خبرهای مهم مایکروسافت درباره بازی‌های رایانه‌ای این شرکت

مجازیستمایکروسافت مدتی پیش در خبری غیرمنتظره و تعجب‌برانگیز اعلام کرد شرکت مادر بتسدا را تصاحب کرده است. قرارداد امضاءشده بین مایکروسافت و ZeniMax Media باعث می‌شود تمامی بازی‌های توسعه ‌داده‌شده توسط استودیوهای زیرمجموعه‌ی ZeniMax Media که بتسدا هم شامل آن‌ها می‌شود در اختیار مایکروسافت قرار بگیرد.

مدتی نگذشته بود که نهادهای تنظیم مقررات یکی پس از دیگری قرارداد مایکروسافت و ZeniMax Media را تأیید کردند. شب گذشته رویداد مهمی توسط مایکروسافت برگزار شد تا جزئیاتی در این زمینه ارائه شود.

بازی‌های انحصاری بزرگ به گیم پس می‌آیند

از همان زمان رسانه‌ای شدن خبر تصاحب بتسدا توسط مایکروسافت، بحث مهمی بین گیمرها پیش آمد: انحصاری بودن یا نبودن بازی‌هایی که این شرکت در آینده منتشر می‌کند.

در جریان رویداد اخیر بتسدا و ایکس باکس، فیل اسپنسر، رئیس برند ایکس باکس مایکروسافت، توضیحاتی را در این زمینه ارائه داد. او گفت که: «قاعدتا من نمی‌توانم اینجا بنشینم و بگویم که تمامی بازی‌های بتسدا انحصاری خواهند بود، زیرا صحت ندارد. در این ‌میان تعهداتی برای قراردادهای انجام‌شده وجود دارد و ما آن‌ها را مدنظر خواهیم داشت؛ همان‌طور که ما برای تمامی قراردادهای مهم و حساس خود این کار را انجام داده‌ایم».

فیل اسپنسر در ادامه‌ی صحبت‌های خود اشاره کرد: «ما بازی‌هایی را داریم که روی سایر پلتفرم‌ها هم در دسترس هستند و از آن‌ها پشتیبانی خواهیم کرد. در این ‌میان جامعه‌ی کاربر‌هایی هم وجود دارد و ما آن‌ها را دوست داریم و می‌خواهیم همچنان روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنیم. همچنین امکان دارد در آینده شاهد قراردادها یا مواردی باشیم که به سایر پلتفرم‌ها مربوط می‌شود».

فیل اسپنسر در ادامه‌ی صحبت‌های خود مباحثی درباره‌ی کاربران ایکس باکس و گیم پس مطرح کرد. تصاحب بتسدا برای کاربران ایکس باکس به معنای «انتشار انحصاری‌های بزرگی روی پلتفرم‌هایی است که ایکس باکس گیم پس روی آن‌ها در دسترس قرار دارد». اسپنسر در ادامه توضیحات بیشتری ارائه می‌دهد: «به عبارتی این هدف ما و دلیلی است که این کار را انجام می‌دهیم. این موضوع در واقع ریشه‌ی این همکاری را شکل می‌دهد تا پس از نهایی شدن تصمیمات‌مان بتوانیم بهترین بازار را در اختیار کاربران ایکس باکس قرار دهیم».

صحبت‌های فیل اسپنسر بدین معنا است که بازی‌هایی مثل Deathloop و GhostWire: Tokyo همچنان انحصاری زمانی (یک ساله) پلی استیشن ۵ خواهد بود. همچنین بازی‌های منتشرشده‌ی بتسدا ناگهان به اثری انحصاری تغییر شکل نخواهند داد. ازاین‌رو کاربران پلی استیشن بازی‌هایی نظیر Fallout 76 یا The Elder Scrolls Online، همچنان می‌توانند از بازی موردعلاقه‌ی خود لذت ببرند.

از زاویه‌ای دیگر، این صحبت‌ها می‌تواند بدین معنا باشد که بازی‌های آینده‌ی بتسدا که هنوز معرفی یا منتشر نشده‌اند، می‌توانند در قالب بازی انحصاری برای پلتفرم ایکس باکس و کامپیوتر در دسترس قرار بگیرند. مایکروسافت به‌صورت قطعی نام این بازی‌ها را اعلام نکرده، اما می‌تواند شامل The Elder Scrolls 6، Starfield یا حتی Indiana Jones استودیو ماشین‌گیمز باشد.

تابستان پیش رو، اخبار مهمی درباره‌ی مایکروسافت و بتسدا منتشر می‌شود

در مراسم شب گذشته شاهد برگزاری میزگرد ویدئویی مایکروسافت و بتسدا بودیم و درحالی‌که خیلی‌ها منتظر بودند تا اخبار داغی از پروژه‌ای جدید یا برنامه‌های آینده دو شرکت از این جلسه بیرون بیاید، این اتفاق رخ نداد. اما مایکروسافت و بتسدا اعلام کردند در تابستان پیش رو اخبار مهمی برای مخاطبان خود خواهند داشت.

آرون گرینبرگ، مدیر بازاریابی پلتفرم ایکس باکس و ارین لوزی از بتسدا، اعلام کردند که در حال حاضر مشغول مذاکره و صحبت برای رونمایی‌های آینده هستند. گرینبرگ اعلام کرد که قبلا رونمایی‌های بزرگ مایکروسافت و بتسدا در نمایشگاه E3 انجام می‌شدند، اما احتمالا اوضاع تغییر می‌کند. ظاهرا مایکروسافت و بتسدا قصد دارند رویدادی اختصاصی برای رونمایی پروژه‌های آینده برگزار کنند. به هر حال گرینبرگ و لوزی تأکید کردند که اخبار مربوط به آینده را در تابستان منتشر می‌کنند.

قبلا هم اعلام شده بود که به احتمال زیاد، مایکروسافت و بتسدا در تابستان و زمانی ‌که معمولا نمایشگاه E3 برگزار می‌شود، رویدادی مستقل و اختصاصی خواهد داشت. همچنین گفته شده بود که در این رویداد درباره‌ی بازی مورد انتظار بتسدا یعنی Starfield اطلاعات زیادی منتشر می‌شود.

یکی دیگر از بازی‌های پراهمیت بتسدا The Elder Scrolls VI نام دارد که شاید سرانجام اخبار بیشتری درباره‌ی آن بشنویم. تابستان برای مایکروسافت نیز زمان مهمی خواهد بود؛ این شرکت می‌تواند با نمایشی جدید از Halo Infinite،‌ گیمرها را بیش‌ازپیش برای این بازی هیجان‌زده کند. از قبل اعلام شده که چند بازی بزرگ برای پلتفرم ایکس باکس در سال ۲۰۲۱ منتشر می‌شوند که هنوز رونمایی نشده‌اند. این رویداد فرصت مناسبی برای معرفی این بازی‌ها خواهد بود.

احتمالا سال آینده نمایشگاه E3 2021 برگزار می‌شود، اما این رویداد به‌صورت مجازی خواهد بود و طبق چیزی که برگزارکنندگان آن گفته‌اند، شکل و ظاهر متفاوتی خواهد داشت. البته هنوز به‌طور قطعی مشخص نیست که این نمایشگاه برگزار می‌شود یا نه. در ضمن حضور مایکروسافت و بتسدا در این نمایشگاه در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

در جلسه شب گذشته‌ی بین مایکروسافت و بتسدا، فیل اسپنسر، رئیس پلتفرم ایکس باکس درباره سؤالی بزرگ توضیحاتی را ارائه کرد: اینکه آیا بازی‌های آینده بتسدا در انحصار ایکس باکس خواهند بود؟

اسپنسر در این‌باره گفت طبق قراردادی که بین دو شرکت بسته شده، در کوتاه‌مدت و برای پروژه‌هایی که از قبل در جریان بودند، تغییری در پلتفرم‌های مقصد آن‌ها به‌ وجود نمی‌آید. اما در بلندمدت سیاست مایکروسافت این است که بازی‌های بتسدا را فقط روی پلتفرم‌هایی عرضه کند که از سرویس ایکس باکس گیم پس پشتیبانی می‌کنند. در حال حاضر این سرویس فقط روی کنسول‌های مایکروسافت و پی سی در دسترس است، اما شاید در آینده سایر پلتفرم‌ها نیز به سمت پشتیبانی از آن بروند.

۲۰ بازی بتسدا شامل دووم و Fallout به‌زودی به گیم پس اضافه می‌شوند

در کنفرانس شب گذشته، مایکروسافت از اضافه شدن ۲۰ بازی از استودیوهای بازی‌سازی بتسدا به سرویس ایکس باکس گیم پس خبر داد. این بازی‌ها شامل مجموعه‌هایی چون بازی Dishonored، بازی Doom، بازی The Elder Scrolls، بازی Fallout و بازی Wolfenstein می‌شوند و امروز این بازی‌ها قرار است به گیم پس اضافه شوند که در ادامه می‌توانید فهرست کامل آن‌ها را مشاهده کنید:

  • Dishonored Definitive Edition (کنسول‌، پی‌سی و کلاد)
  • Dishonored 2 (کنسول‌، پی‌سی و کلاد)
  • Doom (1993) (کنسول‌، پی‌سی و کلاد)
  • Doom II (کنسول‌، پی‌سی و کلاد)
  • Doom 3 (کنسول، پی‌سی و کلاد)
  • Doom 64 (کنسول، پی‌سی و کلاد)
  • Doom Eternal (کنسول، پی‌سی و کلاد)
  • The Elder Scrolls III: Morrowind (کنسول و پی‌سی)
  • The Elder Scrolls IV: Oblivion (کنسول و پی‌سی)
  • The Elder Scrolls V: Skyrim Special Edition (کنسول، پی‌سی و کلاد)
  • The Elder Scrolls Online (کلاد و کنسول)
  • The Evil Within (کنسول، پی‌سی و کلاد)
  • Fallout 4 (کنسول، پی‌سی و کلاد)
  • Fallout 76 (کنسول، پی‌سی و کلاد)
  • Fallout: New Vegas (کنسول)
  • Prey (کنسول، پی‌سی و کلاد)
  • Rage 2 (کنسول، پی‌سی و کلاد)
  • Wolfenstein: The New Order (کنسول، پی‌سی و کلاد)
  • Wolfenstein: The Old Blood (کنسول، پی‌سی و کلاد)
  • Wolfenstein: Youngblood (کنسول، پی‌سی و کلاد)

البته هنوز بازی‌هایی مثل بازی The Evil Within 2 و بازی Dishonored: Death of the Outsider نیز وجود دارند که در این فهرست نام آن‌ها دیده نمی‌شود و احتمالا در آینده به گیم پس می‌آیند. البته برخی از این بازی‌ها هم‌اکنون در گیم پس نیز حضور دارند.

شرکت ردموندی اعلام کرد برخی از بازی‌ها قرار است از قابلیت FPS Boost نیز پشتیبانی کند. به ‌لطف قابلیت مورداشاره، بازی‌هایی که از طریق Backward Compatibility روی ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس اجرا می‌شوند، با بهبود نرخ فریم مواجه خواهند شد.

/زومیت/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول