پیامرسانهای بومی ۲۰ میلیون کاربر دارند
مجازیست–بر اساس آخرین آماری که اعلام شده، با آغاز حمایت از پیامرسانهای بومی، رشد پیامرسانها تقریباً ۱۰ برابر شده است. آنها در ابتدای سال ۹۶ حدود یک و نیم میلیون کاربر داشتند که این عدد اکنون مجموعاً به بیش از ۲۰ میلیون کاربر رسیده است.
حمید فتاحی، معاون وزیر ارتباطات و مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت:
- بر اساس سند مصوب شورای عالی فضای مجازی، ارایه تسهیلات و امکانات قابل ارایه به پیامرسانهای داخلی مبتنی بر تعداد کاربر بر عهده وزارت ارتباطات است به آنها اختصاص پیدا میکند.
- تعداد کاربران پیامرسانها باید تعداد مشخص شده در سند مصوب شورای عالی فضای مجازی برسد و مرکز ملی فضای مجازی نیز آنها را تایید کنند تا اینترکانکشن به آنها اختصاص پیدا کند.
- اینترکانکشن امکانی برای تبادل ترافیک است به نحوی که پیامرسانها بتوانند با شبکه ارتباطی اپراتورهای مخابراتی ارتباط برقرار کنند.
- وزارت ارتباطات از خدماتی که قرار بوده در فاز دوم به پیامرسانها ارائه کند، عقب نیست و به وظایف خود در این حوزه عمل کرده است. کمیسیون تنظیم مقررات مصوبه لازم برای برقراری اینترکانکشن و نرخ آن را به اپراتورها ابلاغ کرده و در حال انجام است.
- در پیامرسان اجتماعی بومی حدود ۲۰ میلیون کاربر داریم اما اپلیکیشنهایی مانند «شاد» در حوزه دانشآموزی اکنون به تنهایی حدود ۱۵ میلیون کاربر دارد و ترافیک بسیار خوبی نیز تولید کرده است.
- هر خدمتی که در دسترس وزارت ارتباطات است به پیامرسانها نیز ارائه میشود و ما از این بابت مشکلی نداریم.
این آمار میتواند این گزاره را در ذهن متبادر کند که پیامرسانها قبل از فیلتر تلگرام رشد ارگانیک خوبی داشتند اما پس از آن و طی سه سال با حمایتهایی که صورت گرفت تنها ۵ میلیون کاربر پیامرسانها را نصب کردند. از اینکه چه تعداد کاربر فعال وجود دارد، آمار رسمی اعلام نشده است.
تصویب لایحه صیانت از حقوق و حریم خصوصی، امکان ارائه خدمات نهادهایی مانند ثبتاحوال و بانک مرکزی بر بستر پیامرسانها، تصویب قوانین عادلانه و پای کار آمدن تمام نهادهایی که در مصوبات شورای عالی فضای مجازی مسئولیتی برای حمایت از پیامرسان بومی دارند، قطعات پازلی هستند که باید به یکدیگر متصل شوند تا این مهم به سرانجام برسد.
/ایرنا/