مجلس به سازمان امور مالیاتی برای اخذ مالیات از اینفلوئنسرها ۲ ماه فرصت داد

مجازیستنمایندگان مجلس در صحن علنی نوبت صبح امروز مجلس (۱۲ اسفندماه) در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال۱۴۰۰، با پیشنهاد نماینده مشهد مبنی بر اینکه سازمان امور مالیاتی باید ظرف دو ماه از اینفلوئنسرها در اینستاگرام و تلگرام مالیات دریافت کند، موافقت کردند.

پیشتر در بخش درآمدی بودجه ۱۴۰۰، محمدحسین حسینی‌زاده بحرینی، نماینده مشهد پیشنهاد داده بود تا بندی به تبصره ۶ ماده واحد لایحه بودجه اضافه شود تا بر اساس آن  درآمد کاربران   بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده رسانه‌های کاربر محور از محل تبلیغات مشمول مالیات بر درآمد شود.

حالا در جلسه روز (۱۲ اسفندماه) در بخش هزینه‌ای بودجه ۱۴۰۰ محمدحسین حسین زاده بحرینی، نماینده مشهد در پیشنهاد دیگری درخواست کرد تا سازمان امور مالیاتی سازوکاری فراهم کند تا امکان دریافت مالیات از این دسته از کاربران رسانه‌های کاربر محور ظرف ۲ ماه فراهم شود.

محمدحسین حسین زاده بحرینی، نماینده مشهد:

  • یک پیشنهاد در بخش درآمدی با حمایت نمایندگان مصوب مجلس شد. این پیشنهاد این بود که صفحات مجازی که تعداد کاربرانشان بالای ۵۰۰ هزار نفر است و تبلیغات می گیرند، تبلیغات آنها مشمول مالیات باشد.
  •  این مصوبه جزو مصوبات بسیار خوب مجلس است و یک پایه اخذ مالیاتی جدید ایجاد شده است و اگر دولت در این زمینه به خوبی عمل کند، می‌تواند یک عدالت مالیاتی را ایجاد کند.
  •  نگرانی ما در مجلس این است که دولت این مصوبه را اجرایی نکند به خصوص وقتی که این پیشنهاد مطرح شد، نماینده دولت با آن مخالفت کرد. به همین خاطر در ادامه این پیشنهاد در بخش هزینه‌ای آن پیش‌بینی کردیم تا ظرف دو ماه دستورالعمل اجرایی آن تهیه شود و وزیر اقتصاد آن را ابلاغ کند.
  • از نمایندگان درخواست می کنم تا حالا که بخش درآمدی این پیشنهاد مورد توجه و قبول مجلس قرار گرفته است، بخش دوم آن که حکم است و باید در مدت دو ماه دستورالعمل اجرایی آن تهیه و ابلاغ شود، هم موافقت کنند تا این مصوبه وارد فاز مدار اجرایی قرار گیرد.
  • به این صورت در سال ۱۴۰۰ این مصوبه اجرایی می‌شود و از صفحات مجازی پرکاربر از محل درآمد ناشی از تبلیغات آنها مالیات دریافت می‌شود و به این صورت بخشی از خلا مالیاتی را تکمیل می‌کنیم.

در این بند پیشنهادی که مورد موافقت نمایندگان هم قرار گرفته است، آمده:

«درآمدهای کاربران دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده رسانه‌های کاربرمحور از محل تبلیغات مشمول مالیات بر درآمد خواهند بود. سازمان امور مالیاتی مکلف است ظرف دو ماه از لازم‌الاجرا شدن این بند دستورالعمل اجرایی مربوط به اخذ مالیات از درآمدهای کاربران حرفه‌ای رسانه‌های کاربرمحور از محل تبلیغات را تهیه و به تأیید وزیر اقتصاد و امور دارایی برساند، سازمان امور مالیاتی مکلف است لیست مودیان مالیاتی و خوداظهاری تهیه شده توسط آنها را تهیه و در سایت سازمان در منظر عموم قرار دهد.»

/پیوست/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول