تعداد فالوئر سنجه خوبی برای دریافت مالیات نیست

مجازیستنمایندگان مجلس شورای اسلامی چندی پیش در بررسی جزییات لایحه بودجه ۱۴۰۰، تصویب کردند که درآمد کاربران فضای مجازی دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده رسانه‌های کاربرمحور از محل تبلیغات مشمول مالیات بر درآمد خواهد بود. سازمان امور مالیاتی مکلف است ظرف دو ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این بند دستورالعمل اجرایی مربوط به اخذ مالیات از درآمدهای کاربران حرفه‌ای رسانه‌های کاربرمحور از محل تبلیغات را تهیه کند و به تائید وزیر اقتصاد و امور دارایی برساند.
اگرچه در این مصوبه اینطور عنوان شده که کاربران رسانه‌های کاربرمحور مشمول مالیات خواهند شد و اشاره مستقیم به شبکه اجتماعی اینستاگرام نشده است، اما با توجه به فضای امروز و رشد اینفلوئنسرهای اینستاگرامی و درآمد بالای آنها از تبلیغات، اینطور به نظر می‌رسد که منظور نمایندگان بیشتر همین شبکه اجتماعی بوده است.
در این راستا رضا الفت‌نسب، عضو هیئت‌مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی:
  • به نظر می‌رسد این طرح کاملا غیرکارشناسی است. اساسا ما ابزاری نداریم برای اینکه روی اینستاگرام تسلط داشته باشیم و بخواهیم کسانی که بیش از ۵۰۰ هزار فالوئر دارند را شناسایی کنیم و از آنها مالیات بگیریم. باید دید این عدد از کجا آمده و احتمالا نمایندگان خواستند صرفا قدمی برای این موضوع بردارند. البته تعداد فالوئر هم سنجه خوبی برای شناسایی و دریافت مالیات نیست و باید روش‌های بهتری در نظر گرفت، از کارشناسان نظر خواست و در نهایت یک طرح پخته را ارائه داد.
  • در قدم اول باید تعیین تکلیف شود که اینستاگرام در کشور ما رسمیت دارد یا ندارد. اینکه نهادی و قوه‌ای بگوید این شبکه اجتماعی در کشور ما رسمیت دارد، قوه دیگری این را رد کند و یا بخواهند برای آن قانون وضع کنند، چیزی جز سردرگمی در بر نخواهد داشت. در مرحله بعدی باید به این بپردازیم که از آنها مالیات بگیریم یا نگیریم. اگر این اقدام بخواهد اجرایی شود که بعید به نظر می‌رسد به این سرعت هم اجرایی شود، راه‌های فرار زیادی هم دارد.
  • شما وقتی می‌خواهید مالیات بگیرید، باید یک سری سرویس‌ها و خدماتی هم ارائه دهید، از جمله موضوع تثبیت این فضا. افرادی که در فضای اینستاگرام تحت هر عنوانی فعالیت می‌کنند، از کسب‌وکارها و اینفلوئنسرها، اول باید خیالشان از این بابت راحت باشد که این فضا پایدار است و می‌توانند روی آن حساب کنند که در حال حاضر نمی‌توانند. بنابراین تا قبل از اینکه موضوع به رسمیت شناختن به این فضا مشخص شود، تصمیم و مصوبات این چنینی کارساز نخواهد بود.
  • اینکه از کارگری که سه میلیون درآمد دارد و حقوق می‌گیرد، درجا مالیات بگیرند و افرادی که درآمد بیشتری دارند، از جمله اینفلوئنسرها یا هنرمندان مختلف یا افرادی که فرار مالیاتی دارند، از آنها مالیاتی دریافت نکنید، به نظر اجحافی در حق آن کارمندان است، ‌اما سازوکار باید مشخص باشد. طوری نباشد که آنها روش‌های دیگری در پیش بگیرند، مثلا هنگام قرارداد، هزینه اضافه‌ای را بابت مالیات دریافت کنند و کسب وکار یا تولیدکننده که تبلیغاتش را به این افراد سپرده، نهایتا متضرر ‌شود.

/ایسنا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول