اینستاگرام؛ اسلحه پیاده‌نظام غرب برای تغییر سبک زندگی

مجازیستاینستاگرام، شبکه مجازی است که این روزها افراد زیادی را در جهان درگیر خود کرده است. از سلبریتی ها تا افراد عادی دوست دارند لحظه به  لحظه زندگیشان را در این شبکه با دیگران به اشتراک بگذارند. البته برخی فعالیت کمی در این فضا دارند اما از طرفی معتاد این فضا شده اند و باید از ریزترین جزئیات زندگی افراد با خبر شوند.

البته این فضا هم مانند همه فضا هایی که در فضای مجازی ایجاد شده است همانگونه که مشخص است دارای اخبار کذب و شایعات بسیاری است که شاید افراد عادی در ابتدا از دروغ بودن آن مطلع نشوند.
امکان دیگری که این شبکه مجازی فراهم کرده است این که افراد عادی بدون کوچکترین علم و دانش و یا هنری می توانند با عضویت در این شبکه و به اشتراک گذاری جزئیات ریز زندگیشان « فالئور» جذب و بیشتر خودنمایی کنند و حتی از این راه کسب درآمد کنند مانند فردی که در یکی از روستاهای شهر های شمالی زندگی می کرد و هر روز به شغلش از محل زندگی و طبیعت آنجا تصاویری را به اشتراک می گذارد که امروز مخاطبان بسیاری را جذب خود کرده است. از طرفی باید گفت این شبکه مانند خیلی از ابزارآلات ساخت بشر، هم خوبی و هم بدی دارد.
این شبکه علاوه بر اعتیادی که برای افراد ایجاد می کند  باعث روی کارآمدن افرادی است که نه تنها هنری ندارند اما با ترویج رفتارهای ضد اجتماعی از فحاشی تا خودنمایی و خود را به دروغ متفاوت نشان داده و  به محبوبیتی حتی چندین برابر هنرمندان و عالمان جامعه دست می یابند.

البته در این فضا معضلات فرهنگی و اجتماعی به وجود می اید چرا که این ابزار دراختیار دشمنان کشور است و هر آنچه را که آنها بخواهند نمایش می دهد و آن ها در راستای از بین بردن فرهنگ کشور بسیار تلاش می کنند.
اما یکی از یان راه حل ها شاید موضوع فیلترینگ باشد؛ ولی باید گفت که فیلتر کردن راه حل مناسب و ریشه ای نیست چرا که مخاطبان از این فضا به فضای دیگری که این گونه قابلیت داشته باشد کوچ خواهند کرد و یا از فیلتر شکن استفاده می کنند. به نظر می رسد که برای حل معضلات اجتماعی و فرهنگی جامعه و مواجه با مشکلات این گونه فضاها باید سواد رسانه ای جامعه را بالا برد.
این در حالی است که مدت هاست برخی از متولیان فرهنگی و برخی از مسئولین دلسوز نظام در خصوص آزادی بیش از حد در فضای مجازی و رها بودن و بی صاحب بودن فضای مجازی بارها و بارها در مصاحبه های مختلف هشدار داده اند که همین موضوع باعث ایجاد انحرافات بسیاری در عرصه های مختلف در کشور خواهد شد.

فضای مجازی رهاشده و صاحب ندارد

از همین رو حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجتبی ذوالنوری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

  • فضای مجازی متأسفانه رهاشده و صاحب ندارد و دولت کنترلی بر روی این امور ندارد. دولت می‌تواند کنترل ایجاد کند اما کنترل‌ها را اعمال نمی‌کند به‌طوری‌که در فضای مجازی انواع ناهنجاری‌ها، قبح زدایی ها، حرمت‌شکنی‌ها، توهین به مقدسات و ارزش‌ها را شاهد هستیم.
  • علاوه بر این شاهد گسترش راه‌های تخلف و دزدی هستیم که در فضای مجازی اتفاق می‌افتد و این به امنیت و آرامش کشور صدمه می‌زند. دولت نمی‌خواهد به این عرصه‌ها ورود پیدا کند اگر بنا داشته باشد ورود پیدا کند قطعاً این‌ها قابل‌کنترل است.

مسئولان اعتقادی به کنترل فضای مجازی ندارند
از طرفی سید مرتضی اسماعیلی طبا، عضو شورای فرهنگ عمومی استان قم:

  • فضای مجازی نیازمند نظارت و کنترل اساسی است، رصد فضای مجازی توسط دستگاه‌های فرهنگی به‌تنهایی کافی نیست و باید به‌صورت عملیاتی و برنامه‌ریزی‌شده این فضا را برای سنین مختلف طبقه‌بندی کرد.
  • فضای مجازی در کشور به‌طور کامل رها است و هیچ نهاد و سازمانی به‌صورت علمی و حساب‌شده بر روی این فضا نظارت ندارد.
  • در کشور ما متأسفانه یک کودک ۵ ساله هم می‌تواند به همه بخش‌های فضای مجازی دسترسی داشته باشند که به‌هیچ‌عنوان علمی و کارشناسی نیست.

فضای مدلینگ و تبلیغات در اینستاگرام
اما در این گزارش بحث ما همان طور که در ابتدا گفته شد روی شبکه اجتماعی اینستاگرام است که در سال‌های اخیر با رونق اینستاگرام که بیشتر بر پایه عکس قرار دارد  بازار مدلینگ و تبلیغات مد و لباس بسیار داغ شده‌است و با حضور کوتاه در این عرصه خواهیم فهمید در این فضا زنان و دختران ابزاری برای تبلیغ کالا مورد استفاده قرار می گیرند از طرفی  نظارت ناکافی بر فضای مدلینگ و تبلیغات در صفحات مجازی باعث شده تا برخی افراد با انواع پوشش های نامناسب دست به تبلیغات بزنند.
البته درآمد بالای مدلینگ در اینستاگرام باعث شده است که همه به این عرصه رو بیاورند و نبود نظارت و کنترل عامل رشد سریع این حرفه در اینستاگرام شده است و در این بین باید به بازیگرانی که در سال های گذشته بسیار کم کار و یا بی کار شده اند هم اشاره کرد که با مدل شدن در آرایشگاه‌ها و به دست میکاپ آرتیست‌ها یا مزون‌های کیف و کفش لباس دوباره دوباره توانسته اند در معرض دید قرار بگیرند و شاید بتوان گفت همین سلبریتی ها هستند که بر داغی این بازار در اینستاگرام اضافه می کنند.


سلبریتی ها ابزاری جذاب برای دنیای تبلیغات

با توجه به این موضوع حجت الاسلام سید محمود موسوی، کارشناس مسائل فرهنگی:

  • امروز باید قبل از ورود به فضای مجازی و شروع به فعالیت در این عرصه، حتما آموزش ها و مهارت ای سواد رسانه ای را فرا بگیریم.
  •  با فراگیری درست مهارت های سواد رسانه ای می توانیم به درستی رسانه و پیام های آن را بشناسیم و نسبت به آن موضع گیری و کنش صحیح داشته باشیم.
  • سال ها از ظهور و بروز فرهنگ سلبریتی در غرب و نفوذ آن به سایر جوامع می‌گذرد، اما به نظر می رسد که همچنان سلبریتی‌ها کالاهای جذابی برای تبلیغات و جذب مشتری در ابعاد و عرصه های گوناگونی همچون اقتصاد، سیاست، فرهنگ و … محسوب می شوند.
  • همچنین با گذشت زمان، نه‌ فقط از جذابیت آن‌ها برای تبلیغ کاسته نشده بلکه به مدد شیوه‌ها و ابزارهای نوین، حتی به این جذابیت افزوده هم شده است.
  • مساله سلبریتی ها فقط مربوط به جامعه ما نیست، با این حال عوارض و تبعات نامطلوب آن ها در کشور ما شکل متفاوتی به خود گرفته است و در بزنگاه های خاص تاثیر خود را می گذارد.
  • با توجه به تأثیری که سبلریتی ها بر سبک زندگی مردم و به خصوص نسل جدید می گذارند، لذا آن چه وظیفه مدیران و دغدغه مندان جامعه است این که در مسیر ارتقای سطح سواد رسانه ای و بینش مردم کار کنند و زمینه های این مساله را فراهم نمایند.

استفاده ابزاری از زنان فقط در تبلیغات نیست
از طرفی رفیع الدین اسماعیلی، استاد دانشگاه:

  • با توجه به استفاده ابزاری از زنان در عرصه فضای مجازی برای تبلیغات کالا، این نگاه ابزاری منحصر به تبلیغات هم نمی شود بلکه در سریال ها و برخی برنامه ها از این نوع محورها استفاده می شود.
  •  در رسانه غرب این موضوع بسیار پررنگ است و یک عنصر جدی محسوب می شود.به قول خودآنها جذب مخاطب می کند و رسانه های غربی بسیار تند و زیاد هم از این عنصر استفاده می کنند. استفاده اقتصادی از زن در رسانه تبدیل به امر عادی شده است.
  • با توجه به نفوذ فرهنگ و تفکر غربی در رسانه های داخلی، متاسفانه از برهه ای این موضوع بسیار گسترش پیدا کرد. ابتدا این مسئله در سینما مطرح و کم کم وارد رسانه ملی شد و آرام آرام تبدیل به یک امر عادی شده است، امری که برگرفته از نگاه و تفکر غربی است.
  • امتداد این موضوع در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی رخ داد و استفاده ابزاری از زنان وارد شبکه های اجتماعی و فضای مجازی شد.
  • در شبکه های اجتماعی فردی که ناشناخته است از این طریق یعنی استفاده ابزاری از زنان تلاش می کند تا مخاطب جذب کند.
  • امروز از طریق شبکه های اجتماعی مفهموم نمایش بسیار جدی شده است. در این عرصه برخی خوشحال هستند که خود را برای بقیه به نمایش میگذارند که به نظرم باید وجود شبکه های اجتماعی این موضوع بسیار پررنگ شده است.
  • از طرفی این موضوع در شبکه اجتماعی اینستاگرام که تصویر و عکس محور است بیشتر اتفاق می افتد چرا که عنصر نمایش با اینستاگرام قرین است. این خاصیت اینستاگرام منجر به افزایش استفاده ابزاری از زنان شده است و امروز هم که متاسفانه هیچ قاعده و قانون مشخص و دقیقی برای این مسائل وجود ندارد هر کسی هر کاری که دوست دارد انجام می دهد.

اینستاگرام و جنایت علیه نوجوانان کشور
دکتر احسان شاه‌قاسمی، عضو هیئت علمی گروه ارتباطات دانشگاه تهران:

  • با توجه به مساله لایو آزاردهنده نوجوان ۱۴ ساله در شبکه اینستاگرام باید بگویم متاسفانه این موضوع اگرچه آزاردهنده است اما چیز جدیدی نیست. چرا که بسیاری از خانواده‌ها اطلاع ندارند که کودکانشان در فضای مجازی چه می‌کنند.
  •  ۱۰ سال پیش در مقاله‌ای تاکید کردم که اینترنت و کامپیوتر به درد کودکان نمی‌خورد، امروز نیز این دیدگاه کماکان وجود دارد که نباید به فرزندانمان قبل از ۱۸ سالگی اینترنت و گوشی موبایل بدهیم.
  • در این شرایط فیلترینگ پاسخگو نیست، در اینستاگرام جنایت علیه نوجوانان ما اتفاق می‌افتد و ما به نوعی برده این شبکه هستیم.
  • برخی برای اجتناب از این فضا آدرس غلط به مردم می‌دهند و در حق مردم جنایت می‌کنند، حتی برای آموزش مجازی نیز باید فرزندان از گوشی، تبلت و یا لپ تاپ والدین استفاده کنند و این ابزارها را به صورت فردی در اختیارشان قرار ندهیم.

انکار مسئولان و استفاده سیاسی از موضوع فیلترینگ
همچنین پرهام فرهنگ وصال، کارشناس حقوق بین الملل:

  • با توجه به تهییج نوجوان به جرم در شبکه‌های اجتماعی از دید حقوقی باید گفت شبکه‌های اجتماعی بستر سوق دادن نوجوانان به جرم و بروز جرم هستند که این موضوع قابل پیگرد قضایی و اداری است. در این زمینه نهادهای بین المللی دارای سازوکارهایی هستند اما ما منفعل عمل می‌کنیم.
  • در شرایطی که مسائلی مانند عادی سازی رفتارهای جنسی خطرآفرین، ترویج ازدواج سیاه، تشکیک در سن ازدواج و مواردی از این دست در شبکه ای مانند اینستاگرام ترویج می‌شود، انکار مسئولان، استفاده سیاسی از موضوع فیلترینگ و تقلیل دادن موضوع ناهنجاری صورت گرفته در اینستاگرام به یک کودک، مورد انتقاد است.
  • فرهنگ وصال، موثرترین نوع اقدام پیشگیری است و شبکه‌های اجتماعی خارجی مجال بیشتری برای فحشا ایجاد کرده‌اند و باید به دنبال راه چاره باشیم.

در هر صورت امروز فضای بی دروپیکر مجازی مخصوصا شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام تبدیل به قتلگاهی برای نسل جوان و نوجوان کشور شده است که هیچ کسی پاسخگو نیست و در راستای این مضوع اقدامی جدی انجام نمی شود.

البته در این راستا می توان به مطالبه رهبری معظم انقلاب یعنی راه اندازی شبکه ملی اطلاعات که سال هاست روی زمین مانده است اشاره کرد و یا اینکه از شبکه های اجتماعی داخلی حمایت شود و بیشتر پهنای باند اینترنت کشور بجای شبکه های اجتماعی خارجی در اختیار شبکه های اجتماعی داخلی باشد.
از طرفی هم باید برای این فضا محتوای مناسب هر قشر از جامعه آماده شود تا بر اثر این کمبود فرد به دنبال محتوای دیگری که توسط دشمنان آماده شده است نباشد.

/قم فردا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول