شکایت از کسب وکارهای اینترنتی از ۶۷ به ۲۷ درصد رسید
مجازیست–نماد اعتماد الکترونیکی همواره از سوی کسب و کارهای اینترنتی مورد انتقاد قرار گرفته است، زمانی طولانی بودن فرایند صدور مورد شکایت بسیاری از کسب و کارها قرار میگرفت و حال بیشتر از اینکه فرایند صدور نماد اعتماد مورد انتقاد قرار گیرد، رفتار مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت به صاحبان دارای نماد پس از یک دوره سه ماهه یا ۶ ماهه مورد انتقاد است؛ چرا که در این میان برخی از کسب وکارها با تعلیق نماد خود مواجه میشوند، تعلیقی که به گفته مرکز توسعه تجارت الکترونیکی هیچ دلیلی جز پاسخ ندادن آنان به شکایتها ندارد.
از سوی دیگر نیز بسیاری از مصرف کنندگان نیز همواره از نماد اعتماد شکایت میکنند؛ چرا که به عقیده آنان هر چند فروشگاه سرویس دهنده به آنان دارای نماد اعتماد بود اما یا کالایشان را به آنها تحویل نداده یا از کیفیت کالا راضی نبودهاند. موضوعی که خود مدیران مرکز توسعه تجارت الکترونیکی از آن به عنوان تیغ دولبه نام میبرند چرا که باید آنان به گونهای عمل کنند تا علاوهبر اینکه حقوق مصرف کنندگان را حفظ میکنند، شرایط را برای کسب وکارهای اینترنتی سخت نکنند و نظارتهای آنها مانع کسب و کار نشود.
- برخی دیگر از انتقادهایی که از نماد اعتماد الکترونیکی در شبکههای اجتماعی مطرح میشود به دلیل نظارتهای پسینی است که صورت میگیرد.
- آنان شرایط صدور نماد اعتماد الکترونیکی را کوتاه کردهاند و تمامی نظارتها به صورت سیستماتیک انجام میشود؛ اما واقعیت این است که این نظارتها و ادامه داشتن فعالیت کسب وکارهای دارای نماد به صورت مستقیم به مدل فعالیت آنها وابسته میشود چرا که اگر در دوره فعالیتشان تعداد شکایتهایشان زیاد شود آنان نیز اقدامی برای پاسخگویی به شکایتها انجام ندهند نمادشان لغو خواهد شد.
- مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بارها از مراجع قانونگذار خواسته است که نماد اعتماد الکترونیکی را برای تمامی کسب و کارها برای مدت یکسال و با سقف تراکنشی محدود صادر کند و کسب و کار در این دوره زمانی اقدام به دریافت مجوزهای لازم برای ادامه فعالیت خود کند. اما هنوز این پیشنهاد مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مورد تایید مراجع قانونگذار قرار نگرفته است.
- این پیشنهاد را علاوه بر اینکه در مرکز ملی فضای مجازی مطرح کردهاند به صورت طرح نیز در کمیسیون ویژه حمایت از تولید مجلس مطرح شده و کلیات پیشنویس این طرح در این کمیسیون به تصویب رسیده است.
- اعتماد یک طیف است که به هیچ عنوان نمیتوان به صورت صفر و یک به آن نگاه کرد؛ بلکه باید با رتبهای که برای آن تعیین میشود در این طیف حرکت کرد و مصرف کنندگان نیز باید به این رتبه توجه کنند.
- هماکنون پروفایل کامل کسب و کارها و رتبه اعتماد آنها و همچنین میزان شکایتهای پاسخ داده نشده از سوی آنان در نماد اعتماد الکترونیکی ثبت میشود، همین موارد میتواند به مصرف کننده کمک کند تا میزان اعتماد به کسب و کار اینترنتی را بسنجد.
- میزان شکایتهای مطرح شده از کسب و کارهای اینترنتی طی ۳ ماه پایانی سال با توجه به پیادهسازی رتبهبندی به صورت چشمگیری کاهش یافته است و از ۶۷ درصد در سال ۹۸ به ۲۷ درصد در پایان سال ۹۹ رسیده است.
- تا کنون بیش از ۸۹ هزار نماد اعتماد الکترونیکی صادر شده است و ۷ هزار کسب و کار دیگر نیز تمامی مراحل صدور نماد اعتمادشان طی شده است و فقط منتظر پرداخت تعرفه صدور نماد هستند. طبق گفته هادی از این تعداد ۱۲۰ کسب و کار متقاضی رتبهبندی نماد اعتماد الکترونیکی هستند.
- فرایند رتبهبندی یک فرایند اختیاری است که تقریبا ۳ ماه است اجرا شده است. کسب و کارها لزومی به رتبهبندی و دریافت ستارههای دیگر نماد ندارند از سویی از روزی که رتبهبندی آغاز شده است هر روز تعداد متقاضیان رتبهبندی بیشتر میشود.
/پیوست/