تمام رقبای کلاب‌هاوس

مجازیستاین روزها بحث‌های بسیاری درخصوص شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس مطرح شده است؛ اپلیکیشنی که اساس کارش صداست، نه مثل اینستاگرام عکس و فیلم. تقریبا یک سال پیش، شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس(Clubhouse) توسط استارت‌آپ تازه‌ تاسیس AlphaExploration  و فقط روی سیستم‌عامل iOS در دسترس قرار گرفت.

در پایان سال۲۰۲۰ و درحالی‌که ارزش این شبکه اجتماعی به بیش از ۱۰۰میلیون دلار رسیده بود، روزنامه نیویورک‌تایمز درباره‌اش نوشت که اتفاقی غیرقابل پیش‌بینی در حال رخ‌دادن بوده و کلاب‌هاوسی که تنها ۱۱ماه از عمرش می‌گذرد، محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده و به‌سرعت درحال تبدیل شدن به مرکزی برای ارائه بحث‌های آزاد در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و… است.

فراگیری سریع
درحالی‌که شاید خیلی‌ها تصور نمی‌کردند کلاب‌هاوس توفیق چندانی در کارش داشته باشد، اما همه‌‌چیز خیلی زود دگرگون شد و این اپلیکیشن با استقبال بسیار گسترده‌ای در خارج از مرزهای ایالات متحده مواجه شد.
آلمانی‌ها از ژانویه گذشته و به‌دنبال فراخوان گسترده دو مجری معروف پادکستی به نام‌های فیلیپ کلوکنر و فیلیپ گلوکلر، به این اپلیکیشن رو آوردند. در ژاپن نیز آمارها نشان می‌دهد که کلاب‌هاوس در رتبه نخست محبوب‌ترین برنامه‌های رایگان اپ‌استور قرار گرفته است.
موفقیت این شبکه اجتماعی باعث شد تا رقبای قدرتمند بیکار ننشینند و برنامه‌هایی در راستای مقابله با آن درنظر بگیرند. آنها دریافتند درصورت سکوت و نشان ندادن واکنش مناسب در مقابل کلاب‌هاوس، ممکن است بسیاری از کاربران خود را از دست داده یا غیرفعال ببینند.
طرح فیس بوک 
کلاب‌هاوس در حال تبدیل‌شدن به یک اپلیکیشن بسیار جالب و جدیدترین شکل از برنامه‌های اجتماعی است. در این میان به‌نظر می‌رسد که همه اپ‌های اجتماعی می‌خواهند یک نسخه اختصاصی شبیه به کلاب‌هاوس را برای خود داشته باشند.
به گزارش وب‌سایت گیزچاینا، توییتر، می‌تاک شیائومی(Mi Talk) و تیک‌تاک یا از قبل نسخه‌ای شبیه به کلاب‌هاوس داشته‌اند یا در حال کار کردن روی آن هستند و دست آخر حالا نوبت به فیسبوک رسیده است تا در این مسیر گام‌های بلندی بردارد.
گفته‌شده فیس بوک می‌خواهد این کار را در اپلیکیشن اینستاگرام خود پیاده کرده و عملی سازد. طبیعتا در اینستاگرام دسترسی زیادی به افراد مشهور و تأثیرگذار وجود دارد. کلاب‌هاوس یک سرویس برای دعوت از کاربران است و آنها می‌توانند به مکالمات، مصاحبه‌ها و گفت‌وگوها گوش دهند.
این بحث‌ها بین افراد خاص صورت می‌گیرد و این درحالی است که سایر دعوت‌شدگان فقط گوش می‌دهند. گفته شده به‌زودی در کنار آیکون دوربین در اینستاگرام که برای تصویربرداری است، آیکون میکروفن نیز به این اپلیکیشن اضافه خواهد شد.
برنامه‌های ویژه توییتر
پیش‌تر اما توییتر قابلیت چت‌روم صوتی خود با نام «اسپیسز» (Spaces) را برای کاربران iOS و اندروید با فاصله یک‌ماه از یکدیگر ارائه کرده بود. توییتر در ژانویه نسخه محدودی از ویژگی چت صوتی خود را برای مقابله با کلاب‌هاوس در دسترس قرار داد.
تمام کاربران توییتر می‌توانند به عضویت در سرویس اسپیسز درآمده و به پیام‌ها گوش دهند، اما فقط تعداد اندکی از آنها قادر به میزبانی از یک چت هستند. توییتر که قبلا گفته بود اسپیسز را در اختیار گروه کوچکی قرار می‌دهد، با اضافه کردن کاربران اندرویدی کار خود را در این زمینه توسعه داده است.
توییتر همچنین قابلیت توییت‌های صوتی را در سیستم‌عامل iOS و البته برای تعداد محدودی از کاربرانش فراهم کرده است. آنها این قابلیت را به‌دست آورده‌اند که پیام‌های صوتی را به‌مدت ۱۴۰ثانیه ضبط و ارسال کنند. توییتر علاوه بر این، از‌ ماه فوریه پشتیبانی از پیام‌های صوتی خصوصی برای کاربران اندروید و iOS را در هندوستان آغاز کرده است.
پیام‌رسان تلگرام برای آنکه از موج ایجادشده درخصوص سرویس‌های صوتی عقب نماند، یک برنامه را عملی کرده و حالا به‌دنبال توسعه و بهبود نواقص آن است. به‌عنوان هدیه کریسمس، در دوازدهمین و آخرین به‌روزرسانی سال۲۰۲۰، تلگرام ویژگی سرویس صوتی را به گروه‌ها اضافه کرد.
اینگونه بود که هر گروه تلگرامی دارای یک چت‌روم صوتی شد. این چت‌روم در بالای هر گروه به نمایش درمی‌آید و کاربران درصورت تمایل می‌توانند به آن اضافه شده و در گفت‌وگوها و بحث‌ها شرکت کنند.
می‌تاک وارد می‌شود
چت صوتی اختصاصی شیائومی، گامی در راستای استقلال بیشتر این سازنده گوشی‌های همراه هوشمند در دنیای اپلیکیشن‌ها محسوب می‌شود. چت صوتی «می‌تاک» (MiTalk) که عملکردش شباهت بسیار زیادی به کلاب‌هاوس دارد، برای هر دو سیستم‌عامل اندروید و iOS ارائه شده است.
این اپلیکیشن شباهت بسیاری به کلاب‌هاوس دارد و دقیقا تمامی امکاناتی که در کلاب‌هاوس هست را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد. نکته قابل‌توجه درخصوص می تاک این است که این اپلیکیشن برای ثبت‌نام نیازی به کد دعوت ندارد و کاربران پس از دانلود و نصب می‌توانند به‌راحتی از آن استفاده کنند.
 حمایت از تولیدکنندگان محتوا
پاول دیویسن، مدیرعامل کلاب‌هاوس در اطلاعیه‌ای از نخستین برنامه این شبکه اجتماعی برای حمایت از تولیدکنندگان محتوا، خبر داد. برنامه Clubhouse Creator First  به میزبانان اتاق‌های گفت‌وگو و کسانی که در کار تولید محتوا در این پلتفرم هستند برای جذب مخاطب، برقراری ارتباط با برندها و حتی امکان رسیدن به درآمدزایی از برنامه‌های آنها کمک خواهد کرد.
این برنامه شتاب‌دهنده پذیرای ۲۰تولیدکننده محتوا خواهد بود.
/همشهری/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول