فیلترینگ توییتر، کار دست روسیه داد

مجازیستسازمان نظارت بر ارتباطات روسیه (روس کومنادزور) اعلام کرد به تلافی امتناع توییتر از حذف محتوای ممنوع، دسترسی به توییتر در این کشور را با کند کردن سرعت این سرویس محدود می کند و اگر این پلتفرم همچنان درخواستهای قانونی را نادیده بگیرد، مسدود خواهد شد.

این اقدام تنبیهی مربوط به یک محتوای ویدیویی در توییتر بود و بر دسترسی به توییتر در تلفنهای همراه و نیمی از کاربران غیرموبایلی تاثیر می گذارد. فعالیت در خدمات متنی توییتر روز چهارشنبه به شکل عادی در جریان بود.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه از نقش این رسانه اجتماعی در گسترش حمایت از الکسی ناوالنی، منتقد شناخته شده دولت روسیه عصبانی است. وی که با عامل اعصاب نوویچوک مسموم شده بود، در ژانویه پس از بازگشت به مسکو دستگیر و به زندان محکوم شد. دستگیری وی برگزاری بزرگترین اعتراض ضددولتی روسیه در یک دهه اخیر را در پی داشت و در حدود ۱۵۰ شهر روسیه راهپیماییهای اعتراض آمیز برگزار شد. پوتین در سخنرانیهای اخیرش مکررا نسبت به پلتفرمهای فناوری آمریکایی اعتراض کرده است و پیش از این با توصیف وب به عنوان مخلوق سیا، ضدیت خودش را ابراز کرده بود.

اما همزمان با کند شدن سرعت دسترسی به توییتر، وب سایتهای دولتی متعدد از جمله وب سایت کرملین روز چهارشنبه به صورت ناگهانی قطع شدند. وب سایت روس کومنادزور و وزارت اقتصاد روسیه هم مختل شدند.

چندین مفسر کرملین اظهار کردند که این قطعی ها ممکن است نتیجه حمله سایبری آمریکا باشد. دولت بایدن قول داده است با اقداماتش به عملیات سایبری کرملین پاسخ دهد اما اعلام کرده که چنین اقدامی به صورت رسمی انجام خواهد گرفت و تنها شامل مقامات و نه شهروندان عادی روسیه می شود.

سپس روسیه اذعان کرد این مشکل داخلی است و نقص عملکرد یک روتر در روس تلکام را عامل قطع سایتهای دولتی اعلام کرد. دسترسی به وب سایت کرملین و سایتهای دیگر مدتی بعد احیا شدند.

اندری سولداتوف، کارشناس سایبری روسیه و نویسنده وب سرخ، مسدود شدن وب سایتهای دولتی در روز چهارشنبه را نتیجه اشتباهات داخلی مربوط به کندی سرعت توییتر خواند. وی گفت: روس کومنادزور در حال آزمایش یک فناوری جدید است که اجازه می دهد اشتراک گذاری ویدیو را بر مبنای منطقه به منطقه مسدود کند. این بخشی از هدف حاکمیت دیجیتالی کرملین برای کنترل بیشتر رسانه اجتماعی است.

روس کومنادزور اعلام کرده توییتر پستهایی که کودکان را به شرکت در اعتراضات حامیان ناوالنی دعوت می کند را حذف نکرده است. این رگولاترو هفته گذشته اعلام کرده بود این غول رسانه اجتماعی به دلیل عدم حذف ۳۰۰۰ پست حاوی اطلاعات درباره خودکشی، هرزنگاری کودکان و مواد مخدر از سال ۲۰۱۷، با جریمه سنگین روبروست.

پارلمان روسیه در دسامبر از جریمه سنگین علیه پلتفرمهایی که محتوای ممنوع را حذف نمی کنند و مقررات محدود کردن آنها در صورت اعمال تبعیض علیه رسانه های روسی، حمایت کرد.

بر اساس گزارش گاردین، مسکو در سالهای اخیر قوانین اینترنتی سخت گیرانه تری را به تدریج معرفی کرده است و موتورهای جست و جو را ملزم کرده است برخی از نتایج جست و جو را حذف کنند. همچنین سرویسهای پیام رسان باید کلیدهای رمزنگاری را در اختیار نیروهای امنیتی قرار دهند و پلتفرمها باید اطلاعات کاربران را در سرورهای واقع در داخل روسیه نگهداری کنند.

برخی از این اقدامات باعث نگرانیها نسبت به ایجاد محدودیتهای اینترنتی مشابه چین شده است اما تا حدودی موفق بوده اند. به عنوان مثال روسیه تلاش کرد در سال ۲۰۱۸ سرویس پیام رسان تلگرام را ممنوع کند اما این کار از نظر فنی دشوار بود و در نتیجه سال گذشته رسما ممنوعیت تلگرام را لغو کرد.

/ایسنا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول