حکمرانی سایبری یکی از مهمترین موضوعات پیش روی حوزه ICT است

مجازیست-وحید یزدانیان، رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در نمایشگاه جشنواره فناوری اطلاعات ایران (ایران ایتکس):
  •   نقشه راه در موفقیت کسب و کارهای حوزه ICT ضروری است و تا زمانیکه نقشه راه مشخصی در منظومه کسب و کار در حوزه ICT کشور شکل نگرفته باشد، این کسب و کارها پس از مدتی آسیب دیده و از بین می روند.
  • تا ۱۰ سال آینده اتفاقاتی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات رخ می دهد که فضای ICT کشور را تغییر خواهد داد و مدل های فعلی کسب و کار کاملاً دچار تغییر خواهد شد، لذا می بایست رویکردهایی پیش دستانه، چابک و انعطاف پذیر داشته باشیم، به عنوان مثال بحث سرویس های جهانی رایگان دسترسی به اینترنت، اینترنت ماهواره ای و یا پهباد که این موارد عملا دسترسی عام به اینترنت را مطرح می کنند، از کنترل دولت ها خارج شده و درگاه ها ی رسمی مفهوم خود را از دست می دهند.
  • موضع مهم دیگر که کسب و کارها باید بدانند این است که مدل های فعلی کسب درآمد کاملا دچار تغییر خواهد شد. به عنوان مثال وقتی مکالمه رایگان فراهم شود سبد درآمدی اپراتورها و کسب و کارهایی که با آنها در ارتباط هستند دچار تغییر خواهد شد. پهبادها با قیمت های بسیار نازل شروع به ارائه خدمات با جنبه های جدید و قابلیت های بیشتر خواهند نمود که چالش امنیتی و درآمدی خواهند داشت.
  • ما تنها برای پلیس و نیروهای امنیتی و نظامی به این مسئله نگاه کرده ایم اما قطعا محدود به این حوزه ها نخواهد بود. موضع دیگر خودروها می باشند. خودرو روند الکتریکی و بعد هوشمند و بعد خودران را طی می کند و این خودروها بر درآمدها و کسب و کارهایی که مرتبط با آن می باشند اثر گذاشته و این درآمد کم و کمتر خواهد شد. بحث دیگر استفاده از هوش مصنوعی و رباتیک است. از سال ۲۰۱۸ تا پیشبینی سال ۲۰۲۲ ، استفاده از هوش مصنوعی در حوزه های مختلف رشد بسیار چشمگیری دارد. ما در صحبت هایی که در حوزه ICT مطرح می شود هنوز در موضوع شفافیت و آزادی داده ها گرفتار هستیم. در حال حاضر در جهان بحث مالکیت بر داده ها مطرح است و برای داده ها، سرویس و سبد درآمدی تعریف می شود.
  • مهم‌ترین چالشی که ما الان با آن مواجه هستیم تنوع طرز تلقی‌های ما به حکمرانی سایبری است. که در تصمیم‌گیری‌های دوگانه خود را نشان می دهند. در یک مقطعی تمرکزمان را روی توسعه زیرساخت ها و در زمان دیگر تمرکز را بر روی توسعه کاربردها می گذاریم.
  • با توجه به تفاوت رویکردها در فضای ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور دوگانه توسعه زیرساخت و توسعه کاربرد داشته ایم. البته گاهی ممکن است نشانه پویایی باشد ولی در برخی موارد نشانه سردرگمی است. ما نمی‌تونیم کاربرد را تعطیل کنیم و فقط توسعه زیرساخت داشته باشیم و همینطور برعکس. این دو باید به صوت همزمان توسعه یابند.
  • پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات حدود ماه های اخیر مطالعه بر روی موضوع حکمرانی سایبری را به صورت جدی تر شروع کرده است. در زمینه حکمرانی سایبری چالش های توسعه منابع انسانی نیز به صورت جدی وجود دارد. چرا که ابتدا باید برای موضوعات جدی تصمیم بگیریم و تکلیف خودمان را با مفاهیم جدی مثل حوزه حکمرانی سایبری روشن کنیم در غیر این صورت تصمیمات جزئی در فعالیت‌های ما تاثیر چندانی نخواهند داشت.

/روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول