روسیه از ۵ شبکه اجتماعی شکایت کرد

مجازیستمقامات روسیه از ۵ شبکه اجتماعی به اتهام عدم حذف پست‌هایی شکایت کرده است که کودکان را تشویق به شرکت در تظاهرات غیرقانونی می‌کنند.

خبرگزاری اینترفاکس روسیه با اشاره به سندی در دادگاه مسکو این خبر را منتشر کرده است.
توییتر، گوگل و فیس بوک هرکدام به طور جداگانه با سه شکایت روبرو هستند. به ازای هر تخلف ممکن است جریمه ای تا سقف ۴ میلیون روبل (حدود ۵۴ هزار دلار) برای هر شرکت تعیین شود. شکایاتی علیه تیک تاک و تلگرام نیز مطرح شده است.
شکایات مذکور پس از آن ثبت شده‌اند که ماه گذشته تظاهرات گسترده‌ای در این کشور برگزار شد.
گوگل از اظهار نظر در این باره خودداری کرده است. فیس بوک، توییتر، تیک تاک و تلگرام نیز هنوز به درخواست اظهار نظر پاسخی نداده‌اند. دادرسی شکایات علیه گوگل، فیس بوک و توئیتر در ۲ آوریل برگزار می‌شود.
فیس بوک قوانین روسیه را نقض کرده است
از سوی دیگر خبرگزاری تاس در گزارشی جداگانه به گله مقامات روسیه از فیس بوک اشاره کرده است. روسیه فیس بوک را متهم کرده با مسدود سازی محتوای انتشار یافته توسط برخی از رسانه‌ها، حقوق شهروندی را نقض کرده است.
در همین راستا راسکامنادزور (نهاد نظارت بر ارتباطات این کشور) تهدید کرد فیس بوک با جریمه ای حداقل یک میلیون روبلی (۱۳ هزار و ۴۳۳ دلار) روبرو خواهد شد. همچنین نهاد مذکور از شبکه اجتماعی خواسته تا دسترسی به محتوای مذکور را بازیابی کند. طبق ادعای راسکامنادزور، فیس بوک پست‌هایی مربوط به دستگیری حامیان یکی از گروه‌های راستگرای افراطی اکراینی را مسدود کرده است.
وایچسلاو ولودین سخنگوی پارلمان روسیه در این باره گفت: این رفتار غیرقابل قبول و خلاف قوانین ملی ما است.
ولودین در بیانیه‌ای اعلام کرد فیس بوک حقوق اساسی مربوط انتشار و دریافت اطلاعات را نقض کرده است. در همین راستا قوانینی برای حفظ «حاکمیت دیجیتال» روسیه ارائه می‌شود.
طی ماه‌های اخیر روسیه نیز مانند کشورهای دیگر از جمله هند و استرالیا، گام‌هایی برای قانونمند کردن قدرت شبکه‌های اجتماعی اتخاذ کرده است.
در ماه دسامبر، لایحه‌هایی در روسیه تصویب شده‌اند که بر اساس آنها پلتفرم‌های اجتماعی که محتوای ممنوع را حذف نکنند با جریمه روبرو خواهند شد. همچنین اگر تشخیص داده شود شبکه‌های اجتماعی آمریکایی رفتار تبعیض آمیزی با رسانه‌های روسیه دارند، دسترسی به آنها محدود خواهد شد.
/مهر به نقل از رویترز/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول