گوگل پیش از همه‌گیری کرونا درمورد این ویروس چه می‌دانست؟

مجازیستآیا ویروس کرونا پیش از پاندمی کوئید-۱۹ هم شناخته شده بود؟ تنها راه برای برآورد شهرت کلمات پرسش از گوگل است. شما می‌توانید با استفاده از ابزار Ngram Viewer نموداری را مشاهده کنید که نشان می‌دهد عبارت‌ها تا چه حدی بین سال‌های ۱۸۰۰ تا ۲۰۱۹ در محتوای نوشتاری استفاده شده‌اند. این ابزار نوشته‌هایی که در گوگل اسکن یا آرشیو شده‌اند از جمله ۸ میلیون کتاب را بررسی می‌کند.

نمودار‌های منتشر شده در پایین نتایج جستجوی ویروس کرونا و دو عبارت مرتبط با آن را نشان می‌دهد. در این بررسی عبارت «COVID» بیماری‌ای که پیش از سال ۲۰۱۹ وجود نداشت و «SARS» که مخفف سندروم حاد تنفسی است و می‌تواند به بیماری و ویروس آن اشاره کند (و اکنون SARS-CoV-1) مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

دو تاریخ مهم در این بازه تاریخی وجود دارد.

شیوع سارس (SARS): ۲۰۰۳

عبارت‌های «coronavirus» (ویروس کرونا) و «coronaviruses» (ویروس‌های کرونا) در سال ۲۰۰۲ در پایگاه داده گوگل نقش پررنگ تری پیدا کردند و این مسئله به ظهور یکباره «SARS» (سارس) مربوط می‌شود. همانطور که انتظار می‌رفت عبارت «COVID» پیش از این تاریخ وجود نداشته است.

عبارت «SARS» در سال ۲۰۰۳ و در جریان انتشار این ویروس از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ بیشترین کاربرد خود را داشت. پس از کاهش مداوم استفاده از این عبارت باردیگر در سال ۲۰۱۳ این عبارت توجه مردم را به خود جلب کرد و این موضوع می‌تواند به دهمین سالگرد شیوع این بیماری مربوط باشد.

کشف ویروس کرونا: ۱۹۶۵

اگر در جستجوی خود عبارت «SARS» را در نظر بگیرید، دیگر عبارت‌های «coronavirus» و «coronaviruses» به چشم نمی‌آیند. اما در نموداری که SARS از آن حذف شده مشخص است که این کلمات با زمان کشف ویروس کرونا ارتباط مستقیم دارند.

در سال ۱۹۶۰ دیوید تایرل یک جرم ناشناخته یا همان شاخه B814 را که باعث یک نوع سرما خوردگی می‌شد از دیگر جرم‌ها تفکیک کرد و این کشف در مجله پزشکی بریتانیا در سال ۱۹۶۵ عنوان شد. تایرل نمونه‌ای را برای جون آلمیدا ارسال کرد که در سال ۱۹۶۷ اجزای این ویروس را زیر میکروسکوپ مشخص کرد و اولین ابتلای انسان به ویروس کرونا را نیز ثبت کرد.

تایرل، آلمیدا و شش ویرولوژیست دیگر در سال ۱۹۶۸ با طرح‌هایی که کرونا را نشان می‌داد این ویروس را برای مجله نیچر توضیح دادند و پیشنهاد کردند که این دسته ویروس «coronaviruses» نامیده شود.

ابزار Ngram گوگل چند نقص دارد و محققان باید در استفاده از آن محتاط باشند. اما تا زمانی که شما بیش از حد نتایج این ابزار را تفسیر نکنید یک برآورد طبیعی از میزان استفاده از یک کلمه به دست می‌آورید.

نتیجه گیری مشخص براساس این نمودار‌ها این است که جهان در سال ۲۰۱۹ علاقه خود به ویروس کرونا را از دست داد و همه گیری ویروس در سال ۲۰۲۰ باعث شد باردیگر جهانیان به این ویروس توجه کنند.

/پیوست به نقل از Forbes/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول