه B2B درون شهری هم در تهران طبق مذاکرات بپروانه‌ای به شهرداری می‌دهیم که به عنوان اپراتور B2B وارد شود و ظرفیت ایجاد کند. با دریافت پروانه باید حدود ۷۰ مرکز مخابراتی ایجاد کند و شرکت‌ها بتوانند استفاده از ظرفیت مکانی شهرداری را برای توسعه زیرساخت‌ها داشته باشند. آن بخشی از شبکه که در لایه دسترسی در انحصار شبکه سیم مسی مخابرات است با استفاده از Smart Cell و ۵G FWA پوشش خواهیم داد.
  • در حوزه سلامت الکترونیک کارها خوب پیش رفته اما در حوزه سلامت دیجیتال خوب پیش نرفتیم و اجازه ورود تستارتاپ‌ها را نمی‌دادند. با امضای تفاهم‌نامه‌ای با سعید نمکی، وزیربهداشت مقرر شده نهاد تنظیم مقررات سلامت دیجیتال در کشور با ریاست وزیر بهداشت، عضویت نهادهای مرتبط و نمایندگان بخش خصوصی مشابه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات شکل بگیرد که اقدامی در راستای سیاست‌گذاری حوزه سلامت دیجیتال است.
  • اینترنت اشیا سه سال پیش در حد ایده بود و امروز به کسب و کار تبدیل شده و در مسیر رشد هستند. مرحله بعد سیاست‌گذاری است و برای اینکه به کاربردهای اتقتصاد دیجیتال تبدیل شوند، چند حوزه را هدف‌گذاری کردیم. باید کاربردها در داخل کشور به کسب و کار تبدیل شوند و کسب و کارهای مرتبط با حوزه فناوری اطلاعات در کاربردهای اقتصاد دیجیتال شکل گرفته است. در همین راستا، شرکت‌های متعددی در حوزه اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و شبکه‌های ارتباطی اینترنت اشیا کار کرده‌ند.
  • میترینگ دیجیتال در کشور باتوجه به هزینه انرژی در کشور اقتصادی نیست و به همین دلیل هم وزارت نیرو پیگیر آن نیست که اینترنت اشیا را در اندازه‌گیری‌های دیجیتال اجرایی کند. البته جزو برنامه‌های آنها هست اما عملیاتی نشده است.

/ آی تی ایران/

۲ comments

  • امیر

    ترس مردم از نام “شبکه ملی اطلاعات” صرفا بدلیل تبلیغات سوء نیست بلکه تجربه مردم از نحوه ۴۰+ سال زمامداری جمهوری اسلامی است. تجربه نشان داده است در نگاه اول روی خوش اتفاقات و رویدادها را به مردم نشان می دهند ولی در پیاده سازی و بعد آن آنچنان مزه زهر را به کام ملت می چشانند که مردم دیگر از ریسمان سیاه و سفید هم می ترسند.
    در موارد دیگر هم باز جای خدمات خدمات جمهوری اسلامی آشکار است برای مثال انحصارهایی که به مخابرات داده شده است. نتیجه آن جایگاه ایران در سرعت اینترنت ثابت است. نتیجه آن روند ارایه FTTH و VDSL است که صدای کاربران را درآورده است. همچنین نتایج این انحصارها در ارایه خدمات دیگر در کشور نظیر اجرای نسخه نویسی الکترونیک شاهد هستیم که باز مشکل سرعت اینترنت پابرجاست. حتی در خدمات وود استریم داخلی هم شاهد تجربه تاسف بار کاربران هستیم که نتیجه سرعت/کیفیت اینترنت کاربران است.

  • ممنون از مطلبتون

پاسخ دادن به امیر لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول