گزارش عملکرد سرآوا در سال ۹۹ منتشر شد

مجازیستدر گزارشی که سرآوا از عملکرد خود در سال ۹۹ منتشر کرده اعلام کرد که در ازای سرمایه‌گذاری در دیجی‌کالا، ۲۶.۴۰ درصد و در هلدینگ هزار دستان (بلد، کافه بازار و دیوار) ۱۲.۰۹ درصد و در علی‌بابا (دکتر نکست، جاباما، علی‌بابا) ۷.۱۷۴ درصد سهم دارد. شرکت‌های الوپیک، تخفیفان و نوار هم به ترتیب ۸.۴۴، ۹.۴۴ و ۷.۸۹ درصد از سهام خود را به سرآوا داده‌اند.

همچنین این شرکت در سال ۹۹ سرمایه‌گذاری‌هایی در قالب «افزایش سرمایه» در شرکت‌های پورتفولیوی خود از جمله تخفیفان، نوار و تسکولو انجام داده است.

در این گزارش آمده است که این مجموعه طی ۹ سال فعالیت و سرمایه‌گذاری جسورانه، بیش از ۳۰۰ میلیون دلار روی کارآفرینان ایرانی و در بیش از ۳۵ استارتاپ کشور سرمایه‌گذاری کرده است که منجر به اشتغال‌زایی برای بیش از ۱۰ هزار نفر شده است. برخی از شرکت‌های پورتفولیوی سرآوا طی این سال‌ها با ادغام، انحلال و یا واگذاری سهام به کارآفرین (صلح سهام) مواجه شدند که امور مرتبط با آنها توسط سرآوا در حال انجام است.

خروج شرکت سرمایه‌گذاری اروپایی «IIIC» از سرآوا

شرکت سرمایه‌گذار اروپایی سرآوا «IIIC» از این مجموعه به صورت کامل خارج شد و پس از پایان فرایند، مالکیت و سهام سرآوا ۱۰۰ درصد متعلق به سهام‌داران ایرانی خواهد بود.

شرکت اینترنشنال اینترنت اینوستمنت کوپریتیو (IIIC) در واقع یک شرکت تعاونی سرمایه‌گذاری بوده که در سال ۲۰۱۵ در اروپا توسط چندین شرکت سرمایه‌گذار متخصص در صنعت اینترنت و تکنولوژی اروپایی آغاز به‌کار کرد. گروه سرآوا جذب سرمایه خارجی خود را از طریق این شرکت به عنوان بازوی جذب سرمایه در فضای بین المللی و جذب سرمایه داخلی خود را توسط شرکت نوین اندیشان سرآوا پارس در داخل کشور انجام می‌داد.

اولین سرمایه‌گذاری این شرکت در سال ۱۳۹۳ در دیجی‌کالا مبلغ ۹۰ میلیون یورو (معادل ۱۰۰ میلیون دلار) در قالب افزایش سرمایه و در ازای تقریبا ۲۱ درصد سهام بوده است. همچنین مبلغ ۳۸ میلیون یورو (معادل ۵۰ میلیون دلار) نیز در ازای تقریبا ۱۰ درصد سهام در هلدینگ هزاردستان مالک کافه بازار و دیوار سرمایه‌گذاری کرد.

شرکت سرآوا در بهار سال ۱۳۹۱ توسط سید سعید رحمانی خضری با همراهی جمعی از سرمایه‌گذاران داخلی تاسیس شده است. این مجموعه سرمایه‌گذاری اعلام کرد که  در سال ۱۳۹۹ یکی از محورهای اصلی فعالیت خود را کمک به عرضه اولیه سهام برخی از شرکت‌های پورتفولیوی خود مانند دیجی‌کالا و کافه‌بازار با هدف ورود به بازار سرمایه گذاشت. سرآوا در این گزارش تاکید کرد که بخش عمده‌ای از اقدامات مالی و حقوقی و بازآفرینی ساختارهای حاکمیت شرکتی برای این هدف، به کمک تیم‌های سرآوا محقق شد. همچنین سرآوا کمک‌هایی به تغییر ساختار هلدینگ این شرکت‌ها به‌منظور آماده‌سازی مقدمات برای ورود به بورس انجام داد.

/آی تی ایران/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول